نگارش ششم

جواب درس نهم نگارش ششم

پاسخ درس نهم نگارش ششم

جواب درس نهم نگارش ششم ابتدایی


جواب املا و واژه آموزی صفحه ی ۵۸  درس نهم نگارش ششم

سوال

1️⃣ واژه هایی را که در آنها یکی از شکل های صدای / ز / به کار رفته است، از درس پیدا کنید و بنویسید.

پاسخ

 

✅ ز:

زمان، زبان (فارسی زبانان)، زحمت، زهر، نیزه، قزوین، نزدیک، بزرگ (بزرگ‌مرد)، امروز، از، ارزش، روز، باز، نزدیکان، هزاران، نیز، چیز، جز، برگزیده‌ام

✅ ذ:

درگذشت

✅ ض:

ضعف، ریاضی

✅ ظ:

ظالمین، عظیم، تلفظ، حافظه، مظلومیت، لحظات، لحظه، منظور، حافظ

سوال

2️⃣ مانند نمونه واژه های زیر را در جدول قرار دهید.

پاسخ
کلمه کلمات
کتاب کُتُب
فصل فصول
متن متون
فاضل فضلا

جواب صفحه ی ۶۰ درس نهم نگارش ششم

سوال

1️⃣ متن زیر را تا سه سطر ادامه دهید.

اگر به جای دوستان دهخدا بودم ….

پاسخ

اگر به جای دوستان دهخدا بودم همواره  از همنشینی با او بهره می‌بردم و سعی می‌کردم از علم او بیاموزم. همچنین تا جایی که از دستم بر می‌آمد به او در نگارش لغتنامه‌ی دهخدا کمک می‌کردم.

سوال

2️⃣ واژه های زیر را به ترتیب حروف الفبا مرتّب کنید، سپس با استفاده از آنها، یک بند درباره ی یکی از نام آورانی که می شناسید، بنویسید.

پاسخ

آثار، اندیشمندان، پایداری، تأثیرگذار، تحقیق، جاودانگی، جمع‌آوری، یادگار

 

یکی از اندیشمندان تأثیرگذار ایرانی، دکتر حسابی است که از وی آثار و خدمات زیادی به یادگار مانده است. با تحقیق در خدمات علمی و فرهنگی متعدد دکتر محمود حسابی می‌توان به پایداری و جاودانگی نام او در تاریخ ایران پی برد. لازم به ذکر است که در کتاب استاد عشق، زندگینامه‌ی دکتر حسابی جمع‌آوری شده است.


جواب کارگاه نویسندگی صفحه 62  درس نهم نگارش ششم

سوال

1️⃣ دو تصویر را با هم مقایسه کنید.

پاسخ

وقتی دو تصویر را با هم مقایسه می‌کنیم می‌بینیم که هر دو، گل هستند و زیبای  خاصی دارند. اما اولین تفاوتی که به چشم می‌خورد نوع آنهاست؛ سمت چپ گل رز و سمت راست گل های لاله. تفاوت بعدی هم همین تک شاخه بودن گل رز در برابر شاخه‌های متعدد گل لاله است.

سوال

2️⃣ شخصیت دهخدا را با یکی از نام آورانی که در کلاس پنجم با آن آشنا شدید، مقایسه کنید. تفاوت و شباهت آنها را در دو بند بنویسید.

پاسخ

یکی از نام آورانی که در کتاب فارسی کلاس پنجم با آن آشنا شدیم رئیس علی دلواری در درس هشتم فارسی پنجم (صفحه 64) بود. هم دهخدا و هم رئیسعلی هر دو از کودکی به ادبیات علاقمند بودند. هر دو سرشار از عشق به وطن بودند.

اما هر کدام از آنها در حیطه ای جداگانه برای دفاع از وطن می‌جنگیدند؛ رئیسعلی دلواری با دشمنان خاک ایران مبارزه می‌کرد و دهخدا هم با آثار و دانش خود از فرهنگ ایران دفاع کرد. و در نهایت نام هر دوی آنها در تاریخ ایران، جاودان شد.

سوال

3️⃣ فهم خود را از ضرب المثل کار نیکو کردن از پر کردن است در یک بند بنویسید.

پاسخ

به نظر من مفهوم ضرب المثل كار نيكو كردن از پر كردن است این است که هرچه بیشتر تمرین کنیم و کارها را بیشتر تکرار کنیم، مهارتمان در آن کار افزایش می‌یابد و در نتیجه موفق می‌شویم.


جواب درس نهم نگارش ششم ابتدایی

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا