جواب مطالعات ششم

چند شهری که مورد هجوم زمینی ارتش عراق قرار گرفت را نام ببرید

چند شهری که مورد هجوم زمینی ارتش عراق قرار گرفت را نام ببرید

خرمشهر

دزفول

آبادان

اهواز

سر پل ذهاب

سوسنگرد

مطلب مرتبط:

پس از سقوط شاه، سران کشورهای عربی از انقلاب ایران احساس نگرانی می کردند، اما به دنبال نخست وزیری مهدی بازرگان که از شخصیت های میانه رو ایران بود، – و تأکید نظام جدید این کشور بر برادری اسلامی، دخالت نکردن در امور داخلی همسایگان، احترام متقابل به یک پارچگی ارضی کشورهای منطقه، به رسمیت نشناختن حکومت اشغال گر اسرائیل و تمایل نداشتن به ایفای نقش ژاندارمی منطقه ی خلیج فارس، تا حدودی از هراس اعراب کاسته شد. با این حال، ادعاهای ارضی برخی مقامات ایرانی در مورد بحرین و جزایر سه گانه ی اشغال شده در سال 1971 تا حدی به بدگمانی اعراب درباره ی مقاصد افراد بنیادگراتر نظام جدید ایران، دامن می زد.

در بهار 1979به دنبال تحرکات قومی در ایران و عراق و حمایت متقابل از تحرکات مخالفان یک دیگر، روابط دو کشور رو به وخامت نهاد. همچنین حمایت ایران از برخی گروه های شیعه ی عراقی که مخالف حکومت بعثی تحت سلطه ی [اقلیت] سنّی بودند ، این حکومت را بر آن داشت تا حرکت های شیعی در شهرهای مقدس این کشور را سرکوب کند.

صدام آشکارا انگشت اتهام خود را علیه بنیادگرایان ایرانی نشانه گرفت و دستور تخریب آخرین اقامتگاه [امام] خمینی و اخراج نمایندگان او از عراق و نیز دست گیری محمدباقر صدر – برجسته ترین روحانی مخالف حکومت عراق را- صادر کرد

با وجود اقدامات متقابل دولت موقت مهندس بازرگان و بغداد برای حل و فصل امور فیمابین در تابستان 1979، در پاییز همان سال ناآرامی شیعیان عراقی در سر تا سر بخش شمالی خلیج فارس موجب شد تا بغداد بار دیگر ادعاهای خود مبنی بر اقدام ایران به تحریک شیعیان عرب را تکرار کند.

صدام با به کارگیری لحنی تهدید آمیز علیه حکومت [امام] خمینی، خواستار خاتمه ی [به اصطلاح] سلطه ی ایران بر جزایر خلیج فارس و مدارا با اقلیت های قومی ایران شد، اما با حملات مکرر پاسداران انقلاب به کنسول گری ها و سفارت عراق، گفت و گوهای رسمی بین دو کشور به زودی خاتمه یافت. در ماه نوامبر،

قدرت از دولت بازرگان به شورای انقلاب – که بیش تر شامل شخصیت های روحانی بودند- منتقل گردید و کنترل حزب جمهوری اسلامی بر ایران بیش تر شد. ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور جدید ایران و صادق قطب زاده وزیر خارجه ی او نیز به شدت به روحانیون مقتدر این حزب وابسته بودند.

چند شهری که مورد هجوم زمینی ارتش عراق قرار گرفت را نام ببرید

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا