جواب مطالعات نهم

هدف امریکا از ایجاد تغییرات در امور اجتماعی و اقتصادی ایران چه بود

جواب فعالیت صفحه 101 مطالعات اجتماعی نهم

هدف امریکا از ایجاد تغییرات در امور اجتماعی و اقتصادی ایران چه بود

جواب فعالیت:

– آمریکایی ها برای از بین بردن زمینه قیام های مردمی و حفظ حکومت پهلوی به شاه توصیه کردند که در امور مختلف اجتماعی و اقتصادی کشور تغییراتی ایجاد کند.
– این تصویب نامه در حقیقت تهاجم آشکاری بود به هویت دینی جامعه اسلامی. هدف تخریب ارزش های دینی بود شاید بتوان گفت با این دو شرط برای کاندیداها و مردم کم کم دین اسلام به حاشیه می رفت.

 – در این راهبرد فراگیر پس از شناخت ذات و نقشه‌های دشمن، باید در مقابل تمام این توطئه‌ها در تمام ابعادش ایستاد و «مقاومت فراگیر» را در دستور کار قرار داد و اگر در یکی از این میدانها کوتاهی صورت گیرد، کل محور فراگیر مقاومت را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.

– جنگ بین نظام سلطه فراگیر استکبار و مقاومت فراگیر جمهوری اسلامی یک «جنگ نامتقارن» و «جنگ اراده‌ها» و فراتر از «جنگ نظامی» و نوعی «جهاد» است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اگر اراده ما سست شود، قطعا شکست خواهیم خورد: «باید مراقب بود تا تبلیغات و وسوسه‌های دشمن در اراده مستحکم ما خللی ایجاد نکند.

مطلب مرتبط:

واقعیت‌های روابط ایران و آمریکا در دوران جمهوری اسلامی ریشه در چگونگی کنش رفتاری آمریکا در سال‌های بعد از جنگ دوم جهانی با ایران داشته است. در انگاره ذهنی ایرانیان، آمریکا دارای الگوی کنش ناپایدار و تغییریابنده در برخورد با گروه‌های میانه‌روی ایرانی بوده است.

در‌حالی که ترومن از روند ملی شدن صنعت نفت در ایران حمایت به عمل می‌آورد، آیزنهاور در سال 1953 مبادرت به سازماندهی کودتای نظامی علیه دولت مصدق کرد. چنین فرآیندی همواره در ذهنیت ایرانیانی وجود داشت که گام‌های نخست مبارزه انقلابی علیه سیاست آمریکا در محیط منطقه‌ای و بین‌المللی را رقم زدند.

هدف امریکا از ایجاد تغییرات در امور اجتماعی و اقتصادی ایران چه بود

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا