جواب مطالعات پنجم

چه عواملی موجب می شود که مردم یک مکان را ترک کنند و مهاجرت کنند

چه عواملی موجب می شود که مردم یک مکان را ترک کنند و مهاجرت کنند

مهاجرت از روستا به شهر باعث گستردگی بیکاری در شهرها شده و معضلات اجتماعی از قبیل اعتیاد و بزه‌کاری‌ها را در پی دارد.مهاجرت روستائیان به شهرها را توسعه روستایی ذکر کرد 

با بیان اینکه دولت زیرساخت‌های بهداشتی، عمرانی و خدماتی را در روستاها فراهم کند تا آنها لحاظ آموزشی، بهداشت و امکانات رفاهی(آب لوله‌کشی، گاز، برق و…) مجهز شوند

دولت باید محصولات کشاورزی را به صورت تضمینی و با قیمت مناسب از کشاورز خریداری کند یا شرایط صادرات آنها را به کشورهای خارجی فراهم سازد تا کشاورز هنگام برداشت محصول که عرضه محصولات کشاورزی به یکباره وارد بازار می‌شود از کاهش قیمت‌ها متضرر نشود.

جامعه‌شناسان معتقدند که علل تأثیرگذار بر مهاجرت روستاییان به شهرها در ایران از 4 بعد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، جمعیت شناختی و طبیعی، کشاورزی قابل بررسی است که از این میان بعد اقتصادی نقش عمده‌ای ایفا می‌کند و روستایبان در تلاش برای بهبود زندگی خویش و درآمدزایی بیشتر دست به مهاجرت می‌زنند. 

نتیجه نهایی مهاجرت از روستا به شهر نابودی کامل شکوفایی ملی و از دست دادن آزادی است، چرا که انحطاط روستا به مثابه انحطاط تمدن است، تمدنی که ضامن قانون شهروند و حفظ حرمت آزادی انسان است. در کشورهای در حال توسعه و از جمله ایران، مهاجرت از روستا به شهر در زمره مهمترین مسائل اجتماعی و اقتصادی به شمار می آید. 
این مهاجران هم در مبدأ و هم در مقصد مسائل و مشکلاتی از جمله؛ بروز نابسامانی های متعدد ناشی از فشار بر منابع و امکانات محدود جوامع شهری، بیکاری و کم کاری، کمبود فضای زیستی و آموزشی، آلودگی هوا و محیط زیست، سالخوردگی و زنانه شدن نیروی کار کشاورزی، تخلیه روستاها و غیره را به وجود می آورند.

چه عواملی موجب می شود که مردم یک مکان را ترک کنند و مهاجرت کنند

مطالب پیشنهادی :  چه عواملی باعث جذب افراد به یک مکان می شوند صفحه 26 مطالعات پنجم

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا