اقتصاد پایه دهم

اگر یک خانواده سازمان یا کشور بودجه نداشته باشد با چه مشکلاتی مواجه می شود

اگر یک خانواده سازمان یا کشور بودجه نداشته باشد با چه مشکلاتی مواجه می شود

جواب فعالیت صفحه 99 اقتصاد دهم درباره مشکلات نداشتن بودجه در کشور یا سازمان

رتباط بین كسری بودجه دولت و تورم یكی از مهمترین مباحثی است كه در اقتصاد كلان مورد بررسی قرار می گیرد. البته باید گفت در بسیاری از كشورها از سیاست كسری بودجه به عنوان ابزاری جهت اعمال سیاستهای مالی استفاده می شود كه در اقتصاد ایران نیز مورد استفاده قرار گرفته است،

اما نكته مهم این است كه كسری بودجه باید پدیده ای باشد كه هدایتگر آن دولت بوده و هدف رسیدن به برخی متغیرهای دیگر از جمله رشد اقتصادی باشد در غیر این صورت و با وقوع كسری بودجه و پولی كردن تأمین آن حتماً به پدیده مخرب تر دیگری به نام تورم برخواهیم خورد.

برای مثال در كشورهایی مانند فنلاند، فرانسه، ایتالیا و یا انگلستان با وجود این كه از نسبت كسری بودجه بالایی برخوردارند، اما نرخ تورم در آنها بسیار پایین است.از سوی دیگر در برخی دیگر از كشورها از جمله شیلی و مكزیك هرچند در برخی سالها با مازاد بودجه مواجه بوده اند اما نرخ تورمهای دو رقمی را تجربه كرده اند.

در كنار این كشورها باید به كشورهایی مانند رومانی و تركیه اشاره كرد كه با وجود كسری بودجه با تورم های بالایی مواجه بوده اند.اما كشور ما در بین این تقسیم بندی در گروه سوم قرار گرفته است. به عبارت دیگر وقوع كسری بودجه در ایران بلافاصله تأثیر خود را بر روی تورم به جای گذاشته است.

فعالیت اقتصاد دهم با موضوع اگر یک خانواده سازمان یا کشور بودجه نداشته باشد 

نظر شما در مورد این مطلب چه بود نظر بزارید ممنونم

این مطلب اختصاصی بوده و کپی برداری در سایت یا کانال تلگرام شما بدون ذکر منبع و ادرس سایت  حرام است و پیگرد قانونی دارد

مطالب پیشنهادی :  چگونگی افتتاح حساب پس انداز را به کلاس گزارش دهید- اقتصاد دهم
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا