جواب مطالعات هشتم

چرا دسترسی به دریا و اقیانوس برای کشور ها مهم است تحقیق کنید

جواب فعالیت صفحه 129 مطالعات هشتم

چرا دسترسی به دریا و اقیانوس برای کشور ها مهم است تحقیق کنید

1- مولفه های قدرت افزای دریا که شامل: مزایای اقتصادی و تجاری، ارتباطی و لجستیکی، نظامی و ژئوپلیتیکی می باشد.

2- کارکردهای قدرت دریایی که شامل: افزایش منزلت ژئوپلیتیکی و قدرت ملی، حفظ تمامیت ارضی، تأمین امنیت مرزهای ساحلی و دریایی، دیپلماسی دریایی است.

مطلب مرتبط:

اهميت دريا و نقش آن در اقتصاد و زندگي امروز مردم دنيا غير قابل انكار و توجه به آن ضروري مي باشد. منافع کشورهاي صاحب دريا ارتباطي مستقيم با نيازمندي‌ها، توانايي‌ها و فرهنگ آنها دارد و در واقع سياست دريايي آن کشورها بر اساس اين مشخصات تدوين مي‌گردد. اين سياست در قالب راهبرد دريايي كشورها تبيين مي‌شود و اهداف اقتصادي، سياسي و نظامي را به‌دنبال دارد. موفقيت در هريك از اهداف نامبرده بستگي به ميزان به‌کارگيري صحيح و موثر نيروي انساني، ابزار و تجهيزات و قوانين و مقررات دارد و مديريت كارا و موثر اين منابع در هر كشوري، آن كشور را تبديل به يكي از قدرت‌هاي دريايي مي‌نمايد.

يكي ديگر از مهمترين نقش‌هاي اقتصادي كه توسط بنادر و صنايع دريايي ارائه مي‌گردد، خدمات لجستيكي دريايي مي‌باشد. به وضوح، حمل و نقل دريايي يكي از پر اهميت­ترين روش‌هاي حمل مورد استفاده در سطح جهان بوده و نقش عمده­اي در گسترش و تسهيل تجارت جهاني داشته است؛ بطوريكه حدود 95% كل كالاهاي دنيا در تجارت بين‌الملل توسط حمل و نقل دريايي حمل مي­شود.

پيشرفت‌هاي اخير در صنعت كشتي‌سازي، كاربرد تجهيزات پيشرفته لجستيكي در بنادر، بهره­گيري از مزايايي چون حمل در حجم­هاي بسيار بالا و گستره جغرافيايي عملكرد آن و همچنين استفاده از كانتينرها براي سهولت حمل و نگهداري كالاها، كاربرد حمل و نقل دريايي را به شدت در عمليات حمل بين قاره­اي و بين كشوري مورد توجه قرار داده است. امروزه به دليل اهميت يافتن معيارهايي چون تحويل به موقع، تحويل با كمترين هزينه و قابليت اطمينان در تحويل كالا به مشتري، مفهوم لجستيك دريايي اهميتي بيش از پيش پيدا كرده است.

چرا دسترسی به دریا و اقیانوس برای کشور ها مهم است تحقیق کنید

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا