علوم پایه پنجم

چرا در ساعت فروشی و طلا فروشی از عدسی استفاده می کنند

چرا در ساعت فروشی و طلا فروشی از عدسی استفاده می کنند

کاربرد عدسی در ساعت سازی:

از عدسی در ساعت سازی برای بزرگنمایی قطعات کوچک ساعت و دیدن قطعه های آن ساعت استفاده می شود.

ساعت سازی و تعمیر ساعت کار حساس و دقیقی است و در ساعت‌های مچی قطعات به شدت کوچک هستند. به همین منظور در ساعت سازی به دلیل سر و کار داشتن با قطعات کوچک، برای بهتر دیدن این قطعات از عدسی استفاده می‌شود.

کاربرد عدسی در طلا سازی و طلا فروشی:

کاربرد عدسی در طلا سازی به عنوان یک ذره بین قوی استفاده می شود تا سازندگان ساعت و طلاسازی به دلیل ظرافت کاری که دارند بتوانند بهتر قطعات کوچک را در کنار هم قرار بدهند. همچنین در طلا فروشی برای تشخیص اصل یا تقلبی بودن طلا و تشخیص عیار طلا و… کاربرد دارد.

کدام نوع عدسی در  در ساعت سازی و طلا فروشی کاربرد دارد؟

معمولا این عدسی محدب (همگرا) است که در ساعت سازی و طلافروشی برای بزرگنمایی اجسام کاربرد دارد. اگر جسم بین کانون و مرکز انحنای عدسی همگرا باشد، تصویر حقیقی، وارونه و بزرگتر است و در طرف مقابل جسم و دورتر از مرکز انحنا تشکیل می‌شود. از این رو این نوع عدسی در ساعت سازی و طلافروشی کاربرد دارد.

یک عدسی ساده تنها از یک عنصر نوری تشکیل شده است. یک عدسی مرکب از یک مجموعه عدسی ساده که یک محور مشترک دارند تشکیل شده است. مزیت عدسی مرکب نسبت به عدسی ساده این است که بسیاری از بیراهش‌های نوری در آن قابل رفع هستند در حالی که این کار تنها با یک عدسی ساده امکان‌پذیر نیست. کاربرد عدسی تنها به امواج نوری محدود نمی‌شود، هر ابزاری که سایر امواج الکترومغناطیسی در اثر عبور از آن بشکند نیز عدسی خوانده می‌شود، به طور مثال لنز پارافین برای امواج مایکروویو وجود دارد.

مطالب پیشنهادی :  با چه روشی می توان از فرسایش خاک جلوگیری کرد علوم پنجم صفحه 84

چرا در ساعت فروشی و طلا فروشی از عدسی استفاده می کنند

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا