تحقیق دانش اموزیتفکر و سواد رسانه ای

پیامد های پیروی از کلیشه بدن برای فرد و جامعه چه خواهد بود

پیامد های پیروی از کلیشه بدن برای فرد و جامعه چه خواهد بود

تصویر دیوید بكهام به عنوان یك نمونه منفی از منظر نقش ستاره‌ها در ترویج كلیشه بدن در این درس مورد نقد قرار می‌گیرد. این فرد كه در مدل مو، شكل بدن، خالكوبی‌های مستهجن و پوشش مظهر كلیشه برای پسرها به شمار می‌آید یا افرادی مشابه برای دخترها، به عنوان نمونه منفی معرفی شده و مهم‌ترین سؤالی كه در رابطه با آنها مطرح می‌شود این است كه كسانی با استفاده از این افراد كلیشه بدن را ترویج می‌دهند؛ چه كسانی از ترویج كلیشه بدن نفع می‌برند و چه كسانی ضرر می‌كنند؟ در پاسخ سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی همچنین آمده است: در این درس توجه دانش‌آموزان را به این نكته جلب می‌كنیم كه كلیشه بدن یا تصور بدن توسط صنایعی ترویج داده می‌شود. استفاده از ستاره‌ها مانند فوتبالیست‌ها، هنرپیشه‌ها و خوانندگان در این كلیشه‌سازی و نقش الگویی آنها در این درس مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

کلیشه ها به قدری اهمیت دارند که به نظر می رسد یکی از مهم ترین واقعیت های زندگی اجتماعی است به گونه ای که برخی متفکران معتقدند «کلیشه سازی پدیده اصلی زندگی اجتماعی است و به خوبی ثابت شده که کلیشه ها می توانند قضاوت های اعضای گروه ها را تحت تاثیر قرار دهند.» (فیسک و همکاران، 1991 ؛ کاندا و تاگارد، 1996به نقل از معینی فر) به طور مثال «زمانی که سفید پوستی که دارای طرز فکر کلیشه ای است با سیاه پوستی روبرو می شود، سعی نمی کند رفتار خاص او را مورد قضاوت قرار دهد، بلکه بر مبنای همین القای کلیشه ای او را دارای صفات منفی و غیر قابل تغییر می داند. (دی فلور و دنیس، به نقل از معینی فر)

با این توصیف دنیای بیرون ما مملو از کلیشه هاست: کلیشه های نژادپرستانه، قوم گرایانه، جنسیتی، سن گرایانه، اسطوره گرایانه و غیره که ها توسط نهادهای جمعی مانند گروه های همالان، رسانه ها، خانواده، نهادهای آموزشی و غیره بازتولید شده و بدین ترتیب طول عمر زیادی خواهند داشت

مطالب پیشنهادی :  آیا با استفاده مشروط و محدود از رسانه ها موافق هستید؟

انسان شناسی شناختی با تاکید بر زبان به عنوان شاهراه ورود به دنیای ذهنی انسان ها، سعی در شناخت هر چه بیشتر بعد انتزاعی و مفهومی فرهنگ دارد. اما از آن جا که روش های انسان شناسی بر عدم تعمیم مفاهیم در بعد کلان تاکید دارند، و از سوی دیگر نیز کلیشه های فکری از مفاهیمی است که در این گرایش می تواند مورد بررسی قرار گیرد، پس می توان گفت که کلیشه های جنسیتی مورد ذکرنیز در سطح کلیشه های فکری است و قابلیت تعمیم به کلیه ی افراد یک جامعه را ندارد. بلکه با توجه به ویژگی های فردی، جسمی، نژادی، روانی، عاطفی، اجتماعی و فرهنگی افراد است که چنین کلیشه هایی می تواند واقعی به نظر برسد و حکم کلی صادر کردن برای کلیشه های بدنی زنان و مردان از نظر این علم مطرود است.

پیامد های پیروی از کلیشه بدن برای فرد و جامعه چه خواهد بود

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا