سلامت و بهداشت پایه دوازدهم

چه عواملی باعث پوسیدگی دندان می شود صفحه 96 سلامت وبهداشت

چه عواملی باعث پوسیدگی دندان می شود صفحه 96 سلامت وبهداشت

شکر با باکتری ها ترکیب می شود و مینای دندان را تضعیف می کند. هر بار که غذای شیرین می خورید، دندان هایتان تا بیست دقیقه در برابر آسیب مواد اسیدی قرار می گیرند و به مرور زمان فاسد می شوند. اگر بدانید علت پیدایس دندان پوسیده  در دهان چیست، می توانید از آن جلوگیری کرده و بیشتر به سلامت و بهداشت دهان و دندان خود رسیدگی کنید.عواملی که باع ث پوسیدگی و کرم‌خوردگی دندان می شوند به شرح زیر هستند:

 عدم شستشوی دهاناگر مرتب دندان هایتان را مسواک نزنید، دندان ها جرم می گیرند و باکتری های موجود به مینا آسیب می رسانند.

 تجمع جرم روی دندانوقتی باکتری، اسید، مواد غذایی و بزاق دهان باهم ترکیب می شوند، جرم تشکیل می شود. این جرم به دندان می چسبد و با گذشت زمان ضخیم تر می شود و نیاز به جرم گیری دندان دارد. اسید موجود در جرم، مینای دندان را از بین می برد و در نهایت داخل آن سوراخ ایجاد می کند. وقتی مینای دندان تخریب شود اما روی دندان سوراخ ایجاد نشود، به آن کرم خوردگی دندان می گویند.

خشک بودن دهانبزاق به شستشوی دهان و از بین بردن جرم ها کمک می کند. اگر دهانتان خشک باشد و بزاق کمی داشته باشید، جرم زودتر روی دندان رسوب می کند و سریع ضخیم می شود و سبب بوی بد دهان می شود.

خوردن و آشامیدنهمه دردسرها از همین جا شروع می شود. دلیل اصلی کرم‌خوردگی دندان غذاست ولی از آنجایی که همه ما مجبوریم برای زنده ماندن غذا بخوریم، هیچ راه فراری نیست. وقتی غذا یا نوشیدنی می خورید، همه کربوهیدرات های موجود در غذا روی دندانتان می مانند؛ تا وقتی که مسواک بزنید. گاهی حتی با مسواک زدن هم نمی توانید همه بقایا و ذرات غذا را از روی دندان پاک کنید. غذاهایی که بیشتر به دندان می چسبند، احتمال دندان های پوسیده را بیشتر می کنند. بنابراین باید مرتب مسواک بزنید؛ بخصوص بعد از خوردن شیر، نوشابه یا غذاهای خشک مانند آجیل، برشتوک، آب‌نبات، کارامل، شکلات تافی، کشمش، غلات شیرین، کلوچه و قرص نعنا که به‌شدت حالت چسبندگی دارند و لای دندان ها گیر می کنند.

باکتری و اسیدبیشتر افراد از این حقیقت فرار می کنند اما چه بخواهید و چه نخواهید باکتری ها داخل دهانتان زندگی می کنند و از کربوهیدرات هایی که به دندانتان چسبیده تغذیه می کنند. در نتیجه تغذیه این کربوهیدرات ها، اسید تولید می شود.

مشکلات پزشکیگاهی به دلیل مشکلات پزشکی اسیدهای داخل شکم به دهان می آیند و باعث پوسیدگی دندان ها می شوند. وقتی مدام استفراغ می کنید، اسید شکم وارد دهان می شود و دندان ها را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین وقتی دچار پرخوری عصبی می شوید و بالا می‌آورید، ریسک پوسیدگی دندان بیشتر می شود. به علاوه، بعضی از روش های درمانی سرطان که سر و گردن فرد را در معرض اشعه قرار می دهند، ترکیبات بزاق دهان را تغییر می دهند و رشد باکتری ها را بیشتر می کنند. در نتیجه احتمال پوسیدگی دندان بیشتر می شود.

چه عواملی باعث پوسیدگی دندان می شود صفحه 96 سلامت وبهداشت

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا