جواب مطالعات نهم

تحقیق درباره علت کودتای 1299 چه بود مطالعات نهم صفحه 93

جواب فعالیت صفحه 93 مطالعات نهم

تحقیق درباره علت کودتای 1299 چه بود مطالعات نهم صفحه 93

انگلستان پس از ناکامی در قرارداد 1919 درصدد برامد از طریق کودتا به اهداف خود در ایران دست یابد.

علت کودتای 1299 اجرای پروژه کشف حجاب بودنقش فرقه بهائیت در ترویج بی حجابی با دستورالعمل پذیرایی از مهمان کشف حجاب را به خانه ها بردند. پروژه کشف حجاب رضاخان توطئه انگلیس ها بود موسی فقیه حقانی، معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ ایران به نقش انگلیس ها در توطئه کشف حجاب و تغییر لباس در ایران اشاره کرد و از قول وی علت کودتای 1299 را جمع کردن بساط حجاب در ایران اعلام می کند.

با اشغال هندوستان از سوی قوای انگلیس ایران، جایگاه ویژه ای در برنامه های استعماری انگلیس یافت. اهمیت هندوستان برای استعمارگر پیر و لزوم حفظ آن، در کنار خواسته های نامشروع استعماری آنان در ایران ,سبب شد که کشور ما، جولانگاه شبکه های اطلاعاتی حکومت بریتانیا گردد.

اعضای این شبکه در پوشش های تجاری ـ اطلاعاتی و در ارتباط با کمپانی هند شرقی، اطلاعات ارزنده ای را در اختیار کشور خود گذاشتند و در شکل دهیِ تحولات ایران، نقش ویژه ای ایفا کردند. در بُعد دیپلماتیک، افرادی نظیر سِرجان ملکم، سِرگور اوزلی و سِرجان مک نیل نمونه های بارز مأمورانی بودند که در ارتباط با کمپانی هند شرقی، با تحمیل قراردادها، اطلاعات گسترده ای از وضعیت نظامی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران تهیه کردند و با تشکیل کانون های استعماری نظیر فراماسونری، حلقه ای از مأموران استعمار را در ایران سامان دادند.

بانک شاهنشاهی، یکی از مخرب ترین مؤسسات غربی بود که در ایران ایجاد شد و صدمه های فراوانی به کشور ما در عرصه های سیاسی و اقتصادی وارد آورد. این بانک با سرمایه خاندان یهودی ساسون ایجاد شد و در آستانه کودتای 1299، سر فیلیپ ساسوس مالک بانک شاهنشاهی بود. کارشکنی در سر راه دولت های ایران قبل از کودتا، کمک این بانک به تقویت و ترمیم وضعیت قوای قزاق به رهبری رضاخان میرپنج و پرداخت پول به کودتاچیان هنگام عزیمت به تهران، همگی نشانه دخالت این ارگان مالی استعماری در امور سیاسی ایران در آن روزگار بود.

تحقیق درباره علت کودتای 1299 چه بود مطالعات نهم صفحه 93

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا