انسان و محیط زیست پایه یازدهم

از مشکلات سدسازی کم توجهی به موقعیت و مکان یابی سد است

باتوجه به اینکه یکی از مشکلات سدسازی کم توجهی به موقعیت و مکان یابی سد است آیا نمونه ای را می شناسید که به این علت دچار مشکل شده است؟

سد گتوند در مکان بسیار نامناسب احداث شده است. یکی از مهم ترین چالش های ایجاد شده پیرامون این سد، بحث وجو.د گنبدها و رگه های نمکی در اطراف محل آبگیری سد است که پس از آبگیری سد به زیر آب رفته و ممکن است منجر به شوری بیش از حد آب در پایین دست این سد شوند.

در واقع با ساخت سد گتوند در مکان غلط استان خوزستان را در خطر نابودی قرار داده ایم و..

مثال دیگر سد15 خرداد قم می باشد که در مکان غلط ساخته شد و دریاچه پشت سد با برخورد با لایه های نمکی شور شد و آب شور و شیرین قم، شیرین نشد.

مطلب مرتبط:

در ساخت سدهای خاکی، آنچه که در واقع جلوی آب را می‌گیرد، یک هسته نسبتاً نازک رسی است. خاک رس این خاصیت را دارد که با مرطوب شدن، به عایق خوبی برای نفوذ آب تبدیل می‌گردد. بجز هسته رسی، مابقی حجم سد را سنگ و خاک غیر محلول در آب تشکیل می‌دهد. چرا که سنگ‌های محلول پس از مدتی باعث کاهش وزن سد و به هم خوردن نتایج محاسبات خواهند شد.

سدهای خاکی همواره با مشکل محدودیت ارتفاع مواجهند و بیشتر برای دره‌های عریض و کم شیب مناسب هستند (سد پانزده خرداد دلیجان). بر عکس سدهای قوسی مناسب دره‌های عمیق و کم‌عرضند مانند: (سد کرج)

منبع: سایت انشاء باز

مطالب پیشنهادی :  حل فعالیت های درس اول انسان و محیط زیست یازدهم

نظر شما در مورد این مطلب چه بود نظر بزارید ممنونم

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا