تحقیق دانش اموزی

اختلال هذیانی چه نوع اختلالی است

اختلال هذیانی چه نوع اختلالی است

یک وضعیت غیر شایع روانی است كه بیماران با علائم محدود، توهمات عجیب و غریب حاضر اما با عدم وجود توهم برجسته و بدون اختلال تفکر اختلال خلقی یا مسطح قابل توجهی  تاثیر مي گذارد.

برای تشخیص ، توهم شنیداری و بصری نمی تواند برجسته باشد ، اگر چه توهمات لمسی یا بویایی مربوط  به محتوای توهم ممکن است وجود داشته باشد.

براي تشخیص اختلال هذياني يا توهم ، توهم و یا هذیان نمی تواند با توجه به اثرات مواد مخدر، دارو، و یا وضعیت پزشکی عمومی و اختلال توهم در یک فرد كه قبلا مبتلا به اسکیزوفرنی شده نيز تشخیص داده نمی شود .

فرد مبتلا به اختلال توهم ممکن است عملکرد بالايي در زندگی روزمره داشته و این اختلال، هیچ ارتباطي به IQ فرد ندارد و ممکن نيست بتوان رفتار عجیب و غریب را نشان از این توهم جدا كرد . با توجه به نظر روانپزشک آلمانی، امیل Kraepelin، بیماران مبتلا به اختلال توهم، منسجم، معقول و منطقی باقی می مانند .

راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) شش نوع زیرگروه از این اختلال مشخص را به عنوان erotomanic تعريف ميكند ( يعني اين فرد معتقد است که کسی عاشق اوست )، grandiose پر آب و تاب ( يعني اين فرد معتقد است که او بزرگترین، قویترین، سریع ترین، غنی ترین،و یا باهوش ترین فرد است )، حسادت (بر این باور است که شریک عشقي او به وي خيانت مي كند )، آزار و شکنجه (معتقد است که کسی به دنبال او است كه به او آسیب برساند )، جسمی (معتقد است که او  یک بیماری و یا وضعیت پزشکی دارد ) و مخلوط شده، به عنوان مثال، ویژگی های بیش از یک زیرگروه را دارا باشد.

هذیان به عنوان نشانه های بسیاری از اختلالات ذهنی دیگر، به خصوص اختلالات روانی دیگر نیز رخ می دهد.

DSM-IV و به طور کلی روانشناسان بر اين عقيده اند که باورهای شخصی باید با توجه به پیچیدگی  تفاوت های فرهنگی و مذهبی مورد ارزیابی قرار گیرد زیرا برخی از فرهنگ ها به طور گسترده ای باورهایی را پذیرفته اند که ممکن است در فرهنگ های دیگر بعنوان توهم در نظر گرفته شود.

موارد زیر می تواند توهم را نشان می دهد :

  1. A. بیمار بیانگر یک ایده یا عقیده است با پشتکار غیر معمول و یا زور.
  2. B. این ایده به نظر می رسد برای اعمال نفوذ ناروا در زندگی بیماراست  و روش زندگی اغلب به حد غیر قابل توضیح تغییر مي يابد.
  3. C. با وجود اعتقاد عمیق او، اغلب کیفیت راز و یا سوء ظن وجود دارد زمانی که بیمار در مورد سوال است.
  4. D. فرد تمایل به بی مزاحی وحساسيت زياد ( oversensitive )، به خصوص در مورد اعتقاد ش دارد.

E . کیفیت محوری وجود دارد: مهم نیست چگونه است که این چیزهای عجیب و غریب برايش اتفاق می افتد ، بیمار آنها را بیچون و چرا می پذیرد .

  1. F. تلاش برای تناقض با این باور ، تحریک یک واکنش قوی عاطفی نامناسب كه اغلب با تحریک پذیری و خصومت است.
  2. G. این باور است که حداقل ، بعید است، و آن همراهی با بیماري كه پس زمینه اجتماعی، فرهنگی و مذهبی دارد .
  3. H. بیمار از نظر عاطفی بیش از حد در ایده سرمایه گذاری نموده و آن را عناصر دیگر رواني  احاطه كرده است .
  4. I. توهم، اگر در عمل بيايد، اغلب منجر به رفتارهایی غیر طبیعی و یا دوراز شخصیت می شود، اگر چه در لواي اعتقادات توهمي قابل فهم باشد.
  5. J. افرادي که بیمار را مي شناسند ( نزديكان بيمار ) مشاهده می کنیم که این باور و رفتار نامشخص و بیگانه است .

ويژگيهاي بيماري
ویژگی های بيماري عبارتند از :

  1. A. این یک اختلال اولیه است
  2. B. این یک اختلال پایدار است که با حضور توهم که بیمار با سرسختی فوق العاده به آن چسبيده ، مشخص مي شود.
  3. C. این بیماری مزمن و اغلب مادام العمر است.
  4. D. توهم بصورت منطقی ساخته می شود و با فرد سازگاري داخلي دارد
  5. E. توهم با استدلال منطقی جور در نمي آيد (هر چند در درون نظام توهم منطق منحرف است) و معمولا اختلال رفتاری وجود ندارد واگر فرد آشفته رفتار می کند ، آن مستقیما به باورهای توهمي مربوط است .
  6. F. فرد حس بالایی از خود مرجع را تجربه مي كند .

اتفاقاتی که برای دیگران نا معلوم است از اهمیت زیادی برای او برخوردارند ، و فضای اطراف آن توهمات است که به شدت متهم شده است.

انواع

تشخیص نوع خاصی از اختلال توهم ، گاهی اوقات می تواند بر اساس محتوای هذیان ساخته شود . راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) شش نوع را برمي شمارد :

– نوع Erotomanic (erotomania):

توهم اينکه فرد دیگری عاشق فردي است ، بويژه یک فرد مشهور .

این شخص ممکن است با تلاش وسواس گونه جهت ایجاد ارتباط با شخص مورد نظر قانون را نقض كند  .

نوع پر آب و تاب  Grandiose ) ) :

توهم ارزش ، قدرت، دانش، هویت و یا این كه خود را یک فرد مشهور باور داشته ، مدعی است که فرد واقعی فریبکار و یا پیرو اوست.

  • نوع حسادت Jealous )  ) :

توهم که شریک جنسی فرد بی وفا است در حاليکه آن نادرست است. بیمار ممکن است شریک زندگیش را تعقيب نمايد ، پیام ها ، ایمیل، تماس تلفنی و غیره او را چك كند و برای پیدا کردن “شواهد” خیانت مدام تلاش كند.

  • نوع آزار و شکنجه Persecutory)  ) :

این توهم یک زیر گروه مشترک است .شامل این باور است که فرد (یا کسی به او نزدیک است) بدخواه اوست . بیمار ممکن است باور داشته باشد كه به او دارو داده اند ، جاسوسی او را نموده و … و نيز ممکن است به دنبال “عدالت” به پلیس گزارش داده، اقدام به رفتن به دادگاه یا حتی اقدام به خشونت نمايد.

نوع بدني ( Somatic ) :

توهم که فرد دارای برخی از نقص های فیزیکی و یا وضعیت پزشکی عمومی (برای مثال، توهم parasitosis  ).

نوع مخلوط  ( Mixed ) :

توهم با ویژگی های بیش از یکی از انواع فوق، اما با هیچ تم غالب.

مثال زندگی واقعی – از نوع بدني

یک زن 40 ساله مقدار قابل توجهی از وزن خود را  در طول دوره 2 سال از دست داده ،

او درابتدا 60kg وزن داشت . بعد وزنش به  29kg رسيد ، که می تواند ناسالم و به طور بالقوه تهدید کننده حیات باشد .

در ابتدا پزشکان بيماري او را به بی اشتهایی عصبی ( آنوركسيا ) تشخیص دادند ، او دچار سوء تغذیه به علت كم خوراكي شد. بررسی بیشتر بیمار نشان داد که او دچار توهم است و متقاعد شده است که با خوردن غذا به بدن خود آسیب مي رساند .

بنابراین، او تصمیم گرفت چيزي نخورد . پزشکان به اين نتيجه رسيدند که او از بی اشتهایی عصبی رنج نمی برد ، بلکه یک اختلال توهمي جسمی او را عذاب مي دهد .او درمان شد و پزشکان به او کمک كردند تا به وزن اوليه برگردد.

نوجوانی به نام دین فيك ( Fick ) به طور ناگهانی دچار يك توهم بزرگ در مورد زندگی خود و مردم اطرافش شد . او بر این باور بود که وي جزو یک گروه نخبه است به نام  Illumnati، او ادعا می کرد که با مشاهیر متعددي دوست بوده و افکار عظیمی در مورد وضعیت فیزیکی خوددارد .

علل

هنگامی که اختلالات توهم در اواخر عمر رخ می دهد نشان می دهد یک استعداد ارثی است

محققان همچنین مدعي هستند  که این اختلالات در نتیجه تجربیات دوران اولیه کودکی افرادي است با ساختار خانواده اقتدارگرا. به گفته محققان دیگر، هر فردي با یک شخصیت حساس نيزدر معرض خطر توسعه اختلال توهمي هست .

اگر چه علت دقیق آن ناشناخته است، اعتقاد بر این است که عوامل ژنتیکی، بیوشیمیایی و زیست محیطی نقش مهمی در توسعه اختلال توهم دارند .

تشخيص

نشانه های بیان شده توسط یک اختلال توهم، همچنین می تواند بخشی از یک مشکل خیلی جدی تر مانند اسکیزوفرنی یا اختلال دو قطبی باشد، بنابراین تشخیص اختلال توهم است که بخشی از آن توسط فرآیند حذف انجام مي شود.این اتفاق می افتد به اين دلیل كه توهم می تواند بخشی از بسیاری از بیماری های دیگر از جمله زوال عقل، اسکیزوفرنی و اختلال اسکیزوافکتیو باشد.آنها همچنین ممکن است بخشی از پاسخ به شرایط فیزیکی، پزشکی، یا واکنش به مصرف  مواد مخدر باشد.

مصاحبه روش سودمندي براي دستيابي به وضعيت زندگي بيمار و گذشته وي مي باشد كه به شناسايي اختلال توهمي (هذياني) كمك مي كند . پزشکان ممکن است زودتر مدارک پزشکی را با اجازه بیمار ببينند . پزشکان با خانواده بیمار هم مصاحبه مي كنند.  اين روش مفيدي جهت احضار توهم است . بررسی وضعیت ذهنی مورد استفاده برای ارزیابی حافظه بیمار ، تمرکز، و درک وضعیت فردی و تفکر منطقی اوست .

یکی دیگر از آزمون های روانی مورد استفاده در تشخیص اختلال توهم ؛ توهم موجودی پیترز (PDI) است که مبتني بر شناسایی و درک تفکر توهمي ( هذياني ) است.  با این حال، این آزمون به احتمال زیاد در تحقیق نسبت به عملکرد بالینی استفاده می شود .

درمان

درمان اختلالات توهم شامل ترکیبی از دارو درمانی و روان درمانی است اگرچه که چالش اختلال و درمان به دلایل زیادی بعللي مانند محرومیت بیمار است که آنها یک مشکل ماهیت روانی دارند .

داروهای آنتی سایکوتیک تیپیک (كه به عنوان رمان و یا نسل جدیدتر شناخته می شود) در درمان اختلال توهم و همچنین در اختلالات اسکیزوفرنی استفاده می شود. برخی از نمونه هایی از این قبیل داروها عبارتند از: ریسپریدون (risperidon)، کواتیاپین (Seroquel)، و الانزاپین (Zyprexa) . این داروها با مسدود کردن گیرنده های پس سيناپسي دوپامین کار می کنند و بروز علائم روان پریشی شامل توهم و هذیان را کاهش مي دهند.  آنها همچنین اضطراب و تحریک را کاهش دهد.

چنانچه با وجود  این داروها علایم رو به بهبود نگذاشت، نوع دیگری از داروهای ضد روان پریشی ممکن است تجویز شود  برخی از نمونه ها عبارتند از:

Fluphenazine decanoate  و enanthate fluphenazine . یکی ديگر از داروهای بسیار موثر در اختلالات توهم پیموزاید Pimozide است .

در برخی موارد ، ممکن است تحریک  ( agitation ) به عنوان پاسخ به برخورد شدید یا خشن رخ دهد هنگامی كه توهم نيز وجود دارد . اگر تحریک رخ دهد، داروهای ضد روان پریشی های مختلف را می توان براي كنترل آن استفاده نمود..به عنوان مثال، تزریق هالوپریدول (Haldol) می تواند به کاهش اضطراب و رفتار کند و آهسته كمك كند که اغلب با داروهایي مثل لورازپام (آتیوان)، ترکیب مي شوند .

در مواردی که بیماران با شدت بیماري به درمان استاندارد پاسخ نمی دهند ، کلوزاپین ممکن است تجویز شود اگر چه ممکن است باعث خواب آلودگی، رخوت، ترشح بزاق بیش از حد، تاکی کاردی، سرگیجه، تشنج و آگرانولوسیتوز شود.

برای درمان علایم طولانی مدت، اغلب آنتی سایکوتیک خوراكي به صورت روزانه تجویز می شود . داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب نیز برای کنترل علائم همراه تجویز مي شود.

روان درمانی برای بیماران مبتلا به اختلال توهم عبارتند از: درمان شناختی است که با استفاده از همدلی انجام مي شود. در طول این روند، درمانگر پرسش های فرضی به شکل گفتگوي  سقراطی درمانی می پرسد . این روش درمانی اغلب در بیماران مبتلا به نوع آزار و شکنجه را مورد مطالعه قرار گرفته است. ترکیبی از دارو درمانی با شناخت درمانی در هماهنگسازی درمان مشکلات احتمالی زیر بنایی بیولوژیکی و کاهش علایم با روان درمانی مورد استفاده قرار مي گيرد .

اختلال هذياني

یک بیماری است که توسط حضور توهم nonbizarre  در غياب ساير خلق های دیگر و یا علائم روان پریشی است، با توجه به تشخيص در راهنمای تشخیصی اختلالات روانی، ویرایش چهارم، ویرایش متن ( DSM-IV-TR )

این تعریف هذیان به عنوان باورهای نادرست مبتنی بر استنباط  نادرست در مورد واقعیت های خارجی است که با وجود شواهد خلاف آن ؛ این باورها باقی بماند كه توسط اعضای دیگر از فرهنگ یا خرده فرهنگ فرد معمولا پذیرفته نیست.

Nonbizarre اشاره به این واقعیت که این نوع توهم در مورد شرایط است که می تواند در زندگی واقعی رخ می دهد، مانند تعقيب كردن، دوست داشته شدن، داشتن عفونت، و فريب خوردن توسط همسر .

اختلال توهم در يك طیف وسيع بین سايكوز شدید و ایده های گرانبها روی مي دهد . توهمات عجیب و غریب نشان دهنده تظاهرات از نوع شدید بیماری روانی (به عنوان مثال، اسکیزوفرنی) و “به وضوح غیر محتمل، غير قابل فهم ، و غير مشتق از تجربیات زندگی معمولی است .

به عبارت دیگر این طیف، از اين جهت مهم است كه تمایزي بین توهم و ایده گرانبها ايجاد مي نمايد. دومی نشان دهنده باور غیر منطقی است که بصورتی پایدار و محکم برگزار نمی شود . علاوه بر این، باورهای شخصی باید با توجه به پیچیدگی تفاوت های فرهنگی و مذهبی مورد بررسی قرار گيرد . برخی از فرهنگ ها، ممکن است اعتقاداتي داشته که در فرهنگ های دیگر به عنوان توهم در نظر گرفته شود.

اختلال هذیانی چه نوع اختلالی است اختلال هذیانی چه نوع اختلالی است اختلال هذیانی چه نوع اختلالی است اختلال هذیانی چه نوع اختلالی است

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا