پیام های آسمانی نهم

چه تفاوتی میان وظایف ولی فقیه با سایر فقها وجود دارد

چه تفاوتی میان وظایف ولی فقیه با سایر فقها وجود دارد

جواب فعالیت صفحه 58 پیام های آسمانی نهم

1- در ناحیه افرادی که ولی فقیه بر آنان ولایت دارد./

2- در ناحیه اموری که ولیه فقیه شأنیت تصرف در آن امور را دارد./

اگر اختیارات ولی فقیه را محدود به افراد خاصی ندانسته و تصرفات او را محدود به اموری مانند (قضاوت و فتوا) ندانیم، قائل به ولایت مطلقه فقیه شده ایم در غیر این صورت ولایت مطلقه برای فقیه ثابت نیست.

ولایت فقیه یعنی، زمامداری فقیه عادل و با کفایت بدون این که اشاره به قلمرو و اختیارات آن داشته باشد. اما ولایت مطلقه فقیه که قید «مطلقه» به آن اضافه شده، بیانگر گستردگی و دایره شمول این ولایت است. براساس این نظریه، فقیه جامع‌الشرایط در تمامی شئون مربوط به حکومت دارای ولایت است و همه اختیاراتی را که پیامبر-صلی الله علیه و سلم- و ائمه‌ معصومین علیهم السلام در زعامت امور جامعه داشتند،

ماهيت اعمال ولايت: وظيفه مرجع تقليد به عنوان کارشناس و متخصص مسائل شرعى صدور فتوا درباره‏ى مسائل و احکام کلى اسلام براى مقلّدان خويش است. به عبارتى، کار مرجع تقليد، مانند هر متخصّص ديگرى، ارشاد و راهنمايى است و دستگاه و تشکيلاتى براى الزام افراد ندارد. اما اين که کسى به اين احکام عمل کند يا نه، امرى است که مربوط به خود افراد مى‏شود و ربطى به
مرجع تقليد ندارد. پس آنچه از مرجع تقليد خواسته مى‏شود اين است که: «نظر او در مورد مشخص چيست؟ اما نسبت به ولى فقيه مسأله فرق مى‏کند. آنچه از ولىّ فقيه سؤال مى‏شود، اين است که يعنى، کار ولى فقيه نه فتوا داد بلکه حکم کردن است.
«حکم» عبارت از فرمانى است که ولى فقيه، به عنوان حاکم شرعى، در مسائل اجتماعى و در موارد خاص صادر مى‏کند و بر همه‏ى مسلمين واجب است که اطاعت کنند. و مراجع تقليد نيز حتى به فرض اين که اعلم از او باشند حق مخالفت با حکم او را ندارند.

چه تفاوتی میان وظایف ولی فقیه با سایر فقها وجود دارد

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا