تحقیق دانش اموزی

چرا آب بیرنگ است تحقیق کنید

چرا آب بیرنگ است تحقیق کنید

چرا آب بیرنگ است تحقیق کنید

آب بیرنگ است، زیرا ترازهای الکترونی آن طور قراری گرفته اند که از هم فاصله زیادی دارند و با هیچ یک از اجزای نور سفید برانگیخته نمی شوند، بنابراین هیچیک را جذب نمی کنند.

اما چرا دریا یا ابرها آبی هستند؟

نور دارای طول موج های مختلفی می باشد که شامل : بنفش،نیلی،آبی،سبز،زرد،نار نجی و قرمزهستند. این طول موجها با عبور نور از جو زمین تفکیک شده و به آبهای دریاها میرسد.

آب دارای ضریب شکست است، یعنی نور با مقداری انحراف ، درون آب به مسیرش ادامه میدهد.طول موجها در داخل آب رفتار متفاوتی باهم دارند. یعنی رنگهای با طول موج کمتر روی آب باقی مانده و رنگهای با طول موج بیشتر به زیر آب منتقل میشوند.یعنی رنگ قرمز سریعتر وارد اعماق دریاها میشود تا رنگ آبی. رنگ بنفش هم که توسط لایه ازن گرفته میشود. پس رنگهای نیلی و آبی و سبز که طول موج کمتری دارند باقی میمانند که روی آب هستند. در بین اینها چون نیلی و آبی طول موج کمتری دارند بیشتر روی آب می مانند به همین دلیل دریاها و ابرها به رنگ نیلی و آبی دیده میشوند.

ولی چرا روزهای ابری رنگ دریاها سبز به نظر میرسند؟

دلیلش این است که روزهای ابری ، رنگهای آبی و نیلی هم توسط ابر ها جذب میشوند و سبز و مابقی عبور میکنند. پس در بین طیف رنگها، رنگ رسیده به آب دریا، سبز کمترین طول موج را دارد . بنابراین پس آب به رنگ سبز دیده میشود.

برف؛ همان آب یخ زده است و یخ همچنان كه می دانیم ، رنگی ندارد. در این صورت ، چرا برف سفید است؟

دلیلش این است كه هر دانه برف از تعداد بسیاری زیادی بلورهای یخ تشكیل می شود. این بلورها سطوح بسیار دارند. و آنچه باعث میشود برف سفید به نظر برسد، بازتاب نور از تمامه این سطوح است.

برف زمانی تشكیل میشود كه بخار آب در جو زمین منجمد شود. همچنان كه بخار آب منجمد می شود، بلورهای روشن و شفاف نیز تشكیل میشوند. جریانهای باد، این كریستالها را در جو زمین بالا و پایین می برند.

بلورها ضمن این كار، تدریجا” ذرات بسیار ریزی را كه در ابرها هستند، جذب می كنند. وقتی گروهی از بلورهای یخ، بقدر كافی بزرگ شد به صورت دانه برف به سوی زمین شناور میشود.

بلورهایی كه در كنار هم قرار می گیرند و تشكیل دانه برف می دهند، همیشه آرایش خاصی بخود می گیرند. این بلورها یا به شكل ستاره های شش پر هستند یا به شكل صفحات نازكی شبیه یك شش ضلعی اند. هر یك از بالهای ستاره شش پر، عینا” همچون بقیه است.

با آنكه تمام بالها و شاخه های دانه برف همشكا هستند؛ تاكنون حتی دو دانه برف پیدا نشده كه موبمو مثل یكدیگر باشند.

انسان، برف را  همیشه به رنگ سفید در ذهنش مجسم می كند. ولی مواقعی هم بوده است كه عملا” برف رنگی از آسمان باریده است. یكی از این موارد، گزارشی است كه چارلز دارو ین از خود برجای گذاشت. او در جریان یكی از سفرهای علمی اش متوجه شد كه سم قاطرهایی كه بارها و وسایل او را حمل میكردند پس از مدتی راه رفتن در روی برف، كم كم قرمز میشود.

قرمزی برف، در اثر وجود گیاهان بسیار ریزی به نام جلبك پدید آمده بود، كه در  جریان تشكیل برف، در جو زمین پراكنده بوده اند

چرا آب بیرنگ است تحقیق کنید

منبع: سایت انشا باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا