علوم پایه پنجم

وسایل آهنی در هوای مرطوب سریع تر زنگ می زنند یا در هوای خشک

وسایل آهنی در هوای مرطوب سریع تر زنگ می زنند یا در هوای خشک

جواب فعالیت : وسایل اهنی در هوای مرطوب زود تر زنگ می زنن

زیرا

به علت بالا بودن رطوبت در هوای مرطوب سرعت اکسایش بالا می‌رود. اگر چه تمام باران‌ها سرعت خوردگی را افزایش می‌دهند، باران اسیدی آن را خیلی بیشتر می‌کند. زنگ زدگی در آب و هوای گرم و خشک در مقایسه با هوای مرطوب، بسیار کمتر است. در مناطقی که باران کم می‌بارد هوا، رطوبت کمی دارد. ماشین‌ها در مناطق خشک دوام بیشتری دارند و دیرتر زنگ زده می‌شوند.
زنگ زدگی محصول فرآیندی به نام “خوردگی” است. اگر فلز را دائما خشک نگه داریم احتمال زنگ زدگی بسیار کم است؛ اما اگر آهن به طور مداوم در معرض باران یا رطوبت بالا قرار می‌گیرد به سرعت زنگ زده می‌شود.
زنگ زدن آهن در مجاورت هوا در مقایسه با زنگ زدن در مجاورت آب بسیار سریعتر است، دلیل این امر اینست که آهن برای اکسایش یافتن به هردو عامل اکسیژن و آب نیاز دارد، اما در آب سطح اکسیژن بسیار کمی وجود دارد. سرعت زنگ زدن آهن در مجاورت هوا با توجه به میزان رطوبت هوا، متفاوت است.
مس و برنز به دلیل اینکه فاقد هرگونه آلیاژ آهن هستند زنگ نمی‌زنند و فولاد دارای بیشترین سرعت زنگ زدگی در بین دیگر عناصر است. اگر نمک سفید کننده و سرکه در آب محلول شوند، خورندگی را تشدید می‌کنند.
برای آن که آهن با اکسیژن موجود در هوا ترکیب می شود و اکسیدآهن قرمز رنگ را (که همان زنگ آهن است) تولید می کند. در هر صورت نوعی آهن وجود دارد که زنگ نمی زند. اختراع یاکشف این آهن امری تصادفی بود! طور بسیاری از لوازم جرّاحی و قطعات خودرو ها از این فلز ساخته می شوند. فولاد زنگ نزن ، جزو فلزات بسیار مقاوم است جنس بیشتر دیگ ها٬ کتری ها٬ ماهی تابه ها٬ قاشق و چنگال ها٬ چاقو ها و لگن ظرفشویی آشپزخانه ها از آهن زنگ نزن است؛

وسایل آهنی در هوای مرطوب سریع تر زنگ می زنند یا در هوای خشک

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا