انشا ازاد

متن زبانی درباره دریاست آن را به متن ادبی تبدیل کنید

متن زبانی درباره دریاست آن را به متن ادبی تبدیل کنید

انشا درباره تغییر متن زبانی به متن ادبی

به آبی آرام دریا که بنگری خواهی دید عظمت را، تلاطم را و قدرت را.

قدرتی که در لا به لای امواج دریا نهفته است او هر چه دارد از خویشتن خویش دارد.

او با دستان مهربان و با محبت خویش موجی می سازد سرکش و جسور اما از جنس خویش.

دریا سینه ای دارد پرهمت و دلی مهربان و بخشنده دارد.

به سخاوتمندی او بنگر که چگونه نیازهای دیگران از آن تامین می شود.

مطلب مرتبط:

آب بسیاری که منطقه وسیعی را فرا میگیرد و به اقیانوس ختم میشود، مجموع آب های شور که جزء اعظم کره زمین را می پوشاند و تقریباً سه چهارم سطح زمین را در بر گرفته و در نیمکره جنوبی بیشتر از نیمکره شمالی زمین را فرا گرفته است.

عنوان دریا معمولاً برای دریاچه های شور هم که فاقد مجرای خروجی طبیعی اند نیز استفاده میشود، مانند دریای خزر که دریاچه ای بزرگ است، دریاچه گالیله که یک دریاچه کوچک با آب شیرین و مجرای خروجی طبیعی است.

عمق دریا ها مختلف و تغییر پذیر است و در بعضی نقاط بین 12،000 تا 15،000 متر میباشد. ته دریاها مانند سطح زمین ناصاف و غیر مسطح میباشد و در زیر آب دره هایی موجود است شبیه به دره هایی که در کوه های بسیار مرتفع مشاهده میکنیم و جزیره های کوچک و کم وسعت نیز قله های کوه های مرتفع زیر دریا هستند.

خلیج فارس با وسعت ۲۴۰ هزار کیلومتر مربع، پس از خلیج مکزیکو و هودسن، سومین خلیج بزرگ جهان محسوب می شود که در جنوب ایران واقع شده است. از همسایگان این خلیج می توان در غرب از کویت و عراق و در جنوب از عربستتان، بحرین و امارت متحده نام برد. نام خلیج فارس در دوره های مختلف تاریخی متغییر بوده است. در کتیبه های آشوری خلیج فارس، «نارمرتو» به معنای «دریای تلخ» آورده شده است. در زمان ساسانیان آن را دریای پارس می نامیدند و برخی از تاریخ نگاران و جغرافی دانان یونانی از خلیج فارس به نام « پرسیکوس» به معنای خلیج پارس یاد کرده اند و بالاخره این که دانشمندان مسلمان آن را، بحر فارسی یا البحرالفارسی ذکر کرده اند.

مهم ترین جزایر خلیج فارس عبارتند از: ابوموسی، تنب بزرگ، تنب کوچک، خارک، قشم، کیش، لاوان.

متن زبانی درباره دریاست آن را به متن ادبی تبدیل کنید

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا