تحقیق دانش اموزی

نقش بسیج در مقابله و مهار ویروس منحوس کرونا

پژوهش درباره نقش بسیج در مقابله و مهار ویروس کرونا

نقش بسیج در مقابله و مهار ویروس منحوس کرونا

پژوهش درباره نقش بسیج در مقابله و مهار ویروس کرونا

مقدمه :

از همان ابتدای شناسایی ویروس کرونا در کشور ما، بسیاری از مشاغل دچار بحران شدند و این جدای از تلفات انسانی بود که هر روز با آمار روز افزون،  ما را به وضعیت قرمز نزدیکتر می‌کرد.

در این میان بسیجیان جزء نخستین گروه‌هایی بودند که در میدان مبارزه با کرونا حضور پیدا کردند و با تهیه الکل و ساخت لباس و ماسک سعی کردند تا مایحتاج اولیه بهداشتی مورد نیاز کادر درمان و سپس جامعه را تامین کنند. همچنین گروه های بسیج محلات در اکیپ‌های مختلف به میان جامعه آمدند و با ضد عفونی کردن معابر و مکانهای پر تجمع، شهرداریها را این مسیر یاری کردند.

اما از نیمه شعبان که رهبر انقلاب طرح مواسات را برای جبران عقب ماندگی اقتصادی و معیشتی برخی خانوارها مطرح کردند این بسیج بود که در قالب جمع‌آوری و توزیع مایحتاج نیازمندان در آستانه ماه رمضان، سنگی بزرگ را از مسیر تامین معیشت مردم برداشت.

اما عدم ثبت دقیق کمک رسانی به افراد باعث شد که مایحتاج مورد نیاز مردم در برخی محلات حاشیه ای شهر مشهد از چند مسیر متفاوت تامین شود و حال آن که برخی نقاط هم از این کمکها محروم مانده بودند از این رو با پیشنهاد نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی، مرکز امور مساجد مسوولیت هدایت و کنترل نحوه دریافت کمکها را بر عهده گرفت تا این تجربه همدلی مردم با یکدیگر، دارای نظمی شود.
با ادامه پیدا کردن شرایط موجود و روند افزایشی تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا ابتکار عملی دیگری از سوی رهبر انقلاب در جلسه سوم آبان ماه ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شد و آن آموزش همگانی درباره راه‌های شیوع و شیوه‌های پیشگیری به صورت محلّه‌محور و با استفاده از ظرفیت مساجد و بسیج با محوریت وزارت بهداشت و با همکاری وزارت ارشاد و صدا و سیما بود تا با استفاده از ظرفیت مردمی بتوان در این شرایط، اقدامی اساسی و اصولی صورت داد.

بسیج این بار در سنگر مبارزه با کرونا

بسیجیان در سالهای پس از انقلاب اسلامی، همیشه در کنار نظام بودند و بسیاری از کارها که امکان به نتیجه رسیدن آنها سخت به نظر می‌رسید با حضور آنها جامه عمل به تن می کرد.

مرداد ماه امسال وزیر بهداشت در آیین رونمایی از پوستر بخش مدافعان سلامت جشنواره فیلم مقاومت در همین ارتباط گفت: در روزهای آخر دی ماه سال گذشته که خبر شیوع این ویروس در چین منتشر شد ما کار سنگرسازی را از همان زمان آغاز کردیم.

دکتر سعید نمکی افزود: یک بار دیگر وفاق ملی بعد از دوران دفاع مقدس تجربه شد و برای مبارزه با ویروس کرونا همه به میدان آمدند و با توجه به تحریمهای ظالمانه و تنگناهای شدید اقتصادی، در مقابل توفان این بیماری در نماندیم و دلیل آن تمرکز بر شیوه جهادی و بسیجی بود.

وی با اشاره به طرح ریشه کنی فلج اطفال با همیاری نیروهای بسیجی ادامه داد: آن روزها همه می گفتند که بسیجی ها از واکسیناسیون چه می دانند ولی با تکیه بر نیروهای بسیج، فلج اطفال در کشور ریشه کن شد.

وزیر بهداشت گفت: در موضوع کرونا هم سعی کردیم به جای اینکه ویروس به سراغ ما بیاید ما با بسیجی ها به سراغ ویروس برویم و توانستیم علاوه بر کاهش بار بیمارستانها، موارد ابتلا به کرونا را در نخستین مراحل، تشخیص دهیم و در کمتر از دو ماه، موارد مرگ را به یک چهارم و موارد ابتلا را به یک پنجم رساندیم که در جهان بی سابقه بود.  

نقش  بسیج و سپاه در اجرای طرح “مسجد، سنگر سلامت

با توجه به این که شکل گیری و تهیه الزامات اجرایی و عملیاتی بسیج، زیر نظر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تعریف می‌شود فرماندهی عملیات اجرایی این طرح هم به گونه ای بر عهده سپاه است.

فرمانده سپاه امام رضا (ع) خراسان رضوی در مراسم آغاز به کار این طرح گفت: بعد از فرمان رهبر معظم انقلاب و تصمیم فرمانده کل سپاه پاسداران، سازمان بسیج و وزارت بهداشت با هم تفاهم کردند و در این زمینه با جدیت وارد عمل شدند.

سردار سرتیپ پاسدار یعقوبعلی نظری افزود: این اقدام از اسفند پارسال در دستور کار بسیج و سپاه بوده است اما با توجه به شرایط جدید تلاش جدی‌تر، گسترده تر و کیفی تری صورت گرفته است.  
وی با بیان این که این طرح با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، مرکز رسیدگی به امور مساجد و بسیج و سپاه اجرا می‌شود ادامه داد: هدایت محوری و تخصصی این طرح با دانشگاه علوم پزشکی، هدایت معنوی آن با مساجد و مسولیت اجرایی آن با بسیج است.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) خراسان رضوی گفت: ۲ هزار پایگاه سلامت مسجد محور در این استان فعالیت خود را آغاز کرده اند که مهمترین وظیفه در این زمینه بیماریابی و در کنار آن امداد رسانی، خدمات بهداشتی و معیشتی است.

نظری افزود: همچنین ۱۵۰ مرکز تخصصی و پشتیبانی این پایگاهها با حضور نمایندگان دانشگاه علوم پزشکی، مساجد و بسیج راه اندازی شده است و به طور میانگین هر مرکز ۱۳ پایگاه را پشتیبانی می‌کند که امیدواریم با اجرای این طرح در مدت کوتاهی روند نزولی این ویروس آغاز شود.

آموزش ولایت مداری 

بسیج، نیرویی مردمی است که گوش به فرمان رهبر معظم انقلاب دارد و نتیجه آن تا کنون حضور در تمام میادینی است که نیاز به نقش آفرینی مردم وجود دارد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در این خصوص معتقد است  اجرای طرح ” بسیج، سنگر سلامت”، نوعی آموزش در حوزه ولایت مداری و ولایت گرایی است زیرا بسیج جامعه پزشکی در راستای رهنمود رهبر معظم انقلاب با محوریت دانشگاه در صدد تهیه این طرح و برنامه برآمد و طرح پایگاه محلی مهار ویروس در سنگر سلامت را طراحی کرد.

آیت الله سید احمد علم الهدی در آغاز این مراسم افزود: از این حرکت متوجه می‌شویم اگر مجموعه رهنمودهای حکیمانه رهبری که همراه با تبیین مولفه‌ها و راهکار و دستورالعمل خاص است، این گونه توسط مسوولان طراحی و اجرایی شود همه مشکلات حل شده و مصائب زندگی اصلاح می‌شود.

وی ادامه داد: مقابله با کرونا، تنها با مسوولان بهداشت و درمان موفق نمی‌شود و همه باید همکاری کنیم و رفع این بیماری مستلزم تلاش همه ماست.

همچنین خطیب جمعه مشهد در خطبه های مجازی نماز جمعه این شهر گفت گه در جریان ابتلا به بیماری کووید۱۹، اگر از فرصت بزرگ حضور مردم در مهار این بیماری استفاده نشود شرایط با سختی به پیش خواهد رفت و بر همین اساس در این طرح، شناسایی افراد بیمار و سیر مراحل درمان آنها با همیاری نیروهای بسیج انجام می‌شود.

علم الهدی افزود: اگر این کار انجام بگیرد، نه تنها بیماری کنترل می‌شود بلکه مساله درمان و علاج، آن قدر توسعه پیدا می‌کند که ما در مقام ابتلای به این بیماری به این آمار بالای فوتی نرسیم ولی متأسفانه از این فرصت تاکنون به خوبی استفاده نشده است.

وی اضافه کرد: این طرح را بسیج در مساجد استان خراسان رضوی آغاز کرد، که اجرای آن مورد تأیید تمام دستگاه‌های پزشکی و بهداشتی کشور است ولی متأسفانه اکنون مورد بی‌مهری دستگاه‌های حکومتی و صدا و سیما قرار گرفته است.

آن گونه که از این صحبت های مسوولان بر می‌آید، همه مسوولان کشوری به حضور نیروی بسیج در حل این بحران اعتقاد دارند ولی نکته حائز اهمیت این است که قرار بود این طرح در مشهد و استان خراسان به صورت نمونه اجرا و با پیدا کردن ایرادهای آن، قبل از اجرای سراسری در کل کشور به گونه ای عمل شود که با کمترین هزینه، بیشترین عایدی و فایده نصیب مردم و کشور شود ولی با گذشت بیش از ۱۰ روز از آغاز آن، هنوز بسیاری از نهادها پای کار نیامده‌اند.

اگر قرار است از نیروی بسیج به عنوان یک عملیات تبلیغی استفاده شود و نتیجه آن به جای بهبود شرایط فعلی، افزایش دردی بر دردها باشد، دیگر نمی توان بر این نیروی انسانی بزرگ در کشور اعتماد کرد و بر همین اساس، حضور تمام نهادهای درگیر در این موضوع لازم الاجراست.

 منابع :

سایت خبری ایرنا

سایت انشا باز

نقش بسیج در مقابله و مهار ویروس منحوس کرونا

منبع: سایت انشا باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا