اقتصاد پایه دهم

برای اینکه هر کالایی آماده مصرف شود چه مراحلی را باید طی کند

برای اینکه هر کالایی آماده مصرف شود چه مراحلی را باید طی کند؟ این مراحل را فهرست کنید

جواب فعالیت صفحه 23 درس اقتصاد برای اینکه هر کالایی آماده مصرف شود چه مراحلی را باید طی کند

۱ – نقطه آغاز و ایجاد یک محصول

اولین مرحله از چرخه عمر یک محصول، که هم نامیده اند خودش شامل پروسه ای طولانی است که اگر طی نشود می توانیم بگوییم، نوزاد ما و محصول تازه متولد شده، نارس یا ناقص است

۲ – مرحله معرفی محصول

مرحله معرفی محصول، در واقع معادل مرحله کودکی آن محصول است. یعنی وقتی که محصول تازه به بازار آماده، معرفی شده و هنوز کاملا شناخته نشده و به رشد و بلوغ نرسیده است. شاخصه های مهم این مرحله این است که فروش محصول، کم است. سهم بازار پایین است. یا محصول ما جدید است و رقیبی ندارد یا اگر رقیب دارد، ممکن است رقبا آن را جدی نگیرند.

 ۳ – مرحله رشد

مرحله رشد، معادل نوجوانی است. وقتی است که محصول تولید شده، معرفی شده و کودکی خود را طی کرده و الان در حال رشد است و انتظار رشد سریع تری برای فروش آن هم می رود.

در این مرحله، هر روز فروش بیشتر می شود، سهم بازار بالا می رود، رقبا آن را جدی تر می گیرند، تعداد مشتری بیشتر شده و آگاهی از برند و محصول رشد می کند و کم کم، رقابت بر سر قیمت نیز شروع می شود.

 ۴ – مرحله بلوغ

این مرحله برای محصول، معادل جوانی و میانسالی است. وضعیتی است که فروش، به حداکثر خود رسیده و تقریبا ثابت است البته یک سازمان از محصولش، احتمالا بیشترین سود را نیز در همین مرحله کسب می کند.. این محصول جزو گزینه های انتخابی مردم است و برندِ محصول تقریبا کامل شده است. اما محصول چه از لحاظ کیفیت و چه از لحاظ فروش، رشد چندانی را دیگر تجربه نخواهد کرد.

 ۵ – مرحله افول

بالاخره هر محصولی دوره ای برای عمر خود دارد و در وضعیتی قرار می گیرد که بازار اشباع شده، یا رقیب جدی تر آمده، یا محصول با نیاز مشتری مطابقت ندارد. در این مرحله، هزینه های کیفیت و تولید، حاشیه سود را کاهش می دهد و در این شرایط ما با مرحله افول، مواجه هستیم که این مرحله برای یک محصول مساوی نوسازی محصول و یا مرگ محصول است.

جواب فعالیت اختصاد برای اینکه هر کالایی آماده مصرف شود چه مراحلی را باید طی کند

اقتصاد پایه دهم درباره برای اینکه هر کالایی آماده مصرف شود چه مراحلی را باید طی کند

نظر شما در مورد این مطلب چه بود نظر بزارید ممنونم

این مطلب اختصاصی بوده و کپی برداری در سایت یا کانال تلگرام شما بدون ذکر منبع و ادرس سایت حرام است و پیگرد قانونی دارد

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا