تحقیق دانش اموزیتفکر و سواد رسانه ای

چه صنایع و افرادی از ساختن کلیشه بدن و ترویج آن سود می برند

چه صنایع و افرادی از ساختن کلیشه بدن و ترویج آن سود می برند

بخش عمده ای از سود صنایع پوشاک (مد)، ورزشی، آرایشی و دیگر صنایع با تصمیم افراد برای بهتر نشان دادن بدن تامین می‌شود. به همین دلیل با تغذیه رسانه‌ها، چهره و اندام ایده‌آل را در ذهن مخاطبان به شکلی ترسیم می‌نمایند که مصرف کالای تولیدی آنها بیشتر و بیشتر گردد.

یکی از نمونه‌های مثبت انگاره‌سازی، بازنمایی اعتیاد در رسانه‌ها است. معمولاً از معتادان، انگاره‌ای به صورت افرادی کثیف، بیمار، لاغر، در حال افتادن در جوی آب یا کنار خیابان، با فقر مالی و خانواده‌ای نابسامان، در رسانه‌ها بازنمایی می‌شود. در حالی که در بخش مرفه جامعه و افراد به ظاهر تمیز و ثروتمند نیز با شیوع پدیدة سیاه اعتیاد مواجه هستیم. ولی از آن جا که بخش مهمی از رسانه‌ها، احساس مسئولیت اجتماعی می‌کنند،‌ در بازنمایی معتادان می‌کوشند جاذبه‌ای حتّی حاشیه‌ای و اندک نیز برای نسل جدید و جامعه، ایجاد نکنند.

مواجهه انتقادی با  کلیشه‌ها و پرسشگری از صحت و دقت آن‌ها توسط دانش آموزان، ضمن آن‌که مهارت تفکر انتقادی و سواد رسانه‌ای را تقویت می‌کند؛ مقدمه ی خوبی برای گفتگوهای سازنده در کلاس های درسی است

تمرکز تبلیغات تجاری بر بدن

با نگاهی به کالاهایی که از بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی جهان تبلیغ می‌شود، به‌راحتی می‌توان دریافت که عمدتا زنان، به‌ویژه زنان خانه‌دار و دختران به عنوان بازار هدف کالاهای گوناگون مربوط به مدیریت بدن در نظر گرفته شده‌اند و بازاریابی این کالاها معطوف به دو قشر یاد شده است. تبلیغ انواع وسایل آرایش و داروها و دستگاه‌های لاغری، به وضوح نشان می‌دهد که عمده تلاش این شبکه‌ها در تبلیغ این کالاها ترغیب زنان و دختران به مصرف آن‌هاست. این موضوع در شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای فارسی زبان، بسیار رایجتر و بارزتر است و به گونه‌ای ارگانیک با محتوا و برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای گره خورده است؛ به عبارت دقیق‌تر چون شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان عمدتا برنامه‌هایی مانند سریال‌های عامه‌پسند3 (خانوادگی) پخش می‌کنند و عمده‌ی مخاطبان این سریال‌ها را زنان و دختران تشکیل می‌دهند، در نتیجه در تبلیغات تجاری هم بر این دسته از مخاطبان متمرکز هستند. 

چه صنایع و افرادی از ساختن کلیشه بدن و ترویج آن سود می برند

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا