جواب مطالعات پنجم

چرا آب بعضی از رود های کشور برای کشاورزی مناسب نیست صفحه 31 مطالعات پنجم

چرا آب بعضی از رود های کشور برای کشاورزی مناسب نیست صفحه 31 مطالعات پنجم

جواب فعالیت :

چون بعضی از رود ها فصلی هستن یعنی زمان خاصی در سال را آب دارند و بقیه سال  را اب ندارن و این یه مشکل برای کشاورزی است و بعضی از رود ها به خاطر این که از نمک زار ها عبور می کنن اب شوری دارند و این شوری آب برای کشاورزی مناسب نمی باشد

مطلب مرتبط:

رود که سرچشمه های آن در خارج از استان قرار گرفته است، از ارتفاعات «خوسف» و خراسان جنوبی سرچشمه می گیرد و از بخش شمالی، وارد استان کرمان می شود. عمده‌ترین سرچشمه‌ی این رود از سمت شمال غرب و غرب در کوه‌های مشرف به شمال شرق راور می‌باشد.

کوهی به ارتفاع ۲۷۷۷ متر از سطح دریا که به مختصات جی‌پی‌اس ۶۵ ۰۷ ۲۰ ۳۱ شمال ۹۰ ۳۷ ۲۶ ۵۷ شرق است که رود بعد از پیمودن ۲۲۰ کیلومتر به باتلاق‌های شمال شرق کلوت‌ها می‌ریزد. در طول مسیر با اضافه شدن آب­ های خروجی از ارتفاعات راور، رود مسافتی حدود 200 کیلومتر را طی می کند تا پس از گذشتن از کناره‌ی غربی گندم بریان، در بخش شمالی کلوت ها به گود نمک یا چاله شور ختم شود.

در اواخر پاییز و زمستان، چاله شور از جریان رود پر می‌شود و تصویر تپه‌های تخم مرغی و تک کلوت‌ها چون جزایری زیبا و کوچک در میان آب، شکوهی خاص به فضا می بخشد. غلظت نمک رودشور به خصوص در سالهای کم آب، به قدری است که همواره بلورهای نمک به شکل تخته‌های شیشه‌ای در کناره رود شکل گرفته‌اند

و در برخی مواقع، حرکت آب در بین بلورهای نمک به سختی انجام می گیرد. مزه کردن آب این رود تا چند روز آثار شوری و تلخی را بر لب ها به جا می‌گذارد.

چرا آب بعضی از رود های کشور برای کشاورزی مناسب نیست صفحه 31 مطالعات پنجم

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا