جواب مطالعات هشتم

کدام بخش آب و هوا و پوشش گیاهی قاره امریکا عینا مانند افریقا است چرا؟

جواب فعالیت صفحه 154 مطالعات هشتم

کدام بخش آب و هوا و پوشش گیاهی قاره امریکا عینا مانند افریقا است چرا؟

جواب فعالیت :

بیابان نودا در آمریکای شمالی و بیابان آتاکاما در آمریکای جنوبی. چون مدار راس السرطان و راس الجدی از آنها عبور می کند و آب و هوای گرم دارند.

مطلب مرتبط:

آفریقا دومین قاره ی جهان از لحاظ وسعت است و در حدود 20% خشكی های زمین را در بر می گیرد. 

قاره ی آفریقا را فلاتی بسیار پهناور می پوشاند كه دور تا دور آن را جلگه های ساحلی در بر گرفته اند . در این قاره ی بزرگ هم جنگل های استوایی را می توان یافت و هم صحراهای بسیار خشك. نیل بزرگترین رود جهان نیز در این قاره جریان دارد.

پایه ی اقتصاد آفریقا بر كشاورزی و استخراج معدن استوار است و صنعت در آن رشد چندانی نیافته است.

قاره ی آفریقا 53 كشور مستقل و 2 سرزمین غیر مستقل دارد.

بیشتر مردم این قاره در روستاها به سر می برند.

از قرن 15 میلادی اروپاییان به این سرزمین پا نهادند از منابع معدنی آن استفاده كردند و مردم را به بردگی گرفتند. استعمار آفریقا تا نیمه ی قرن 20 میلادی ادامه یافت .مردم این سرزمین در پی كسب استقلال خود سالهل مبارزه كردند و سرانجام دست استعمار گران را از این قاره كوتاه كردند.

فلاتی كه بیشتر این سرزمین را می پوشاند بازمانده ی كهن ترین دوران های زمین شناسی ست. فلات آفریقا به طور متوسط 670 متر از سطح دریا بالاتر است.

بخش بزرگی از قاره ی آفریقا بیابان است . بزرگترین بیابان دنیا كه صحرا یا صحرای بزرگ آفریقا نامیده می شود نزدیك به 33% آفریقا را در بر می گیرد. صحراهای نامیب و كالاهاری در جنوب آفریقا بخش های بیابانی دیگر آفریقا هستند.

رود های آفریقا در مسیر خود آبشار های فراوان دارند كه بلندترین و مشهور ترین آنها آبشار ویكتوریا بر رود زامبری است كه 110 متر ارتفاع دارد . بخشی از رودهای نیل و كنگو قابل كشتیرانی هستند.

کدام بخش آب و هوا و پوشش گیاهی قاره امریکا عینا مانند افریقا است چرا؟

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا