علوم پایه هفتم

چون استحکام فولاد زیاد است اغلب پل ها و اسکله های فازی را از فولاد می سازند

گفت و گو کنید علوم هفتم:

چرا استحکام پل فولاد بعد از مرور زمان کاهش می یابد

چون استحکام فولاد زیاد است اغلب پل ها و اسکله های فازی را از فولاد می سازند چرا استحکام این سازه ها با گذشت زمان کاهش می یابد؟

جواب تمرین علوم هفتم:

کاربرد فولاد در پل سازی:

سازه فولادی نوعی سازه است که مصالح اصلی آن که برای تحمل نیروها و انتقال آنها به کار می‌رود از فولاد است. اتصالات به کار رفته در این نوع سازه‌ها از نوع جوشی، پرچی و یا پیچ می‌باشد و بسته به نوع اتصالات قطعات طرح شده و کنترل‌های مربوطه بر روی آنها انجا

در حال حاضر فولاد از مهمترین مصالح برای ساخت ساختمان و پل و سایر سازه‌های ثابت است مقاومت فولاد (تنش تسلیم) مورد استفاده در بازه۲۴۰۰ تا ۷۰۰۰ kgr/cm ۲ است که برای ساختمانهای معمولی از فولاد با مقاومت ۲۴۰۰ که به آن فولاد نرمه گفته می‌شود استفاده می‌گردد.

چرا استحکام فولاد کاهش می یابد:

فولادهای آلیاژهایی از آهن و کربن هستند که میزان کربن در آنها کمتر از 2 درصد می باشد، همچنین عناصری مانند Si و Mn در مقادیر کمتر از 1 درصد و گوگرد و فسفر در مقادیر جزئی به عنوان ناخالصی در فولادها یافت می‌شوند. البته فولادهای آلیاژی حاوی مقادیر زیادی عنصر آلیاژی می‌باشند.

علت کاهش استحکام فولاد:

خصوصیات فولاد توسط ترکیب شیمیایی خصوصا کربن کنترل می‌شود. اگر میزان کربن موجود در فولاد کم باشد فولاد کاملا نرم می‌باشد و استحکام آن نیز پایین خواهد بود و هر چه درصد کربن بالا رود استحکام افزایش و قابلیت انعطاف کاهش خواهد یافت.

عملیات حرارتی نیز تاثیر اساسی بر خواص مکانیکی فولادها دارد. هر چه درجه حرارت تمپر بالا می‌رود از یک طرف قابلیت انعطاف و درصد کاهش سطح مقطع افزایش می‌یابد و از طرف دیگر سختی، استحکام نهایی و نقطه تسلیم افت می‌کند.

جواب فکرکنید علوم هفتم در مورد چرا استحکام پل فولاد بعد از مرور زمان کاهش می یابد

 تحقیق در مورد چرا استحکام پل فولاد بعد از مرور زمان کاهش می یابد

نظر شما در مورد این مطلب چه بود نظر بزارید ممنونم

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا