جواب فعالیت فارسی نهم

یک جامعه همدل چه ویژگی هایی دارد تحقیق کنید

یک جامعه همدل چه ویژگی هایی دارد تحقیق کنید

پایمال نکردن حقوق مردم (حق الناس) و احترام به حقوق آنان

از منظر دین اسلام، اساس و بنیان زندگی اجتماعی، در احترام و گردن نهادن انسان‌ها به حقوق اجتماعی دیگران است که در زیر از باب نمونه به مصادیقی از آن اشاره می‌شود. سد و اشغال معابر عمومی شهرها که امروزه یکی از معضلات شهری است، از جمله مسائلی است که دین اسلام در ۱۴۰۰ سال قبل به آن توجه داشته و آن را کاری ناپسند شمرده و پیروان خویش را از این کار نهی کرده است. پیامبر اکرم(ص) در این‌باره می‌فرماید: «از نشستن در راه‌ها بپرهیزید»

۲- احساس مسئولیت و تعهد

اصلی‌ترین شاخصه‌ی داشتن جامعه‌ خوب در مسئولیت مشترک اجتماعی نمودار می‌شود. این مسئولیت مشترک از چارچوب خانواده شروع می‌شود تا به همسایه، شهر و … می‌رسد. طبق آموزه‌های اسلامی یک شهروند در جامعه‌ی اسلامی باید نسبت به آنچه در جامعه رخ می‌دهد، اعم از مسائل فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و حتی بلایای طبیعی همچون حوادث غیر مترقّبه احساس تکلیف کند و در حدّ توان و امکانات خویش در رفع این‌گونه مشکلات و کاستی‌ها کوشا باشد.

یکی از مهم ترین ویژگی های جامعه مطلوب،وجود آزادهای سیاسی اجتماعی در آن است.به عقیده حضرت علی علیه السّلام خداوند انسان را آزاد آفریده و اساس حکومت نیز باید بر همین اصل بنا شود.آزادی مورد نظر امام علی علیه السّلام امتیازی نیست که نخبگان سیاسی به مردم زیردست خود واگذار کنند،بلکه به عقیده امام علیه السّلام آزادی افراد در دست نخبگان نیست.انسان آزاد آفریده شده و در تمام مراحل زندگی خود آزاد است.

مطالب پیشنهادی :  تفاوت های سیاره زمین و تیر و زهره بهرام در چیست؟ تحقیق کنید

به عقیده امام علیه السّلام مردم باید خود را آزاد بدانند،نه آزادی را حقی بشمارند که حاکمان جامعه،لطف فرموده و به آنها عطا می کنند.منظور حضرت علی علیه السّلام آزاد ساختن شخصیت و روح آزادگی افراد از قید و بند ضعف و زبونی است.ممکن است عده ای حق اعطای آزادی را برای صاحبان قدرت محرز دانسته،سپس به آنها توصیه نمایند که به مردم و زیردستان خود آزادی بدهید ولی امام علیه السّلام قبل از اینکه به نخبگان بگوید آزادی بدهید به مردم می گوید آزاد هستید،زیرا خداوند شما را زیرا خداوند شما را آزاد آفریده است.

انسان موجودی اجتماعی است و برای زندگی کردن در این اجتماع باید هم خود و هم جامعه دارای ارزش هایی باشد که در نهایت به موفقیت و کمالات ختم شود. در ادامه ویژگی های یک جامعه همدل را بررسی می کنیم. با دانشچی همراه باشید.

قبل از اینکه یک جامعه همدل را معرفی کنیم، ویژگی های انسانی را که اجتماعی است و به همدلی نیازمند است بیان می کنیم؛ همانطور که گفتیم، انسان موجودی اجتماعی می باشد و برای اینکه به کمال و موفقیت برسد باید درون خود، ارزش هایی را به وجود آورد که همین ارزش ها اثر خود را بر جامعه خواهند گذاشت و جامعه تبدیل به جامعه مطلوبی خواهد شد

یک جامعه همدل چه ویژگی هایی دارد تحقیق کنید

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا