مقالات دانشجویی

مخزن پلی اتیلن چیست و چه کاربردهایی دارد؟

یکی از انواع مخازن پلاستیکی تولید شده در کارخانه شرکت پایپ گستر مخزن پلی اتیلن (چه دوجداره چه تک جداره و چه چند لایه) می باشد که بعنوان منبع ذخیره، حمل و دفع سیالات مختلف کاربرد دارد. از مخزن پلی اتیلن برای بالا بردن سطح ایمنی و بیشتر شدن دوام مواد استفاده می‌شود، البته تمام این موارد تا حد زیادی به نوع ماده شیمیایی که در مخزن نگهداری می­شود، بستگی دارد. هر چقدر این ماده‌ بی‌خطرتر باشد، کار شما راحت‌تر خواهد بود.

با خرید انواع مخازن پلی اتیلن می‌توانید محصولی بسیار بادوام و مقاوم را با کمترین قیمت تهیه کنید. از این مخازن برای نگهداری مایعات مختلف استفاده می‌شود. در واقع می‌توان گفت این مخازن بهترین انتخاب برای نگهداری ساده از مواد خوراکی است.

C:\Users\umet\Desktop\عکس متن\1.jpg

همه چیز درباره مخزن­های پلی اتیلن

آشنایی با مخزن‌های پلی اتیلن

از مخزن پلی اتیلن که به صورت فشرده ساخته می­شود، برای جمع آوری آب خوراکی، نگهداری مواد غذایی یا آب های زائد استفاده شده؛ چراکه این مخازن از پلی اتیلن ساخته می­شوند که ماده‌ای غیر سمی است. استفاده از پلی اتیلن خطی با فشردگی بالا و بهره­گیری از فرایند قالب گیری چرخشی، باعث شده است شاهد مقاومت بالای این مخازن در مقابل مواد شیمیایی و تغییرات محیطی باشیم.

اگر دقت کرده باشید مخزن پلی اتیلن زیادی شفاف نیست؛ دلیل آن عدم مواجهه زیاد نور خورشید با مخزن بوده که همین امر سبب جلوگیری از رشد و تکثیر جلبک، قارچ و سایر موارد بیماری زا می شود و این اصل باعث افزایش مقاومت مخازن پلی اتیلنی می گردد. این منبع ها کم وزن هستند و به راحتی می‌توانید آن‌ها را جا‌به‌جا کنید.

این مخازن با بالاترین استانداردها ساخته می‌شود و ساختار یکپارچه و دیواره‌های همگن آن باعث شده است که با اطمینان خاطر بتوانید آن‌ها را برای مدت زمانی طولانی استفاده کنید. به دلیل جنس این مخازن می­توانید داخل آنها را با هر نوع شوینده‌ای تمیز کنید. مخزن پلی اتیلن برای کاربردهای مختلف و با ابعاد متفاوت تولید می‌شود.

C:\Users\umet\Desktop\عکس متن\1.jpg

انواع پلی اتیلن برای ساخت مخزن

انواع پلی اتیلن در تولید مخازن

مخزن‌های پلاستیکی در جنس‌های مختلف تولید می­شوند و گزینه‌های خوبی برای استفاده شما هستند. همانطور که اشاره شد شما براحتی برای نگهداری و حمل تمامی سیالات از جمله مواد شیمیایی از مخزن پلی اتیلن میتوانید استفاده کنید (حتی مواد شیمیایی که خاصیت خورندگی دارند). پلی اتیلن نوعی پلاستیک فشرده محسوب می­شود که مقاومت زیادی در برابر خطرات فیزیکی و شیمیایی دارد. مقاومت خوب این ماده در برابر مواد غذایی و شیمیایی صنعتی، آن را تبدیل به گزینه خوبی برای استفاده در تولید مخازن کرده است. مخزن پلی اتیلن از انواع مختلفی از این ماده تولید می‌شود که عبارت‌اند از:

  • پلی اتیلن خطی: مخزن‌هایی که از نوع پلی اتیلن خطی هستند، دارای مقاومت بالایی در مقابل دمای پایین بوده و استحکام زیادی در برابر فشارهای محیطی از خود نشان می‌دهند.
  • پلی اتیلن با پیوند عرضی: این نوع پلی اتیلن دارای فشردگی بسیار زیادی است و مانند نوع قبلی مقاومت خوبی در مقابل فشارهای محیطی دارد.

C:\Users\umet\Desktop\عکس متن\1.jpg

ضخامت جداره های هر مخزن پلی اتیلنی با یکدیگر تفاوت دارد.

دیواره‌های مخزن پلی اتیلن

مخازن پلی اتیلنی را می توان در هر حجم و ظرفیتی نیز تولید و به بازار عرضه نمود و ابعاد مخزن به مایعی که برای نگهداری آن ساخته می­شود و به هندسه اصلی ساختمان مخزن، بستگی دارد. ضخامت تانکرها اغلب وابسته به شاخص وزن مخصوص یا spg است. مخزن‌های پلی اتیلن اغلب با دیواره 1.35، 1.65، 1.9 و 2.2 spg ساخته می‌شوند. این مخزن‌ها ممکن است از 0.20 اینچ تا 1.5 اینچ متغیر باشند.

یک مخزن 1.65 spg بسیار کوتاه و صاف است و دیواره نازک‌تری از یک مخزن 1.65spg دارد. علت این امر آن است که هرچه قطر پایه مخزن کاهش یابد و ارتفاع آن بیشتر شود، فشاری که روی دیواره پایینی مخزن وارد می‌شود، بر اساس وزن مایع داخل آن افزایش خواهد داشت. برای کم کردن این وزن، لازم است از دیواره نازک‌تری استفاده شود تا فشار زیادی که روی دیواره پایینی یک مخزن بلند وارد می‌شود، کاهش یابد.

بایدها و نبایدها در استفاده از مخزن‌های پلی اتیلن

مخزن پلی اتیلن برای نگهداری آب در صنعت و همچنین جهت جمع کردن آب باران یا آب‌های فاضلاب استفاده می‌شود. این محصول گزینه ایمن و مناسبی برای آب آشامیدنی است؛ زیرا هیچ ماده سمی در خود ندارند. اگر قصد دارید از این مخازن استفاده کنید، به مواردی که در ذیل بیان می­شود، دقت داشته باشید:

  • نباید روی مخزن بایستید: بسیاری از اوقات زمان لوله‌کشی یا نصب مخزن شاید راحت باشید که بالای آن بایستید؛ اما نباید این کار را کنید. این مخازن برای نگهداری آب طراحی شده است و تحمل وزن یک انسان را ندارد.
  • مخزنی که خالی است را جا‌به‌جا نکنید: درست است که یک مخزن خالی وزن کمی دارد؛ اما جابه‌جایی آن می‌تواند به مخزن شما آسیب برساند. وجود آب در مخزن باعث پخش شدن فشار بر دیواره‌ها و کف مخزن می‌شود.
  • مخزن را در ارتفاع نصب نکنید: این کار باعث می‌شود آب با شدت بیشتری وارد مخزن شود و فشار افزایش یابد.
  • مخزن را در محلی هموار قرار داده یا برای آن پایه­ای قرار دهید: قبل از اینکه بخواهید مخزن خود را نصب کنید، مطمئن شوید که آن را روی یک سطح ناهموار یا سنگ قرار نمی‌دهید. این کار مانع از فرو رفتن اشیاء تیز داخل مخزن و آسیب دیدن یا حتی سوراخ شدن آن می‌شود.
  • برای پایه مخزن از آجر یا سطوح آهنی ناهموار استفاده نکنید: این دو مورد ثبات خوبی ندارند و می‌توانند باعث فشار بیشتر به مخزن شما شوند که نتیجه آن می­تواند شکستن مخزن و آسیب دیدن شدید آن باشد. همچنین به یاد داشته باشید هر پایه‌ای که برای مخزن خود در نظر می‌گیرید، باید حداقل ۲۰ میلی‌متر بزرگ‌تر از قطر مخزن نگهداری آب باشد.

C:\Users\umet\Desktop\عکس متن\1.jpg

نگهداری از آب در صنعت

سیستم نگهداری آب برای مصارف صنعتی

برای ساخت مخزن پلی اتیلن از دانش روز باید بهره برد تا با کیفیت ترین مخزن را نیز تولید و به بازار عرضه نمود. خوشبختانه شما متقاضیان عزیز می توانید با خیالی آسوده تمامی مخزن های تولید شده ی شرکت پایپ گستر اعم از مخزن اسید، سپتیک تانک و غیره را خریداری نمایید. تولید این مخازن تا حد زیادی هزینه‌هایی که باید برای خرید و نگهداری منبع بپردازید، کاهش پیدا کند. بعلاوه مخازن پلی اتیلن مقاومت بسیار خوبی در مقابل عوامل جوی مانند آب و هوا، تغییرات دما و اشعه uv خورشید دارند. یکی دیگر از خصوصیات این مخازن مقاومت بالای آن­­ها در مقابل عواملی همچون فشار زیاد و رطوبت است که باعث می‌شود گزینه خوبی برای نصب در زیر زمین باشند. بنا بر تمام دلایلی که گفته شد این مخازن گزینه بسیار مناسبی برای استفاده در محیط­های صنعتی هستند.

استفاده از مخازن برای نگهداری آب‌های مورد استفاده در کشاورزی

مخازن پلی اتیلن به خاطر مقاومت و دوام خوب خود، به طور گسترده‌ای در صنایع کشاورزی برای نگهداری و ذخیره آب باران یا آب‌های زائد استفاده می‌شوند. ساختار این منابع محکم است و در مقابل انواع مواد شیمیایی مانند کودها و سم‌ها مقاومت دارد. همچنین نگهداری و تمیز کردن این مخازن بسیار ساده است و قارچ یا کپک درون آن ایجاد نمی‌شود. شما می‌توانید سطح داخلی مخزن را بدون اینکه روی مواد استفاده شده در تولید آن تأثیر بگذارد، با استفاده از مواد شوینده صنعتی مناسب تمیز کنید.

C:\Users\umet\Desktop\عکس متن\1.jpg

مزیت استفاده از مخازن آب پلی اتیلن

مزیت استفاده از مخازن پلی اتیلن

تقاضای مخزن پلی اتیلن امروزه بالا رفته و این امر سبب شده میزان تولید این محصول بالا برود. در ادامه می‌خواهیم به چند مورد از فوایدی که استفاده از مخزن‌های پلاستیکی به جای مخزن‌های استیل دارند، اشاره کنیم:

  • مخزن‌های پلاستیکی وزن کمتری دارند.
  • نگهداری و نصب این مخزن‌ها آسان‌تر است.
  • می‌توانید مطابق با دکوراسیون محیط خود آن‌ها را در رنگ و اندازه‌های مختلف خریداری کنید.
  • مخزن پلی اتیلن دچار زنگ‌زدگی نمی‌شود.
  • استحکام و دوام زیادی دارد.
  • استفاده از آن­ها برای آب آشامیدنی بهتر از مخازن تولید شده از متریال دیگر است.

بهترین مخزن پلی اتیلن

مخزن‌های پلاستیکی در جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند که یکی از آن‌ها پلی اتیلن است. این مخازن از دوام بسیار زیادی برخوردار بوده و در مقابل انواع مواد شیمیایی و تغییرات محیطی مقاومت خوبی دارند. بدنه پلی اتیلن زیاد شفاف نیست و به همین علت نور خورشید نمی‌تواند تأثیر زیادی روی مواد داخل آن داشته باشد.

شما می‌توانید به خاطر وزن کم، مخزن پلی اتیلن را به راحتی جا‌به‌جا کنید. نگهداری و شستشوی این مخازن ساده بوده و با شوینده‌های عادی امکان‌پذیر است. این مخازن یک گزینه خوب برای استفاده به­عنوان منبعی با دوام بالا و هزینه خرید و نگهداری کم محسوب می­شوند. متناسب با نوع کاربرد، این مخزن در ابعاد مختلف ساخته می‌شود.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا