جواب مطالعات نهم

تفاوت های سیاره زمین و تیر و زهره بهرام در چیست؟ تحقیق کنید

جواب فعالیت صفحه 4 مطالعات نهم

تفاوت های سیاره زمین و تیر و زهره بهرام در چیست؟ تحقیق کنید

زمین بزرگترین سیاره دربین سیاره های درونی است. تنها سیاره ای که بخش بزرگتری ازسطح آن را آب فراگرفته. تنها سیاره ای که درآن حیات( موجودات زنده) وجود دارد.

از نظر فاصله از خورشید، زمين سومين سياره در منظومه شمسي است. زمين در مداری حول خورشيد مي گردد. زمين تنها سياره منظومه شمسی است كه در آن حيات وجود دارد.

سطح زمين با آب، سنگ و خاك پوشيده شده و هوا اطراف آن را فرا گرفته. حيوانات و گياهان تقريباً در همه سطح زمين زندگي مي كنند. آنها به اين دليل مي توانند بر روي زمين زندگي كنند كه زمين فاصله مناسبي از خورشيد دارد. موجودات زنده به گرما و نور خورشيد نياز دارند. اگر زمين به خورشيد نزديك تر بود آنقدر گرم مي شد كه موجودات زنده نمي توانستند در آن زندگي كنند. اگر هم دورتر از خورشيد بود آنقدر سرد مي شد كه موجودات زنده باز هم نمي توانستند در آن زندگي كنند. همچنين زمين مقدار زيادي آب دارد. بيشتر موجودات زنده به آب نياز دارند.

تیر (عطارد) :

نزديك ترين سياره به خورشید است. اين سياره كوچك خاكي تقريباً هيچ جوي ندارد.

به خاطر اندازه كوچك و نزديك بودن فاصله تیر به خورشيد سخت است كه اين سياره را از زمين بدون تلسكوپ ببينيم.

در زمان هاي مشخصي از سال مي توان تیر را درست بعد از غروب خورشيد در ارتفاع پاييني در غرب آسمان ديد.

در مواقع ديگر عطارد درست قبل از طلوع خورشيد در شرق آسمان در ارتفاع پاييني ديده مي شود.

مطالب پیشنهادی :  یک جامعه همدل چه ویژگی هایی دارد تحقیق کنید

ناهید یا زهره :

در منظومه شمسی ما سیاره ناهيد (زهره) بعد از تیر (عطارد) دومين سياره نزديك به خورشید است. ناهيد داغ ترين سياره در منظومه شمسي ما است. اين سياره با ابرهاي اسيد سولفوريكي كه به سرعت در حال چرخش و حركتند پوشيده شده كه گرماي خورشيد را به دام مي اندازند. جو ناهيد بيشتر از دي اكسيد كربن تشکیل شده. با این که ناهيد هسته آهني دارد ولي فقط يك حوزه مغناطيسي خيلي ضعيف دارد.

سطح ناهید با امواج رادیویی ای که از فضاپیمای در حال گردش دریافت شده، اسکن شده. رنگ ها هم براساس عکس هایی که به وسیله این سفینه گرفته شده به دست آمده.

مریخ :

سیاره بهرام یا مریخ (mars) چهارمین سیاره منظومه شمسی و  آخرین سیاره سنگی است که بر گرد خورشید می چرخد. در طول تاریخ بشر همواره این سیاره در کانون توجهات نجومی بوده است. برای مثال بابلیان قدیم حرکات این نور قرمزسرگردان آسمان شب را دنبال کردند و نام nargel  یا  نام خدای جنگ را برآن گذاشتند.در همان زمان رومی ها بخاطر گرامیداشت خدای جنگشان اسم کنونی آنرا انتخاب کردند. یونانی ها نیز این سیاره را آرسکه بیانگر خدای جنگ آنان است می نامیدند. این سیاره نزد کسانی که به آسمان می نگریستند مظهر جنگ و خون بود.

تفاوت های سیاره زمین و تیر و زهره بهرام در چیست؟ تحقیق کنید

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا