انسان و محیط زیست پایه یازدهم

حل فعالیت های درس اول انسان و محیط زیست یازدهم

حل فعالیت های درس اول انسان و محیط زیست یازدهم

فعالیت

1-مقدار کل آب های کره زمین به چند بخش تقسیم می شود؟

مقدار آب شیرین آن چقدر است؟آب های جهان را می توان به دو گروه آب شور(اقیانوس و دریاها5/96 درصد) و آب های شیرین(5/2 درصد) تقسیم کرد.. نزدیک به 69درصد آب های شیرین جهان در توده های یخچالی ذخیره شده اند و حدود30درصد منابع آب شیرین جهان در آب های زیرزمینی وجود دارد و 2/1 درصد آب های جهان در آب های سطحی است.

آب های سطحی هم شامل یخچال ها(69درصد)، دریاچه ها(20درصد)باتلاق ها(6/2 درصد)، رطوبت خاک(8/3 درصد) بخار آب در اتمسفر و بخشی از آب ها دربافت های گیاهی و جانوری است.

2-آب شیرین از چه بخش هایی تامین می شود؟

آب شیرین به طور طبیعی در سطح زمین و عمدتا در یخچال های کوهستانی و قطبی شمالگان و جنوبگان به صورت لایه های یخ ذخیره شده اند. دریاچه های آب شیرین، رودخانه ها و نهرها و جریان آب های زیرزمینی از دیگر منابع آب شیرین شمرده می شوند.

فعالیت

روش های سنتی تامین آب در گذشته چه بود و چگونه با مشکل کمبود آب در گذشته روبه رو می شدند.

در گذشته مردم ایران با احداث قنات و احداث بند با مشکل کم آبی مقابله می کردند در گذشته سد ساخته نمی شد بلکه بند ساخته می شد و آب رودخانه بطور کلی مانند امروز بسته نمی شد و بندها مشکلات زیست محیطی ایجاد نمی کردند. قنات هم روش نسبتا خوبی برای تامین آب در نقاط مختلف ایران بود و امروزه هم هنوز از آن استفاده می شود. در گذشته مردم در مصرف آب خیلی صرفه جویی می کردند و ارزش آب را می دانستند و آن را به هدر نمی داند و…

مطالب پیشنهادی :  روش های سنتی تامین آب در گذشته چه بود و چگونه با مشکل کمبود آب روبه رو می شدند

فعالیت

باتوجه به اینکه یکی از مشکلات سدسازی کم توجهی به موقعیت و مکان یابی سد است آیا نمونه ای را می شناسید که به این علت دچار مشکل شده است؟

سد گتوند در مکان بسیار نامناسب احداث شده است. یکی از مهم ترین چالش های ایجاد شده پیرامون این سد، بحث وجو.د گنبدها و رگه های نمکی در اطراف محل آبگیری سد است که پس از آبگیری سد به زیر آب رفته و ممکن است منجر به شوری بیش از حد آب در پایین دست این سد شوند. در واقع با ساخت سد گتوند در مکان غلط استان خوزستان را در خطر نابودی قرار داده ایم و..

مثال دیگر سد15 خرداد قم می باشد که در مکان غلط ساخته شد و دریاچه پشت سد با برخورد با لایه های نمکی شور شد و آب شور و شیرین قم، شیرین نشد.

منبع: سایت انشاء باز

نظر شما در مورد این مطلب چه بود نظر بزارید ممنونم

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا