تحقیق دانش اموزی

تحقیق درباره کلاغ

تحقیق کامل درباره کلاغ و نحوه زندگی آن

تحقیق درباره کلاغ

مقدمه

پرندگان دارای گروههای زیادی هستند. یکی از این گروه ها، گنجشک شکلان است. این پرندگان دارای 3 انگشت در جلو و یک انگشت در پشت می باشند که برای نشستن روی شاخه و زمین سازش پیداکرده است که این انگشتان به هم وصل نیستند. این پرندگان در حدود 5100 گونه هستند . کلاغ به پرندگان خواننده تعلق دارد.

پرندگان خواننده

شامل 52 خانواده هستند و از روی ساختمان رشته های صوتی نامگذاری شده اند. آواز و صداهای بسیار زیبایی تولید می کنند. از ویژگی های آنها این است که هر گروه تن صدای ویژه ای دارند. اندازه آنها ازکلاغهای بزرگ تا سوسکهای کوچک تغییر می کند. برخی مستقیماً در زمین هستند و گروه زیادی از آنها در روی درخت و روی تپه ها بسر می برند و حتی بعضی از آنها در آب شنا می کنند. این پرندگان معمولاً لانه می سازند از جمله این پرندگان می توان به چکاوکها و کلاغها اشاره کرد.

 

انواع کلاغ ها :

این پرندگان دارای جثه ای بزرگ می باشند و معمولاً با رنگهای تیره، نوک آنها قوی است و بیشتر آنها به طور دسته جمعی پرواز می کنند. ولی عده ای نیز جفت جفت می پرند.کلاغها ،

همه چیز خوارند.وظیفه ی غذا دادن به جوجه هایشان بر عهده پدر و مادر می باشد. 3 سالگی به سن بلوغ می رسند و ازدواج می کنند یک کلاغ بالغ یک کیلو و نیم وزن دارد. خانه هایشان را بیشتر روی بلندی 15 تا 30 متر از روی زمین می سازند. عمر کلاغ ها معمولا 45 سال است که در اسارت بیشتر عمر می کنند. انواع کلاغها شامل موارد زیر است:

  • کلاغ نوک زرد: دارای پر و بال سیاه مایل به بنفش تند می باشد.
  • کلاغ معمولی: این کلاغ را کلاغ ابلق هم می گویند پرهای بدن به رنگ سیاه و خاکستری تیره می باشد.
  • کلاغ سیاه کوچک: رنگ بدن سیاه مایل به آبی می باشد
  • کلاغ سیاه بزرگ: این کلاغ را غراب نیز می نامند از همه انواع کلاغ ها بزرگتر است رنگ پاهای آنها سیاه است
  • زاغ: پرو بالش رنگ خرمایی دارد. بر روی بال پرهای آبی که با رنگ سیاه مخلوط شده است دیده می شود
  • کلاغ زاغی: این پرنده را زاغی و کلاغچه نیز می نامند. این پرنده دارای دمی بلند است . رنگ پرهای دم ،‌سیاه مایل به سبز می باشد و روی بالها و سینه کلاغ سفید است . لانه های قشنگی نوک درختان می سازند و دائم صدا می کنند.

 

کلاغ در قرآن:

فَبَعَثَ اللهُ غُراباً یَبحثُ فی الارضِ لیریه کَیفَ یُواری سَوءهَ اخیهِ قال یا وَیلَتا اعَجَزتُ ان اَکونَ نثلَ هذا الغُرابِ فاواریَ سَوءهَ اخی فاصبَحَ مِنَ النادمین

پس خدا زاغی را برانگیخت که زمین را می کاوید تا به او نشان دهد چگونه جسد برادرش را پنهان کند (قابیل) گفت وای بر من،‌آيا ناتوانم که مثل این زاغ باشم تا جسد برادرم را پنهان کنم پس از زمره پشیمانان شد.

سوره ی مائده آیه 31

ماجرایی که در قران بیان شده از این قرار است که بعد از کشته شدن هابیل به دست قابیل خداوند کلاغی را مامور می کند تا چگونگی دفن جسد را به قابیل بیاموزد. به این گونه از زمان حضرت آدم خداوند به وسیله کلاغ به انسان یاد  داده که مُرده باید در زیر خاک دفن شود زیرا دچار گندیدگی شده و بدبو می شود و سپس در طول زمان علم ثابت کرد که جسد در اثر تجزیه شدن، در هوا پراکنده شده و تولید بیماری می کند.

سوال اینجاست: چرا خداوند کلاغ را مامور کرد تا خاک سپاری جسد را به قابیل بیاموزد؟

کلاغ دارای چه ویژگی زیستی است؟ آیا ویژگی های کلاغ را سایر پرندگان ندارند؟

در گذشته اطلاعاتی درباره خصوصیات وویژگی های کلاغ نداشتند،‌اما امروز علم تا حدودی به این سوال ها پاسخ داده است از جمله :

کلاغ یکی از باهوش ترین پرندگان است زیرا بزرگترین مغز را در بین پرندگان دارد رفتار کلاغ نشان از باهوش بودن و به کار بردن فکر در این پرنده دارد.

وقتی کسی از کلاغها می میرد، کلاغ دیگر با منقار و چنگالهای خود گور می کند و پس از آن بالهای کلاغ مرده را گرد می کند و به کنار بدن آن می آورد (همانگونه که ما با مرده خود می کنیم) و پس از آن مُرده را با احترام بلند می کند و در گور می گذارد و بعد روی آن خاک می ریزد.

حتی کلاغی که گناهی می کند و در دادگاه کلاغان گناهکار حساب شده و به اعدام محکوم می شود و او را با منقارهای خود می کشند نیز توسط یکی از کلاغها برای خاکسپاری برده می شود

 و به همان ترتیب به خاک  سپرده می شود.

هوش کلاغ:

پرنده ای که صدای منحصر به فرد قارقارش در پاییز لابه لای درختان برگ ریخته بشارت ورود زمستان را می دهد به صورتهای گوناگون و با نام های مختلف شناخته شده اند ولی همگی در داشتن رنگ های سیاه سفید ، کرم با هم شریکند و علاوه بر آن از هوش زیادی برخوردارند. چندی قبل مجله علمی معتبر انگلیس نوشت که خانواده کلاغ ها باهوش ترین پرندگان عالم شناسایی شده اند.

وقتی از هوش در جانوران صحبت می شود مسائلی مانند قدرت حل مشکل (مانند آنکه جعبه ها را روی هم بگذارند و روی آن رفته تا میوه ای از درخت بچینند) حافظه (یادآوری محل پنهان کردن یک میوه) قدرت حل معما(مثل اینکه یاد بگیرند که با ترتیب خاصی باید چند کلید را فشار دهند تا یک حبه قند جایزه بگیرند) و بالاخره قدرت یادگیری مطالبی که انسان به آنها می آموزد (استفاده از قلم مو برای نقاشی ) مورد نظر است. کلاغ ها در تحقیقات نشان داده اند که از سایر پرندگان در اجرای موارد بالا زیرک ترند.

 

اکنون به مواردی از هوش کلاغ توجه کنید

  • در ژاپن نوعی کلاغ وجود دارد که ترتیب روشن شدن چراغ های راهنمایی را آموخته و در فاصله تغییر رنگ چراغ، نوعی بادام با پوسته ی محکم را در سر چهار راه ها زیر لاستیک اتومبیل هایی که با چراغ قرمز ایستاده اند قرار می دهد و با قرمز شدن دوباره چراغ به آهستگی به چهار راه بازگشته بادام های شکسته شده را بر می دارد و بادام های نشکسته را دوباره زیر لاستیک اتومبیل ها می گذارد.
  • دانشمندان ژاپنی با مطالعه روی 8 کلاغ جنگلی متوجه شدند این کلاغ ها تفاوت میان اعداد را تشخیص می دهند. برای این کار آنها 2 ظرف را یکی دارای غذا و دیگری بدون غذا با درپوش های تیره قرار دادند. محققان برچسب عدد 5 را روی ظرف حاوی غذا و برچسب عدد 2 را روی ظرف بدون غذا چسباندند. 70 درصد از کلاغ ها عدد 5 را انتخاب کردند.
  • گروهی از زیست شناسان آلمانی و اتریشی دریافتند که کلاغها دارای توانایی پیچیده ای هستند که آنها را قادر می کند با منقار خود به اجسام اشاره کنند. اشاره کردن با انگشت توانایی است که تنها در انسان و بعضی از میمونهای بزرگ دیده می شود.

این پرندگان برای اشاره کردن به اجسامی مثل سنگریزه، خزه و خرده شاخه از منقار خود به روشی مثل دستها استفاده می کنند.

 

  • گروهی از محققان آلمانی دریافتند که کلاغها می توانند خود را در مقابل آينه تشخیص دهند به این ترتیب با قرار دادن یک برچسب رنگی زیر منقار این پرندگان و قرار دادن یک آینه مقابل آنها، مشاهده شد که این کلاغها با تشخیص تصویر خود در آینه، تلاش می کنند بر چسب را از منقار خود جدا کنند.
  • کلاغ ها، افراد شرور و خطرناک را رسوا می کنند!

محققان دانشگاه واشنگتن دریافتند که کلاغ ها به راحتی می توانند انسان های خطرناک را تشخیص دهند. محققان در تحقیقات خود با نقابی شبیه انسانهای غارنشین، کلاغ های آمریکایی را در تله انداختند. این کلاغ ها سپس تمام افرادی را که با این شکل می دیدند دنبال کرده و به شدت قارقار می کردند اما در برابر انسان های عادی رفتاری آرام داشتند .

دو هفته بعد از این جریان 26 درصد از کلاغ ها با افراد نقابدار به شدت برخورد کرده و در مدتی حدود 2 سال  و هفت ماه به 66 درصد رسید. در سال پنجم این تعداد بیشتر شده وحتی از محدوده تحقیق دورتر و دورتر شد.

به گونه ای که کلاغ های جوان نیز که در زمان وقوع حادثه اصلی به دنیا نیامده بودند نیز با کپی برداری از رفتار والدین خود با افراد نقابدار به شدت برخورد می کردند.

  • اگر دونفر خود را به پرنده کوری نزدیک کنند و بعد یکی از آنها محل را ترک کند اکثر پرندگان تصور خواهند کرد که هر دو نفر دور شده اند و کار و فعالیت خود را دوباره آغاز می کنند ولی کلاغ ها به خوبی درک خواهند کرد که یک نفر از آن دو باقی مانده است.

 

  • کلاغها در موقع پروازهای دسته جمعی، یک قراول در جلوی خود حرکت می دهند. کلاغ پیشتاز قدرت هوش و ذکاوتش به قدری است که می توانید خطر را به خوبی تشخیص دهد و امنیت دورترین نقاط مسیر حرکت را نیز کاملاً تحت کنترل قرار دهد.
  • اگر کلاغ تکه نان خشکی به چنگ آورد که نتواند آن را خرد کند بدون فکر آن را به منقار گرفته، خود را به نزدیکترین جوی آب یا حوض می رساند وبا حوصله فراوان آن را آن قدر در آب نگاه می دارد تا کاملاً نرم و قابل خوردن گردد.
  • برای پوست کندن گردو یا خوراکیهایی که دارای پوست سفت هستند، آن را به منقار گرفته و از ارتفاع بر تخته سنگی رها می کند تا به تخته سنگ اصابت کرده، مغزش از درون پوست خارج می شود.

10-کلاغ ها اهل تفریح و خوشگذرانی هستند و برای خود، مجالس شادی آماده می کنند. برای سرگرمی و تفریح گاهی سایر حیوانات را آزار  می دهند مثلاً‌به روباه ، خرگوش یا گربه ای که خوابیده بی سر وصدا حمله می کنند و او را به وحشت می اندازند و خود ابراز شادی و نشاط می کنند.

11-با مشاهده کلاغ مرده ای جنجال و همهمه عجیبی به راه می اندازند و در مرگ او سوگواری کرده و مرده خود را تشییع می نمایند.

12-کلاغ ها قادر به محاسبات ریاضی هستند.

13-در سحرگاهان این پرنده سحر خیز، هر که را خفته بیند، با صدای مخصوص خویش او را بیدار می نماید.

کلاغ و روحیه  همکاری و تعاون:

کلاغ پرنده ای است معاشرتی که دسته جمعی در دهکده ها زندگی می کند و لانه ی خود را بر بالای شاخه های درختان یا در سوراخ صخره ها بنا می کند.

وقتی که مشغول ساختن لانه هستند اغلب مصالح ساختمانی را از هم می دزدند، با این همه روح همکاری و تعاون در کلاغ ها بسیار زیاد است.

نمونه هایی از همکاری آنها:

  • اگرپای یکی از کلاغ ها در اثر تصادفی بشکند یا آسیب ببیند، کلاغ های دیگر به محض این که صدایش را شنیدند به طرفش می آیند، زخمش را تسکین داده و به او کمک میکنند تا پرواز کند و اگر کلاغی مجروح بر زمین بیفتد، دسته جمعی می رسند و آنقدر بال و پر می زنند تا دوست مجروح خود را به کنار آب برسانند.
  • اگر کسی برای خارج کردن جوجه ها به لانه کلاغ نزدیک شود، پدر و مادر آنها با فریاد، کلاغ های دیگر را به کمک می طلبند. در زمان کمی ، گروهی کلاغ جمع شده و با حمله به دشمن او را از آن جا دور می کنند و گاهی با نوک خود چشم آن شخص را کور کرده و یا از حدقه خارج می کنند.

زندگی کلاغ ها چنان خصوصی و مخفیانه است که حتی پرنده شناسایی که آنها را مطالعه می کنند بسیاری از رفتارهای آنان را ندیده اند و نمی شناسند. آنچه آنها از خود به نمایش می گذارند کمک به همنوع و اتحاد است.

صدای قارقار کلاغها همیشه (حتی وقتی از بلند گوها پخش می شود) موجب همکاری کلاغ های دیگر می شود. از این خاصیت برای تحقیقات مثلا سرشماری کلاغ ها استفاده می شود.

کافی است در نقطه ای از شهر صدای کلاغی ناراحت و نیازمند کمک شنیده شود بلافاصله کلاغ هایی که در اطراف هستند با سر و صدا به محل تولید صدا می روند و جمع می شوند و ما می توانیم آنها را شمارش کنیم. همان موقع عکسی گرفته می شود و بعد به شمارش می شوند.

 

کلاغ و تقلید صدا

کلاغ ها استعداد عجیب و غریبی صداهای گوناگون دارند و به خوبی می توانند صدای مرغ سگ و گربه یا آواز خروس را تقلید کنند. گاهی اتفاق می افتد کلاغی در لانه مرغ مخفی شده ، صدای مرغ یا خروس را تقلید می کند منظورش این است که مرغ را از جوجه هایش دور کند، تا جوجه را بدزدد. اگر با این حیله موفق نشد در بالای سر مرغ پر می زند یا در اطرافش راه می رود که مرغ به خاطر خشم زیاد به کلاغ حمله کند و در این میان کلاغ دیگری جوجه را میدزدد.

رفتار فریبکارانه

زندگی کردن در گروه، گاهی باعث می شود کلاغ ها رفتاری فریبکارانه ای از خود به نمایش بگذارند تحقیقات نشان می دهد که کلاغ ها استاد این شیوه هستند. بسیاری از کلاغ ها عادت دارند غذا و آذوقه را برای مصرف در آينده ،‌به خصوص در فصل سرما ذخیره کنند. آنها اگر بفهمند که تحت نظر هستند برای فریب دادن و گیج کردن پرنده های دیگر منقار خود را در زمین فرو می برند بدون آنکه غذا را در آن نقطه قرار داده باشند سپس ممکن است آنها غذا را در نقطه ای دیگر مخفی کنند.

حیله کلاغ از روباه بیشتر است

کلاغ موش را بسیار دوست دارد  و برای شکار آن بر پشت بُزی که مشغول چریدن ریشه ی درختان است می نشینند. حیوان با سُم های خود خاک را زیرو رو می کند در این موقع موشهای صحرایی از همه جا بی خبر از زیر خاک سر بیرون می آورند و کلاغ او را می دزدد.

گاهی اتفاق می افتد کلاغ و روباه یکدیگر را ملاقات می کنند حال اگر روباه غذایی در دهان داشته باشد، این برخورد بسیار جالب و تماشایی خواهد بود، چرا که کلاغ با قارقار خود، دوستانش را خبر می کندو بعد دسته جمعی بر سر روباه حمله می کند و او را نوک باران می کنند، روباه نیز چاره ای ندارد جز اینکه غذای خود را بگذارد و فرارکند.

قانون مداری کلاغ:

عدالت در میان کلاغ ها با جدی ترین وضع خود حکمفرماست. وقتی کلاغی کاری بر خلاف قانون کشور کلاغها انجام دهد کلاغهای دیگر در محلی جمع شده و دادگاهی تشکیل می دهند و به مشورت در مورد کلاغ خطا کار می پردازند و کلاغ گناهکار هم در فاصله ی معینی دور از کلاغ های مشورت کننده با بی صبری منتظر نتیجه محاکمه است این جلسه مشاوره ممکن است ساعتها طول بکشد در آخر جلسه چند دقیقه سکوت می کنند و بعد از آن همگی پرواز می کنند و دور می شدند. در این صورت معلوم می شود که بی گناه شناخته شده و یا او را    بخشیده اند.

ولی اگر او گناهکار شناخته شود آن وقت همگی به سویش حمله می کنند و آنقدر با نوک و چنگالهایش به سر و چشم کلاغ گناهکار می زنند تا هلاک شود.

کلاغ پرنده ای است شوخ ، فضول، مرموز

کلاغها با اجازه شما خیلی هم شکمو و دزد تشریف دارند. وقتی دوستشان از لانه اش خارج می شود همسایه اش بلافاصله به طرف لانه او می رود و خرت و پرتهای او را در لانه اش جمع کرده می دزدد و به لانه ی خودش می برد.

صاحبخانه هم وقتی به لانه اش برگشت و دید که دزد به لانه اش دستبرد زده در فرصتی مناسب به لانه رفیق دزدش می رود و علاوه بر وسایل خودش هر چه هم که مال دوستش باشد می دزد و به لانه خود می آورد. البته این کار فقط به خاطر دزدی نیست بلکه تقریباً یک نوع شوخی و سرگرمی بین کلاغها به شمار می رود که در میان آنها رواج دارد.

دعوا و درگیری در میان کلاغ ها امری عادی است اما مطالعات جدید نشان می دهند این پرندگان که برخی صفات بدیمن را به آنها نسبت می دهند پس از درگیری که شامل تعقیف و فرار و نوک زدن به یکدیگر است این پرنده ها به سرعت رفتار خود را تغییر داده و با هم روبوسی کرده و پرهای یکدیگر را مرتب می کنند و به خاطر همین این پرنده ها هرگز به استفاده از رفتارهای محبت آمیز شهرتی ندارند.

محققان دانشگاه وین با زیر نظر گرفتن گروهی هفت تایی از کلاغها دریافتند در صورتی که دو کلاغ به مدت10 دقیقه گذشته با یکدیگر در گیر شده و دعوا داشته باشند پس از جنگ نسبت به هم رفتاری دوستانه تر نشان خواهند داد.

ضرب المثل ها

کلاغ سرلانه ی خودش قار قار نمی کند: اسرار خانواده ونزدیکان را به غریبه گفتن سزاوار نیست

کلاغا سیاه می پوشن: یعنی اگر عملی با موفقیت به انجام نرسید جای نگرانی نیست

یک کلاغ و چهل کلاغ کردن: شاخ و بال بسیار به مطلب دادن

زاغ سیاه کسی را چوب زدن: شخصی را زیر نظر داشتن

کلاغ جوان مردار نخورده است: نظر به تجربه اندک جوانان در زندگی

با یک کلاغ زمستان نمی شود: با یک گل بهار نمی شه

شهر خاموش

هفته ی گذشته در روزنامه خواندم که کلاغ ها و پروانه ها دارند شهر من را ترک        می کند.

دوستان من! کلاغ ها و پروانه ها یعنی نشانه های حیات و زندگی . کلاغ ها که صبحگاهان با صدایش بیدار می شدیم و گاهی مادرمان ناراحت می شد  و می گفت باز امروز  چه کسی  می خواهد بیاید؟! کلاغ ها همان موجوداتی هستند که اگر دوبار پشت سر هم می خواندند حتماً‌خبر خوبی می آمد و وای به روزی که فقط یک بار صدایش در می آمد و مادربزرگ ناراحت و نگران در انتظار خبر بدی میماند. کلاغ دارند می روند… کاش خیاط خانه ی ما یک درخت سپیدار داشت . سپیدار بلند که روی شاخه هایش جا برای لانه های چند کلاغ بود. آن وقت شاید یکی دو تایی از آنها می ماندند…

می دانید:‌کلاغ ها پرندگانی مقاومند و رفتن آنها یعنی آلودگی هوا آنقدر زیاد است که حتی آن ها نمی توانند دوام بیاورند… من می مانم و شهری بی کلاغ و بی پروانه . وای!

تحقیق درباره کلاغ   تحقیق درباره کلاغ   تحقیق درباره کلاغ   تحقیق درباره کلاغ   تحقیق درباره کلاغ   تحقیق درباره کلاغ    تحقیق درباره کلاغ   تحقیق درباره کلاغ   تحقیق درباره کلاغ

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا