سلامت و بهداشت پایه دوازدهم

راه حل پیشگیری از ابتلا افراد به بیماری غذا زاد

راه حل پیشگیری از ابتلا افراد به بیماری غذا زاد

جلوگیری از بیماری‌ های ناشی از غذا، پیشگیری یا کنترل آلودگی در تمام مراحل زنجیره‌ ی غذا، از تولید تا مصرف است. با این وجود، اقدامات انجام شده در مراحل اولیه ‌ی زنجیره‌ ی غذایی تنها هنگامی موثر خواهد بود، که این اقدامات در مراحل بعدی به ویژه وقتی غذا برای مصرف آماده می ‌شود نیز به موقع اجرا شوند.

نگرانی مسئولین بهداشت عمومی درباره ی کنترل مواد خوراکی و نیز نگرانی مربوط به صنایع و مصرف‌ کنندگان، بسیاری از دولت‌ها را واداشته است تا به برنامه‌ های ایمنی غذا نگاهی نو بیندازند و نیز به اطلاع ‌رسانی، آموزش و بازآموزی دست ‌اندرکاران مواد غذایی توجه بیشتری مبذول دارند.

با این وجود، در بسیاری از کشورها، موضوع ایمنی غذا هنوز توجه کافی را به خود معطوف نداشته است و به ویژه آموزش بهداشت در ایمنی غذا غالباً به دست فراموشی سپرده شده یا این که در برنامه‌ های بهداشت عمومی از اولویت پایینی برخوردار بوده است.

پیشگیری از بیماری‌ های ناشی از غذا، فعالیت‌ های چند بخشی دولت، صنایع غذایی و مصرف کنندگان را می ‌طلبد و راه کارهای پیشگیری، تصویب قوانین روز آمد، اقدامات آموزشی و نیز پایش بیماری ‌های ناشی از غذا و آلاینده‌ها را در برمی ‌گیرد. دولت باید تضمین کند که به منظور غلبه بر مشکلات ملی، قوانین روز آمد، وضع شده و به نحو مطلوب به مورد اجرا گذاشته شوند.

البته آحاد جامعه، چه آنهایی که غذا را آماده می‌ کنند یا تنها مصرف کننده‌ ی آن هستند، بخشی از زنجیره ‌ی غذایی به شمار می ‌روند. از این رو همه ‌ی آن‌ها در تامین ایمنی غذا، با دولت و صنایع غذایی مسئولیت مشترک دارند.

مطالب پیشنهادی :  تعریف جامعه سلامت و سلامت فعالیت سلامت و بهداشت

معمولاً اکثر موارد ابتلا به این بیماری ها در بین افرادی که در یک خانه زندگی می کنند و غذای مشترکی را مصرف نموده اند رخ می دهد. گاهی چند عامل در کنار هم سبب شیوع این بیماری ها می شوند. برای مثال، زمانی که غذا را به مدت طولانی در دمای اتاق نگه دارند، باکتری های موجود در غذا شروع به تکثیر می کنند. معمولاً به دلیل پخت نامناسب غذا این باکتری های خطرناک کشته نمی شوند و بنابراین، عوامل ایجاد مسمومیت غذایی در غذا باقی می مانند.

راه حل پیشگیری از ابتلا افراد به بیماری غذا زاد

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا