هدیه های اسمانی ششم

خدا در سوره حمد با چه نامی از قیامت یاد کرده است؟

خدا در سوره حمد با چه نامی از قیامت یاد کرده است؟

خدا در سوره حمد با چه نامی از قیامت یاد کرده است؟

جواب فعالیت :

خداوند متعال در سوره حمد از روز قیامت به یوم الدین یا روز جزا یاد کرده است

مطلب مرتبط:

این سوره به دلیل اینکه در نمازهای واجب و مستحب مسلمانان خوانده می شود. سوره، حمد برترین سوره قرآن محسوب شده و محتوای اصلی آن، توحید و سپاس خداوند است، سورهٔ حمد در نماز می‌تواند جای دیگر سوره‌ها را بگیرد اما هیچ سورهٔ دیگری نمی‌تواند جایگزین آن شود و نقش آنرا داشته باشد.

مالک یوم الدین در سوره توحید به چه معنا است؟

ظهور مالکیت خدای سبحان در قیامت؛ این آیهٔ مبارکهٔ “مالک یوم الدین” گاهی به این صورت تفسیر می‌شد که یوم الدین ظرف باشد و مالک به ظرف اضافه شده باشد که خدای سبحان مالک جمیع اشیاست روز قیامت و این به آن معنا بود که مالکیتش در روز قیامت ظهور می‌کند.

گاهی این طور تفسیر می‌شود که خود یوم الدین مملوک باشد. خدا مالک روز جزاست؛ یعنی روزی که جزا ظهور می‌کند خدا مالک است.

“یوم الدّین” در قرآن به معناى روز قیامت است كه روز كیفر و پاداش مى‌باشد. خداوند متعال، از جهات مختلف قابل عبادت است و ما باید حمد و سپاس او را به جا آورد؛ به خاطر كمال ذات و صفات او كه “الله” است، به خاطر احسان و تربیت او كه‌ “رَبِّ الْعالَمِینَ” است و به خاطر امید و انتظار رحم و لطف او كه‌ “الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ” است و به خاطر قدرت و هیبت او كه‌ “مالِكِ یَوْمِ الدِّینِ” است.

 قیامت، پرتوى از ربوبیّت اوست.
– قیامت، جلوه‌اى از رحمت خداوند است.

در قرآن کریم به فراوانی از قیامت یاد شده ‌است، روز قیامت به معنای برانگیخته شدن پس از مرگ و قائم شدن و روز قیامت را به همین جهت قیامت گویند که در آن وقت مردگان زنده شوند و قیام کنند و روز قیامت روزی است که خلایق همه برای محاسبه محشور شوند.

خدا در سوره حمد با چه نامی از قیامت یاد کرده است؟

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا