مقالات دانشجویی

علت گوش درد و درمان آن ، چگونه گوش درد را درمان کنیم ؟

گوش درد یکی از بیماری هایی است که بیشتر در کودکان و نوزادان دیده می شود. علت این اتفاق این است که در سن کودکی لوله استاش که در قسمت گوش میانی وجود دارد کوتاه تر است به همین علت میکروب ها و عفونت راحت تر وارد گوش می شوند. اما هرچه سن بالا می رود این لوله بلندتر می شود و امکان ورود آلودگی و عفونت را کمتر می کند البته بزرگسالان هم به دلایل گوناگون به این بیماری مبتلا می شوند. علل گوش درد مختلف است که در ادامه با برخی از عمده ترین آنها آشنا می شویم

علت گوش درد چیست؟

عفونت: هر گونه عفونتی که در نتیجه ابتلا به بیماری های عفونی  باشد باعث ایجاد درد گوش می شود. ابتلا به بیمارهای عفونی دستگاه تنفس و یا بیماری های سینوسی باعث درد و عفونت در ناحیه گوش میانی می شود.

عفونت دندان : ممکن است به دلیل عفونت و خرابی یکی از دندان ها عفونت ناشی از آن به گوش کشیده شود و باعث گوش درد گردد.

ورود آب: در زمان استحمام یا شنا در صورتی که آب وارد گوش شود و از آن خارج نگردد این آب ایجاد عفونت و درد گوش می کند.

مشکلات فک: برخی از مشکلات  فک و یا آسیب های وارده به این  قسمت ممکن است باعث ایجاد درد در ناحیه  گوش هم بشود.

تغییرات فشار هوا: هنگام  سوار شدن در هواپیما به دلیل اختلاف فشار هوا به گوش فشار آمده و ایجاد درد می کند.

جرم  گوش: قرار گرفتن در محیط های آلوده یا پر گرد و خاک باعث انباشته شدن جرم در گوش می شود که بر روی شنوایی تاثیر می گذارد و در برخی موارد ممکن است باعث ایجاد درد گوش شود.

فرو کردن  اشیا: فرو کردن اشیا نوک  تیز و یا حتی گوش پاک کن ها باعث آسیب جدی به بخش خارجی گوش و پرده شنوایی می شود.

آکنه گوش:

ایجاد آکنه در داخل گوش می‌ تواند درد و علائم مشابهی به همراه داشته باشد.

تراکم گوش ‌پشتی: تراکم سیال در گوش‌ پشتی نیز ممکن است علتی برای درد گوش باشد.

روش های خانگی درمان گوش درد :

گاهی گوش دردها خفیف و قابل تحمل اند در این صورت می توان با چند روش خانگی درد گوش را کاهش داد:

گرم نگه داشتن گوش: یکی از روش های کنترل درد گوش این است که از یک کمپرس گرم استفاده کنید و آن را برای مدتی در اطراف گوش قرار دهید این کار درد را کاهش خواهد داد.

مصرف مایعات: مایعات همواره برای دفع عفونت توصیه می شوند. عفونت گوش از این قضیه مستثنی نیست و می توان با مصرف مایعات و جوشانده های گیاهی برطرف کننده عفونت این عارضه را در گوش کاهش داد

ماساژ: ماساژ دادن اطراف گوش و لایه خارجی گوش با استفاده از روغن هایی نظیر کنجد یا زیتون می تواند در بر طرف کردن درد گوش موثر باشد.

درمان گوش درد با سیر: سیر یکی از گیاهان دارویی ضد باکتری و از بین برنده ی عفونت است. برای درمان گوش درد با سیر ابتدا سیر را می کوبیم و با مقداری روغن زیتون یا کنجد گرم می کنیم و حدود دو یا سه قطره داخل گوش میریزیم. البته می توان از گل سیر هم برای درمان گوش درد استفاده کرد .به این صورت که گل سیر را لای یک دستمال تمیز بپیچیم و روی گوش قرار دهیم تا عفونت گوش را به مرور از بین ببرد.

استفاده از روغن های گیاهی: روغن های گیاهانی مانند اکالیپتوس و اسطوخودوس را می توان در حدود یک یا دو قطره درون گوش ریخت تا سبب رفع عفونت گوش و کاهش درد شود.

اما برای درمان خانگی گوش درد کودکان هم راه­هایی وجود دارد که همواره مورد توجه مادران بوده، گوش درد کودکان را هم می توان با کمپرس گرم و یا ماساژ با روغن های گیاهی تسکین داد، استفاده از سیر هم برای رفع عفونت طبق دستور بالا بلامانع است.

یکی از راه های تسکین درد گوش نوزادان شیر مادر است، شیر مادر خاصیت آنتی باکتریال دارد و خوردن آن و یا چکاندن آن در گوش نوزاد سبب رفع عفونت می شود. همچنین با وضعیت خواب کودک می توان درد گوش او را تسکین داد به شکلی که سر کودک را روی گوش سالم و با کمی ارتفاع قرار دهیم.

برای درمان گوش درد، بهتر است ابتدا علت آن تشخیص داده شود. اگر عفونت باکتریایی وجود دارد، ممکن است پزشک آنتی‌ بیوتیک تجویز کند. در موارد دیگر مانند آکنه گوش یا تراکم گوش‌ پشتی، درمان به شکل دیگری صورت می‌ پذیرد.

همچنین، استفاده از مواردی نظیر استراحت و مصرف داروهای ضد التهاب ممکن است به تسکین درد و بهبود وضعیت کمک کند. اما برای هر گونه درد گوش، مشاوره با پزشک توصیه می‌ شود.

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا