پیام های آسمانی هشتم

مصرف گرایی چه زیان های فردی و اجتماعی را به دنبال دارد

مصرف گرایی چه زیان های فردی و اجتماعی را به دنبال دارد

جواب فعالیت صفحه 79 پیام اسمانی هشتم

از آنجا که مصرف‌گرایی، برداشت بیش از اندازه‌ی هر فرد از منابع نادر و کمیاب خانواده است، لاجرم این موضوع باعث فشارهای متعددی بر خانواده خواهد شد. مصرف‌گرایی، سدی در مقابل توسعه است، زیرا مانع از سرمایه‌گذاری جهت طرح و اجرای زیر‌ساخت‌های توسعه می‌شود.

هر اندازه که در درون جامعه تبلیغات ناسالم در سطح بالا و سطح فرهنگ عمومی در حد پایین باشد به همان اندازه نیز امکان پذیرش روحیه‌ی راحت‌طلبی و تجمل پرستی بیشتر است. انسان‌هایی که کمتر اعتماد به نفس داشته و کمتر در مورد نقش‌شان در درون جامعه تفکر می‌کنند، سهل‌تر پذیرای روحیه‌ی مصرف‌گرایی در جامعه هستند.

زیان های فردی: اگر خانواده ای دو برابر مقدار همیشگی مواد خوراکی خریداری کند یا باید همه آن را تا خراب نشده اند مصرف کند که نتیجه اش پرخوری، افزایش وزن و بیماری های مختلف است یا اینکه مقدار اضافی را دور بریزد که این هم اسراف و هدر دادن نعمت های الهی است و فقر و محرومیت را به دنبال دارد.

زیان های اجتماعی: خرید بیش از حد کالا موجب کمیاب شدن آن می شود و کمیاب شدن کالا قیمت آن را افزایش می دهد به این ترتیب با رشد مصرف گرایی کالاها هر روز گران تر می شوند و قدرت خرید مردم کاهش می یابد

یکی از جریان های موثر بر روی میزان مصرف گرایی رسانه های جمعی هستند. زیرا تبلیغات در رسانه ها به صورت ناهشیارانه و گاهی هوشیارانه فرهنگ مصرف گرایی را تبلیغ می کنند و افراد را به مصرف بیشتر و بیشتر تشویق می کنند. بسیاری از شبکه های تبلیغی که در بیشتر کشورها راه اندازی شده اند به طور کل همین وظیفه را دارند. نوع کالاهایی که در تبلیغات یک کشور وجود دارد می تواند سطح مصرف جامعه رانیز منعکس کند. تبلیغ در تلویزیون بیشتر از هر نوع تبلیغی بر روی افراد جامعه موثر است

زیرا هم سمعی و هم بصری است و چون دو احساس را در بر می گیرد، قدرت اقناع بیشتری دارد و می تواند برروی اقشار مختلف و گروه های سنی متفاوت اثر به سزایی بگذارد. چنانکه می بینیم کودکان بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند و به نوعی قربانی تبلیغات تلویزیونی هستند.

مصرف گرایی چه زیان های فردی و اجتماعی را به دنبال دارد

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا