ریاضی ششم

جواب فصل هفتم ریاضی ششم ابتدایی

ریاضی ششم فصل هفتم با جواب

جواب فصل هفتم ریاضی ششم ابتدایی


جواب فعالیت صفحه ۱۳۲ ریاضی ششم ابتدایی

سوال

مانند نمونه الف) جدول را کامل کنید و مقدار تقریبی اعداد را به روش قطع کردن به دست آورید. در سطر آخر خودتان یک عدد بنویسید و آن را کامل کنید.

پاسخ

ب) با توجّه به قسمت الف، عبارت های زیر را کامل کنید.

  • در تقریب رقم صدگان، اختلاف هر عدد با مقدار تقریبی آن کوچک تر از 100 است.
  • در تقریب رقم دهگان، اختلاف هر عدد با مقدار تقریبی آن کوچک تر از 10 است.
  • در تقریب رقم یکان، اختلاف هر عدد با مقدار تقریبی آن کوچک تر از 1 است.


جواب کاردرکلاس صفحه 133 ریاضی ششم ابتدایی

سوال

1- مقدار تقریبی هر یک از اعداد زیر را به روش قطع کردن با تقریب خواسته شده به دست آورید.

پاسخ

1- مقدار تقریبی هر یک از اعداد زیر را به روش قطع کردن با تقریب خواسته شده به دست آورید.

  • با تقریب کمتر از ۱۰،    ۵۳۰ ≃ ۵۳۹
  • با تقریب کمتر از ۱۰۰۰،   ۵۶۰۰۰ ≃ ۵۶۷۸۹
  • با تقریب کمتر از ۰/۱،  ۵۰۸۷۳۲/۴ ≃ ۵۰۸۷۳۲/۴۵۱
  • با تقریب کمتر از ۱۰۰،  ۵۶۳۰۰ ≃ ۵۶۳۸۹
  • با تقریب کمتر از ۱، ۴۲۵۸ ≃ ۴۲۵۸/۶
  • با تقریب کمتر از ۰/۰۱،  ۵۰۸۷۳۲/۴۵ ≃ ۵۰۸۷۳۲/۴۵۱

2- ۴۷۹۲۳۸۳۹ تومان با تقریب کمتر از ۱۰۰۰۰ (تومان) به روش قطع کردن چقدر میشود؟

۴۷۹۲۰۰۰۰ تومان

3- عدد ۳۲۵۴/۹۳ را یک بار با تقریب کمتر از ۰/۱ و بار دیگر با تقریب کمتر از ۱ به روش قطع کردن تقریب بزنید.

با تقریب کمتر از ۰/۱: ۳۲۵۴/۹

با تقریب کمتر از ۱: ۳۲۵۴

کدام یک به مقدار واقعی نزدیک تر است؟ تقریب ۰/۱ یعنی ۳۲۵۴/۹

مقدار اختلافش با عدد واقعی چقدر است؟ ۰/۰۳

0/03 = 3254/9 – 3254/93

4- دانش آموزی مقدار تقریبی عدد ۳۲۷/۵ را با روش قطع کردن به صورت زیر نوشته است. اشتباه او را توضیح دهید و درست آن را بنویسید.

با تقریب کمتر از ۱۰، ۳۲ ≃ ۳۲۷/۵

این دانش آموز باید به جای رقم حذف شده صفر قرار میداد اما به اشتباه آن را حذف کرده است زیرا نمی‌دانسته که ما فقط میتوانیم صفرهای سمت راست ممیزِ یک عدد اعشاری را حذف کنیم و ننویسیم زیرا در این حالت است که صفر تأثیری ندارد.

جواب درست:

با تقریب کمتر از ۱۰، ۳۲۰ ≃ ۳۲۷/۵

5- به کمک ماشین حساب مقدار تقریبی هر یک از کسرهای زیر را با تقریب کمتر از ۰/۱ به روش قطع کردن به دست آورید.

0/1 ≃ 1/7 1/4 ≃ 7/5
0/7 ≃ 3/4 0/7 ≃ 41/53

مقدار تقریبی کدام یک از کسرها با مقدار دقیق آنها برابر است؟ 7/5


کار در کلاس صفحه ۱۳۵ ریاضی ششم ابتدایی

سوال

1- مانند نمونه مقدار تقریبی اعداد داخل جدول را با تقریب خواسته شده به روش گردکردن بنویسید.

پاسخ

3- مقدار تقریبی اعداد زیر را به روش گرد کردن و با تقریب خواسته شده به دست آورید.

  • با تقریب کمتر از ۰/۰۱،  ۱۸/۴۳ ≃ ۱۸/۴۲۵
  • با تقریب کمتر از ۰/۱، ۵۳۲۱/۳ ≃ ۵۳۲۱/۳۴
  • با تقریب کمتر از ۱، ۸ ≃ ۷/۹۹
  • با تقریب کمتر از ۱۰۰۰۰، ۹۰۰۰۰ ≃ ۸۹۲۸۷/۱۵
  • با تقریب کمتر از ۱۰۰،  ۷۰۰۰۰۰ ≃ ۶۹۹۹۵۳

4- در جاهای خالی عددهای مناسب بنویسید تا عبارت درست به دست آید:

تقریب عدد ۲۳۴۸ به روش گردکردن با تقریبِ

  • الف) کمتر از ۱۰۰، برابر ۲۳۰۰ می‌شود.
  • ب) کمتر از ۱۰، برابر ۲۳۵۰ می‌شود.
  • پ) کمتر از ۱۰۰۰، برابر ۲۰۰۰ می‌شود.

5- کدام یک تقریب عدد به روش گردکردن با تقریب کمتر از 1000 نیست؟

۵۰۰۰ ≃ ۵۶۲۴

6- مانند نمونه با تقسیم صورت بر مخرج در هر یک از کسرهای زیر، خارج قسمت تقسیم را تا دو رقم اعشار به دست آورید. سپس مقدار تقریبی کسر را با تقریب کمتر از ۰/۱ گرد کنید.

(0/28 ≃ 7÷2) 0/3 ≃ 2/7

(0/11 ≃ 9÷1) 0/1 ≃ 1/9

(0/75 ≃ 4÷3) 0/8 ≃ 3/4

(1/40 ≃ 5÷7) 1/4 ≃ 7/5


جواب فعالیت صفحه ۱۳۷ ریاضی ششم ابتدایی

سوال

حال اگر بخواهیم جرم یک بسته زعفران را حساب کنیم، این کار را با کدام یک از ترازوهای زیر انجام می دهیم؟

پاسخ

ترازوی سوم (ترازویی که جرم های تا حدّاکثر ۱۰۰ گرم را نشان می‌دهد و دقّت آن تا ۰/۱ گرم است)

مانند نمونه در مثال های زیر میزان تقریب را پیشنهاد کنید؛

اندازه گیری جرم یک انسان ⬅ با تقریب کمتر از ۱ کیلوگرم

اندازه گیری تب یک کودک بیمار ⬅ با تقریب کمتر از ۰/۱ درجه‌ی سانتی‌گراد

اندازه گیری جرم یک قطعه ی فلزّی گرانبها ⬅ با تقریب کمتر از ۰/۰۱ گرم


جواب کاردرکلاس صفحه 138 ریاضی ششم ابتدایی

سوال

1- قطر یک سکّه ی ۲۰۰۰ ریالی را روی خط کش و بدون توجّه به میلی مترها بخوانید. چند سانتی متر است؟

پاسخ

بیشتر از ۱ سانتی‌متر و کمتر از ۲ سانتی‌متر (یا اینکه بگویید ۱ سانتی‌متر یا ۲ سانتی‌متر)

2- قطر همان سکّه را با سانتی متر و میلی متر بخوانید. چقدر است؟

۱ سانتی‌متر و ۵ میلی‌متر

3- مانند نمونه دقّت اندازه گیری هر یک از ابزارهای اندازه گیری را بنویسید.

الف) خط کش مدرّج با سانتی‌متر و میلی‌متر شمار ⬅ با تقریب کمتر از ۰/۱ سانتی‌متر (۱میلی‌متر)

ب) متر خیّاطی که فقط سانتی‌متر شمار دارد ⬅ با تقریب کمتر از ۱ سانتی‌متر (۱۰میلی‌متر)

پ) صفحه‌ی کیلومتر شمار خودرو ⬅ با تقریب کمتر از ۵ کیلومتر


حل تمرین صفحه 138 ریاضی ششم ابتدایی

سوال

1- طول و عرض و ارتفاع یک جعبه دستمال کاغذی را با تقریب کمتر از ۱ سانتی متر اندازه گیری کنید و حجم آن را به دست آورید.

پاسخ

  • طول: ۲۳ سانتی‌متر
  • عرض: ۱۲ سانتی‌متر
  • ارتفاع: ۵ سانتی‌متر
  • در نتیجه حجمِ آن می‌‌‌شود: ۱۳۸۰ سانتی‌متر مکعب

(من این مسئله را برای یک جعبه دستمال کاغذی از این ۱۰۰ برگی‌ها مارکِ اکتیو انجام دادم، گفتم بدونید😄)

2- طول و عرض و ارتفاع یک قوطی کبریت را با تقریب کمتر از ۱ میلی متر اندازه گیری کنید و حجم آن را به دست آورید.

  • طول: ۵۱ میلی‌متر
  • عرض: ۳۶ میلی‌متر
  • ارتفاع: ۱۴ میلی‌متر
  • در نتیجه حجمِ آن می‌‌‌شود: ۲۵۷۰۴ میلی‌متر مکعب

3- جرم خودتان و یکی از دوستان یا افراد فامیل را اندازه گیری کنید. مقدار تقریبی عددها را با تقریب کمتر از ۱ کیلوگرم به روش گرد کردن بنویسید.

جرم خودم : ۳۹/۸ کیلوگرم هستم که با تقریبِ کمتر از ۱ کیلوگرم می‌شود ۴۰ کیلوگرم.

جرم پدرم: ۸۵/۲ کیلوگرم می‌باشد که با تقریبِ کمتر از ۱ کیلوگرم می‌شود ۸۵ کیلوگرم.

اینجا هم دیگه لازم به توضیح نیست که اعداد بالا به عنوان نمونه هستند چون من وزن شما رو نمیدونم و شما میتونید وزن خودتون رو جایگزین کنید، اینجا به صورت تقریبی برای شما که احتمالاً یه دختر یا پسرِ ۱۲ ساله هستید نوشتم.


جواب صفحه 139 ریاضی ششم ابتدایی

سوال

نجّاری برای محاسبه ی مساحت یک ورق نئوپان مستطیلی شکل به صورت زیر عمل کرد. محاسبات او را کامل کنید.

پاسخ

 متر ۳/۴۶ = طول

 متر ۱/۷۱ = عرض

او ابتدا طول و عرض ورق نئوپان را با تقریب کمتر از ۰/۱ به روش قطع کردن به دست آورد.

 متر ۳/۴ ≃ طول

 متر ۱/۷ ≃ عرض

سپس مساحت این ورق نئوپان را به دست آورد.

مترمربع ۵/۷۸ = ۱/۷ × ۳/۴ = مساحت

مساحت این ورق را با روش سؤال ۱ هم به دست آورید. دو روش به دست آوردن مساحت در فعّالیت ١ و ٢ را با هم مقایسه کنید.

مترمربع ۵/۹۱۶۶ = ۱/۷۱ × ۳/۴۶ = مساحت

سپس مقدار تقریبی مساحت را به روش قطع کردن و با تقریب کمتر از ۰/۰۱ به دست می‌آوریم:

مترمربع ۵/۹۱ ≃ ۵/۹۱۶۶

حال اختلاف بین مقدار واقعی و مقدار تقریبی مساحت نئوپان را به دست می آوریم:

مترمربع ۰/۰۰۶۶ = ۵/۹۱ – ۵/۹۱۶۶

خب، مشاهده کردیم که اختلاف در این روش ۰/۰۰۶۶ مترمربع بود در حالیکه در روش اول ۰/۰۰۱۶ مترمربع بود که عدد کمتری است یعنی خطای کمتری دارد.

ینایراین نتیجه می‌گیریم که هرچند روش فعّالیت ۲ سریعتر انجام می‌شود اما  بهتر است محاسبات را با روش فعّالیت ١ انجام دهیم یعنی ابتدا عملیات ضرب را انجام دهیم و در انتها جواب را تقریب بزنیم، چون در این روش مقدار تقریبی به مقدار واقعی نزدیکتر است.


حل کار در کلاس صفحه ۱۴۰ ریاضی ششم ابتدایی

سوال

1- با توجّه به قرارداد، حاصل هر عبارت را به دست آورید.

پاسخ

الف) جواب نهایی: ۵/۴۴

روش حل:

0/68 = 0/03 – 0/71

1/68 = 0/68 + 1

1/32 = 1/68 – 3

تا اینجای کار، حاصل داخل پرانتز را به دست آوردیم (۱/۳۲)، در ادامه ابتدا تقسیم و سپس جمع:

0/44 = 3 ÷ 1/32

5/44 = 0/44 + 5

ب) جواب نهایی: ۷۰

روش حل: ابتدا دو ضرب‌ و یک تقسم را جداگانه حساب کرده و در انتها جمع‌ها و تفریق‌ها را حساب میکنیم:

70 = 2 – 5 – 52 + 21 + 4

2- عدد ۴/۲۵ به روش قطع کردن را با تقریب کمتر از ۱ بنویسید. سپس حاصل ضرب سمت راست را انجام دهید:

با تقریب کمتر از ۱، ۴ = ۴/۲۵

۱۶  = ۴ × ۴ = ۴/۲۵ × ۴

مقدار واقعی ۴/۲۵ را در سمت چپ نشان داده و سپس آن را ۴ برابر کرده‌ایم. توضیح دهید که حذف ۰/۲۵ چه تأثیری در ۴ برابر شدن آن دارد.

باعث می‌شود که ۱ واحد (۴ تا ۰/۲۵) از مقدار واقعی کم بشود و این یعنی زیاد شدنِ خطای تقریب. به عبارت دیگر، مقدار واقعی آن ۱۷ بوده (۴/۲۵ × ۴) اما مقدار تقریبی که به دست آورده‌ایم یک واحد کمتر یعنی ۱۶ شده است.


جواب صفحه 141 ریاضی ششم ابتدایی

سوال

احمد حاصل ضرب ۱۱/۲ × ۳۴/۲ را به روش قطع کردن و با با تقریب کمتر از ١ حساب کرد و عدد ۳۷۴ را به دست آورد. محسن حاصل را به روش قطع کردن و با تقریب کمتر از ۱۰ به دست آورد (۳۰۰).

پاسخ

کدام یک به مقدار واقعی نزدیک تر است؟ روش احمد.

راه حل:

۳۸۳/۰۴ = ۱۱/۲ × ۳۴/۲ = مقدار واقعی

۹/۰۴ = ۳۷۴ – ۳۸۳/۰۴ = خطای روش احمد

۸۳/۰۴ = ۳۰۰ – ۳۸۳/۰۴ = خطای روش محسن

در نتیجه مقدار تقریبی در روش احمد (تقریب کمتر از ١) به مقدار واقعی نزدیکتر است، به طورکلی هرچه مقدار تقریب کمتر باشد خطا نیز کمتر است.

4- طبق قرارداد، محاسبه ها را با رعایت ترتیب انجام عملیات انجام دهید.

الف) جواب نهایی: ۰/۸

راه حل: ابتدا داخل پرانتز را حساب می‌کنیم، سپس ضرب و نهایتاً تفریق.

ب) جواب نهایی: ۶/۶

راه حل: ابتدا تقسیم را جداگانه و ضرب را نیز جداگانه حساب می‌کنیم و سپس آنها را با هم جمع می‌کنیم.

5- حاصل عبارت های زیر را به دست آورید و سپس با تقریب کمتر از ۰/۱ به روش گرد کردن تقریب بزنید.

الف) جواب نهایی: ۳/۶

راه حل:

107/30 = 16/15 + 5/2 = 4/5 × 4/3 + 5/2 = حاصل عبارت

3/56 ≃ 107/30 : حاصل عبارت

3/6 ≃ 3/56  : تقریب

ب) جواب نهایی: ۷/۴

راه حل:

7/44 = 1/44 + 6 = (3÷4/32) + 6 : حاصل عبارت

7/4 ≃ 7/44  : تقریب


حل تمرین صفحه ۱۴۱ ریاضی ششم ابتدایی

سوال

1- حاصل عبارت را با دو روش (ابتدا تقریب، سپس محاسبه – ابتدا محاسبه، سپس تقریب)، با تقریب کمتر از ۱ و به روش گرد کردن به دست آورید.

پاسخ

💎 روش ابتدا تقریب، سپس محاسبه:

5 ≃ 5/37

7 ≃ 7/44

6 ≃ 6/48

6 = 6 – 7 + 5

💎 روش ابتدا محاسبه، سپس تقریب:

6/33 = 6/48 – 7/44 + 5/37

6 ≃ 6/33

2- حاصل عبارت ها را با تقریب کمتر از ۱ و به روش قطع کردن به دست آورید. روشی مناسب (ابتدا تقریب، سپس محاسبه – ابتدا محاسبه، سپس تقریب) انتخاب کنید. در هر مورد اختلاف پاسخ تقریبی و عدد واقعی را به دست آورید.

= ۶/۸۲ – ۷/۹ + ۴/۳۱

💎 روشِ ابتدا محاسبه، سپس تقریب:

۵/۳۹ = ۶/۸۲ – ۷/۹ + ۴/۳۱

۵ ≃ ۵/۳۹

۰/۳۹ = ۵ – ۵/۳۹ = اختلاف پاسخ تقریبی و واقعی

💎 روشِ ابتدا تقریب، سپس محاسبه:

۴ ≃ ۴/۳۱

۷ ≃ ۷/۹

۶ ≃ ۶/۸۲

۵ = ۶ – ۷ + ۴

۰/۳۹ = ۵ – ۵/۳۹ = اختلاف پاسخ تقریبی و واقعی

❤❤

=  5/6 1 –  1/4 13

💎 روشِ ابتدا محاسبه، سپس تقریب:

  5/12 11 = 10/12 1 –  15/12 12 =  10/12 1 –  3/12 13

11/41 ≃ 5/12 11

11 ≃ 11/41

0/41 = 11 – 11/41 = اختلاف پاسخ تقریبی و واقعی

💎 روشِ ابتدا تقریب، سپس محاسبه:

13 ≃  1/4 13

1 ≃  5/6 1

12 = 1 – 13

0/59 = 11/41 – 12 = اختلاف پاسخ تقریبی و واقعی

3- حاصل عبارت ها را به دست آورید. می توانید ابتدا عدد اعشاری را به کسر و یا کسر را به عدد اعشاری تبدیل کنید. باید تشخیص دهید کدام مناسب تر است.

1/1 = 10×13/1-1/2

9/88 = 1/2×10-0/1

3/13 = 1/17 – 4/3

29/30 5 = 20/30 + 9/30 5 = 2/3 1 + 3/10 4 = 2/3 1 + 4/3

1/5 13 = 13/2 = 1/6 + 0/4 – 12 = 3/5 1 +  2/5 – 12

2/08 = 1/17 – 3/25 = 1/17 – 1/4 3

2/7 = 20/70 = 10/7 × 2/10 = 3/7 1 × 0/2

4- با توجه به اینکه  …0/33333 = 1/3 ، مقدار 7/3 را با تقریب کمتر از 0/1 به دو روش زیر محاسبه کنید:

2/1 = 0/3 × 7 ≃ 1/3 × 7 = 7/3

 تا 5 رقم اعشار،     2/33333 ≃ 3 ÷ 7 = 7/3

که با تقریبِ کمتر از 0/1 می شود 2/3

برای آنکه پاسخ ها یکسان باشد چه پیشنهادی دارید؟

در روش اولی، ابتدا مقدار تقریبی 1/3 را محاسبه و در 7 ضرب کردیم اما می‌توانیم به جای اینکار، ابتدا عدد 7 را در مقدار واقعیِ  1/3 ضرب کنیم و در انتها و جواب را تقریب بزنیم.


جواب صفحه 142 ریاضی ششم دبستان

سوال

1- با یک مثال، تقریب زدن به روش گرد کردن و با یک مثال دیگر تقریب زدن به روش قطع کردن را توضیح دهید.

پاسخ

به عنوان مثال اگر سوار تاکسی شویم و کرایه‌ی ما 2800 بشود و پول خرد نداشته باشیم ممکن است راننده به روش گرد کردن کرایه را رُند کند و 3000 تومان از ما طلب کند.

گرد کردن با تقریب کمتر از ۱۰۰۰، 3000 ≃ 2800

یا مثلاً در صورتی که قد خودمان را اندازه بگیریم و روی متر عدد 167/6 سانتی‌متر را مشاهده کنیم ولی قد خودمان را 167 سانتی‌متر اعلام کنیم، در این صورت از روش قطع کردن برای تقریب زدن استفاده کرده‌ایم.

قطع کردن با تقریب کمتر از ۱، 167 ≃ 167/6

2- دو عدد ۵ رقمی بنویسید و آنها را گرد کنید.

  • عدد 63400 که آنرا با تقریب کمتر از 1000 گرد می‌کنیم و می‌شود 63000

با تقریب کمتر از ۱۰۰۰، 63000 ≃ 63400

  • عدد 93586 که آنرا با تقریب کمتر از 100 گرد می‌کنیم و می‌شود 93600

با تقریب کمتر از ۱۰۰، 93600 ≃ 93586

3- موقعیتی را شرح دهید که در آن گرد کردن عدد یا عددهایی را مشاهده کرده اید.

شاید تصور کنیم که ابعاد فرش ۹ مترمربعی، ۳ متر در ۳ متر هست که این تصور غلطی است. واقعیت این است که ابعاد فرش ۹ مترمربعی ۲٫۵ متر در ۳٫۵ متر می‌باشد در نتیجه مساحت دقیق آن در اصل ۸/۷۵ مترمربع است اما این رقم با تقریب کمتر از ۱ گرد شده است و به ۹ تبدیل شده است. ساینس هاب

4- طول قدم خود را ابتدا حدس بزنید. ۵۰ سانتی‌متر

سپس اندازه ی قدم خود را با یک ابزار مناسب محاسبه و با حدس خود مقایسه کنید.

با متر اندازه گرفتیم و متوجه شدیم مقدار واقعی 49 سانتی‌متر است.

هرگاه یک کیلومتر پیاده روی کنید به طور تقریبی چند قدم برداشته اید؟

یک کیلومتر یعنی ۱۰۰۰ متر، همچنین طول قدم خود را به طور تقریبی ۵۰ سانتی‌متر (۰/۵ متر) در نظر می‌گیریم، بنابراین:

 قدم ۲۰۰۰ = ۰/۵ ÷ ۱۰۰۰

5- یک عبارت بنویسید که شامل جمع، تفریق و ضرب باشد و حدّاقل ۳ پرانتز داشته باشد. سپس حاصل آن را به دست آورید و تقریب بزنید.

 = 5/26 + (5-3) × (2×6) – (4+2) ÷ 120

 = 5/26 + 2 × 12 – 6 ÷ 120 =

1/26 = 5/26 + 24 – 20 =

با تقریب کمتر از 0/1 و روش گرد کردن،  1/3 ≃ 1/26


حل تمرین صفحه ۱۴۳ کتاب ریاضی ششم ابتدایی

سوال

– چهار کسر بنویسید که وقتی به صورت اعشاری نوشته شوند مقدار تقریبی آنها با تقریب کمتر از ۰/۰۱ برابر با مقدار واقعی‌شان باشد.

پاسخ

  • 9/4
  • 5/2
  • 1/2
  • 1/5
  • 3/5
  • 1/4
  • 3/4
  • 2/5
  • و…

برای حل تمرین ۲ صفحه ۱۴۳ ریاضی ششم کسرهای متعددی می‌توان نوشت، فقط کافیست کسری را بنویسیم که وقتی به اعشاری تبدیل میکنیم حداکثر ۲ رقم اعشار داشته باشد.

3- چهار عدد اعشاری بنویسید که وقتی به روش قطع کردن با تقریب کمتر از ۰/۰۰۱ تقریب می زنید با هم برابر شوند.

  • 3/4561
  • 3/4563
  • 3/4567
  • 3/4568

برای جواب سوال ۳ تمرین صفحه ۱۴۳ ریاضی ششم نیز فقط کافیست عددهایی بنویسید که تا سه رقم اعشار ابتداییِ آنها با هم برابر باشند، که یک نمونه تقدیمتان شد.

4- مانند نمونه صورت و مخرج هر یک از کسرهای زیر را با تقریب کمتر از ۱۰، به روش گرد کردن به دست آورید. سپس تا حد امکان صورت و مخرج را ساده کنید.

1/2 = 40/80 ≃ 43/76

1/2 = 20/40 ≃ 19/37

1/2 = 10/20 ≃ 11/21

1/2 = 20/40 ≃ 17/39

5/11 = 50/110 ≃ 50/107

2/41 = 60/1230 ≃ 56/1225

6- در عبارت های زیر جای خالی را پر کنید.

الف) وقتی یک عدد را یک بار با تقریب کمتر از ۰/۱ و بار دیگر با تقریب کمتر از ۰/۰۱ تقریب می زنیم عدد تقریبی با تقریب کمتر از ۰/۰۱ به عدد واقعی نزدیک تر است.

ب) طول یک زمین فوتبال برحسب متر با تقریب کمتر از ۱۰۰ سانتی‌متر بیان می شود.

ج) جرم یک هندوانه‌ی درشت بر حسب کیلوگرم و گرم با تقریب کمتر از ۱۰۰ گرم اعلام می‌شود.


جواب فصل هفتم ریاضی ششم ابتدایی

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا