مقالات دانشجویی

رمز ارز تون کوین و پیش‌بینی قیمت تون کوین برای آینده

این مطلب توسط تیم زوم ارز تهیه و ارائه شده است. چنانچه قصد دارید اطلاعات تخصصی در زمینه بلاکچین و رمز ارزها دریافت کنید، می‌توانید به وبسایت آموزشی و خبری زوم ارز رجوع کنید.

مقدمه

TON یا The Open Network عبارت است از یک بلاکچین منحصربه‌فرد جامعه محور که مزایای زیادی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. ارز دیجیتال تون کوین در اصل توسط تلگرام ایجاد شد تا میلیون‌ها کاربر آن در سرتاسر جهان بتوانند تراکنش‌های سریع، ارزان و کارآمد به لحاظ مصرف انرژی را در بستر شبکه بلاکچین انجام دهند. کلیه ویژگی‌های رمز ارز تون کوین با توجه به نیازهای روزمره کاربران طراحی شده و توسعه یافته‌اند.

با استناد به وبسایت رسمی پروژه، این پلتفرم در تلاش است تا به واسطه ارز دیجیتال تون کوین خدمات پرداخت سریع، شفاف و امن را در اختیار کاربران خود قرار دهد. به این ترتیب، این پلتفرم انجام تراکنش‌ها را با حداقل کارمزد و در ارتباط با اپلیکیشن‌های شخص ثالث تسهیل می‌کند.

The Open Network علاوه بر فراهم کردن تراکنش‌های با کارمزد بسیار پایین، فوق‌العاده سریع و کاربری آسان، از معماری انعطاف‌پذیر و مقیاس‌پذیر بهره می‌برد. این ارز دیجیتال همچنین از آنجایی که انرژی بسیاری کمی مصرف می‌کند، سازگار با محیط زیست نیز است. در ادامه به بحث درباره جوانب مختلف ارز دیجیتال TON و پیش‌بینی قیمت برای آینده خواهیم پرداخت.

ارز دیجیتال تون کوین چیست

تون کوین که با نماد TON شناخته می‌شود، یک بلاکچین لایه 1 غیر متمرکز است که در سال 2018 توسط پلتفرم پیام‌رسان تلگرام پا به عرصه وجود گذاشت. این پروژه پس از آنکه رها شد، بنیاد TON مالکیت آن را به عهده گرفت و نام پروژه از Telegram Open Network به The Open Network تغییر پیدا کرد.

یک گروه غیر تجاری از حامیان و یک جامعه مستقل از علاقه‌مندان با نام بنیاد TON مشغول کار بر روی توسعه این فناوری از سال 2020 بوده است. ارز دیجیتال تون کوین که در ابتدا با نام گرام (Gram) شناخته می‌شد، رمز ارز بومی شبکه TON است.

TON در اصل برای ادغام با یک اپلیکیشن با رابط کاربری آسان توسعه یافته بود که به کاربران امکان می‌دهد تا وجوه خود را ارسال، دریافت و نگهداری کنند. کاربران کامزد تراکنش‌ها را می‌پردازند و از رمز ارز تون کوین استفاده می‌کنند تا پرداخت‌ها را تسویه کرده و اعتبارسنجی تراکنش‌ها را به انجام برسانند. تون کوین از مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS) برای مقیاس‌پذیری و تضمین امنیت شبکه استفاده می‌کند.

مأموریت توسعه‌دهندگان آن است که یک اکوسیستم تمام عیار با قابلیت ذخیره‌سازی غیر متمرکز، خدمات غیر متمرکز، سیستم نام دامنه یا همان DNS و یک شبکه ناشناس ایجاد کنند. آن‌ها به این طریق می‌خواهند یک پلتفرم پرداخت آنی ایجاد کنند که امکان پردازش سریع و مقرون‌به‌صرفه تراکنش‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

معماری انعطاف‌پذیر TON پردازش بسیار سریع تراکنش‌ها را امکان‌پذیر می‌کند. این شبکه در سپتامبر 2021 توانست رکورد 55,000 تراکنش در ثانیه (TPS) را به ثبت برساند. این ویژگی رشد سریع و جلوگیری از کاهش عملکرد پروژه را ممکن می‌کند و در عین حال، به محیط زیست آسیب وارد نمی‌کند.

دو مقاله جذاب که در زوم ارز منتشر شده است:

  1. آموزش ساخت NFT
  2. آموزش خرید زمین در متاورس

عملکرد رمز ارز تون کوین

علی‌رغم اینکه تون کوین اغلب به عنوان توکن نیتیو یا بومی TON قلمداد می‌شود، اما در اصل یک کوین یا سکه است. این بدان خاطر است که تون کوین از شبکه بلاکچین اختصاصی خودش استفاده می‌کند و در بستر بلاکچینی مانند اتریوم اجرا نمی‌شود. تون کوین کاربردهای مختلفی در اکوسیستم تون دارد که در وبسایت رسمی پروژه به جزئیات آن‌ها اشاره شده است.

این پروژه از همان ابتدا به عنوان یک پروژه منبع باز طراحی شد تا هر کسی بتواند در توسعه آن سهیم باشد. شبکه حاضر را آناتولی ماکازوف و کریل املیاننکو به عنوان اعضای جامعه NewTON توسعه دادند. این گروه بعداً به بنیاد تون تغییر نام داد.

شبکه تون از مکانیسم گواه اثبات سهام برای دستیابی به اجماع در جهت تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌کند. علاوه بر این، ولیدیتورها به عنوان پاداش رمز ارز تون کوین دریافت می‌کنند. نامینیتورها نیز می‌توانند توکن‌ها را در اختیار ولیدیتورها قرار دهند و پاداش دریافت کنند. مدیریت ولیدیتورها و نامینیتورها از طریق قراردادهای هوشمند انجام می‌شود و به بهبود امنیت شبکه کمک می‌کنند. ماشین مجازی تون (TVM) قراردادهای هوشمند را اجرا می‌کند.

تون کوین از ساختار چند سطحی بهره می‌برد که بر پایه اصل شاردینگ یا تقسیم‌بندی بنا نهاده شده است. ویژگی شاردینگ از چندین زیرشبکه (شارد) در یک بلاکچین یکسان استفاده می‌کند. هر یک از شاردها در این ساختار هدف خاصی را دنبال می‌کنند. شبکه به این طریق می‌تواند از تجمع بلاک‌های تأیید نشده جلوگیری کند و سرعت انجام کارها را افزایش دهد. به طور کلی، شبکه تون از سه زنجیره اصلی (مس‌تر)، کار و شارد تشکیل یافته است.

شاردینگ چیست

شاردینگ در واقع عبارت است از یک تکنیک تقسیم‌بندی که در جهت توزیع تلاش محاسباتی و ذخیره‌سازی در یک شبکه P2P (همتا به همتا) مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این ترتیب، لازم نیست که هر یک از گره‌ها بار کل تراکنش‌های شبکه را مدیریت کنند. در مقابل، هر گره وظایف مربوط به شارد خود را به انجام می‌رساند. با وجود این، اطلاعات هر شارد ممکن است با سایر گره‌ها به اشتراک گذاشته شود. هر یک از گره‌ها همچنان می‌توانند ورودی‌های دفتر کل را مشاهده کنند و تنها کلیه داده‌ها را پردازش نمی‌کنند.

هر شارد داده‌های خاص خود را داراست. از همین رو، هر شارد با شاردهای دیگر متمایز بوده و منحصربه‌فرد است. تکنیک شاردینگ می‌تواند تأخیر را کاهش دهد و مانع از داده‌های اضافی شود. شبکه اتریوم بهترین مثال برای توضیح درست این تکنیک است. جالب است که بدانید شبکه اتریوم بر مفهومی فراتر از صرفاً توسعه یک ارز جدید متمرکز است.

اهداف و ویژگی‌های رمز ارز تون کوین

رمز ارز تون کوین توسعه یافته است که نیازهای میلیون‌ها کاربر برای انجام تراکنش‌های روزمره را رفع کند. ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین و اتریوم عمدتاً توسط سرمایه‌گذاران استفاده می‌شوند؛ این در حالی است که TON متمرکز بر ارائه خدمات به مصرف‌کنندگان عادی است. هدف از طراحی اکوسیستم تون آن است که با یک اپلیکیشن دارای محیط کاربری آسان ادغام شود تا کاربر بتواند به سرعت کوین‌های خود را ذخیره، دریافت یا ارسال کند.

فناوری بلاکچین به سرعت به تکامل خود ادامه می‌دهد و توانسته است به تسهیل تبادل اطلاعات حساس در یک محیط غیر متمرکز کمک کند. ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین و اتریوم بر سر زبان‌ها افتاده‌اند، اما بدون ایراد نیستند. برای مثال، گس فی شبکه اتریوم مکرراً در نوسان است و حتی به بالای یکصد دلار هم می‌رسد. طراحی انعطاف‌پذیر و پشتیبانی از شاردینگ پویا و زنجیره‌های کار (workchain) باعث می‌شوند که شبکه تون بتواند توانایی پردازش و تأیید هزاران تراکنش را در ثانیه داشته باشد.

جامعه تون کوین سخت تلاش کرده است تا ویژگی‌های پیشرفته بسیاری را به این کوین اضافه کند که آن را از سایر رقبا متمایز می‌کنند.

TON Storage

ذخیره کردن اطلاعات بر روی شبکه بلاکچین چیز جدیدی نیست، اما تون کوین با TON Storage پا را فراتر گذاشته است. این ویژگی مانند دراپ باکس عمل می‌کند، اما با این تفاوت که مزیت رمزگذاری خصوصی را به واسطه کلید خصوصی کیف پول کاربر ارائه می‌دهد.

TON Proxy

حفظ حریم خصوصی همیشه برای کاربران بلاکچین در اولویت قرار داشته است. کاربران با کمک این ویژگی ارز دیجیتال تون کوین می‌توانند با استفاده از وی پی ان‌های غیر متمرکز و شبکه‌های مشابه TOR به شبکه بلاکچین رمز ارز تون کوین دسترسی پیدا کنند. کاربران به این ترتیب می‌توانند به راحتی به اپلیکیشن‌های غیر متمرکز دسترسی داشته باشند و از سانسور اجتناب کنند.

TON DNS

تون از این ویژگی استفاده می‌کند تا ولت‌ها، حساب‌های کاربری، قراردادهای هوشمند و ویژگی‌های دیگر را کاربرپسندتر کند. کاربران می‌توانند در بلاکچین نام‌های دامنه و نام‌های کاربری خود را ثبت کنند. اپلیکیشن‌های مختلفی وجود دارند که از ویژگی تون دی ان اس پشتیبانی می‌کنند.

TON Apps & Services

بلاکچین تون میزبان اپلیکیشن‌های غیر متمرکز و سرویس‌های مختلفی است که از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کنند. توسعه‌دهندگان با این ویژگی می‌توانند اپلیکیشن‌های خود را در بستر بلاکچین بسازند. امکان جستجوی همه اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های موجود در بلاکچین تون نیز به لطف این ویژگی مهیا شده است.

پیش‌بینی قیمت تون کوین برای آینده

سرمایه‌گذاران تون کوین در طی هفته گذشته شاهد رشد بیش از پنج درصدی این ارز دیجیتال بوده‌اند. قیمت TON توانسته است طی هفته گذشته 5.67% افزایش پیدا کند. با توجه به داده‌های تحلیل تکنیکال، انتظار می‌رود که شاهد اصلاح قیمتی جزئی در روزهای آتی باشیم.

در زمان نگارش این مطلب، ارز دیجیتال تون کوین با قیمت 2.36 دلار داد و ستد می‌شود و در رتبه بیست و هفتم در میان ارزهای دیجیتال برتر بازار جای دارد. در حال حاضر، تعداد کوین‌های در گردش 1,221,401,181 عدد بوده و ارزش بازار کل تون کوین به بیش از دو میلیارد و هشتصد میلیون دلار می‌رسد.

قیمت TON در 24 ساعت گذشته 0.54% رشد کرده است. این در حالی است که روند قیمتی در 30 روز گذشته نزولی بوده و معادل 3.56% کاهش یافته است. اما به طور کلی در طول 90 روز گذشته قیمت رمز ارز تون کوین توانسته است 1.75 درصد بالاتر برود.

در ادامه جدولی ارائه شده است که پیش‌بینی قیمت TON را برای سال‌های آینده نشان می‌دهد. این پیش‌بینی بر اساس الگوریتم‌های مختلف هوش مصنوعی و به کمک اندیکاتورهای تکنیکال مثل میانگین متحرک، آر اس آی، مک‌دی و باندهای بولینگر انجام شده است.

سال کمترین قیمت میانگین قیمت بیشترین قیمت
2023 2.83 دلار 3.54 دلار 4.25 دلار
2024 5.20 دلار 5.90 دلار 6.61 دلار
2025 7.56 دلار 8.27 دلار 8.97 دلار
2026 9.92 دلار 10.63 دلار 11.34 دلار
2027 12.28 دلار 12.99 دلار 13.70 دلار
2028 14.64 دلار 15.35 دلار 16.06 دلار
2029 17.00 دلار 17.71 دلار 18.42 دلار
2030 19.36 دلار 20.07 دلار 20.78 دلار

جهت خرید و فروش تون کوین میتوانید تحلیل تون کوین را در سایت سوم ارز مطالعه نمایید.

معرفی صرافی‌ها و کیف پول رمز ارز تون کوین

راه‌های مختلفی برای ذخیره کردن و نگهداری تون کوین وجود دارد. در حال حاضر، ارز دیجیتال TON در بیش از 743,000 آدرس فعال مختلف نگهداری می‌شود و روزانه هزاران تراکنش از طریق این آدرس‌ها انجام می‌شوند.

TON خدمات کیف پول حضانتی را ارائه می‌دهد و با ولت‌های غیر حضانتی شخص ثالث مختلفی همکاری می‌کند. ولت‌های حضانتی گزینه‌ای مناسب برای کاربرانی هستند که به دنبال یک راه حل ساده برای نگهداری دارایی‌های خود می‌گردند. در مقابل، کسانی که می‌خواهند کنترل بیشتری بر روی دارایی‌هایشان داشته باشند، می‌توانند از کیف پول‌های غیر حضانتی استفاده کنند.

کاربران تلگرام می‌توانند از دو دستور wallet@ و cryptobot@ در اپلیکیشن تلگرام برای دسترسی به خدمات نگهداری، انتقال یا مبادله ارز دیجیتال تون کوین استفاده کنند. در زیر به تعدادی از بهترین کیف پول‌های TON اشاره شده است.

  • Trust Wallet
  • MetaMask
  • Ledger
  • imToken
  • Torus
  • Coinbase Wallet
  • TokenPocket
  • iToken Wallet

صرافی‌های ارز دیجیتال پلتفرم‌هایی هستند که کاربران از این طریق می‌توانند دارایی‌های دیجیتال مختلف از جمله رمز ارز تون کوین را بخرند، بفروشند و تبدیل کنند. محبوب‌ترین جفت معاملاتی تون کوین به جفت TON/USDT در صرافی کوکوین تعلق دارد. در ادامه لیستی از بهترین صرافی‌های تون کوین ارائه شده است که می‌توانید برای خرید، فروش و مبادله TON با استیبل کوین‌ها یا ارزهای فیات از آن‌ها استفاده کنید.

  • Kucoin
  • Coinex
  • Huobi
  • OKX
  • Cointiger
  • Bit.com
  • Bybit
  • Lbank

منبع: زوم ارز

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا