جواب مطالعات هفتم

مصرف گرایی چه آسیب های اخلاقی برای مردم ایجاد می کند

مصرف گرایی چه آسیب های اخلاقی برای مردم ایجاد می کند

امروزه مصرف گرایی از موضوعات مهم پژوهش در جامعه شناسی و مطالعات فرهنگی است و بررسی آن به عنوان یک مساله علمی و در حال گسترش در ایران حائز اهمیت است.
هویت بشر امروز با میزان مصرفش مشخص می شود و بخش اعظمی از تجارب او را تشکیل می دهد.

در واقع ابعاد هویتی و کلیت زندگی روزمره ما بر اساس روابطمان با کالا ها مشخص می شوند. مصرف مارک ها و برندهای ورزشی، پوشاک، خوراکی ها و غیره همه تعیین کننده و جهت دهنده هویت ما در جوامع صنعتی شده است. پس مصرف فلسفه زندگی ما شده است.

مصرف‌گرایی چیست؟
مصرف از موانع توسعه است. اگر ما به توسعه نمی‌رسیم به خاطر مصرف‌گرایی و عدم حمایت از تولید و عدم گرایش به ‏مصرف تولیدات داخلی است. مصرف‌گرایی در غرب از زمان انقلاب صنعتی آغاز شد. تا پیش از آن مصرف‌گرایی نبود و مصرف ‏بر اساس نیاز انسان بود. اما از آن زمان گرایش شدید به مصرف و مصرف گرایی در انسان‌ها گسترش یافت.

به گونه ای که هر ‏روز با خرید بیشتر و با دور ریختن بیشتر مصرفشان بیشتر می شد و به نظام سرمایه‌داری کمک می کردند. بنابراین تعریف ‏مصرف‌گرایی یعنی خرید هرچه بیشتر و مصرف هرچه بیشتر توام با دور ریختن هرچه بیشتر کالاها.

این که ما هرچه بیشتر ‏بخریم مصرف گرا هستیم، نه، مصرف گرایی زمانی است که خریدهای ما منجر به دور ریختن بیشتر می شود. ما ممکن است ‏کالاهایی را مصرف کنیم که نیاز واقعی به آن نداریم. مصرف‌گرایی فقط در مورد خرید کالاهای ارزان قیمت و کم دوام نیست ‏بلکه مطالعات نشان داده که مصرف گرایی به واسطه مد شامل کالاهای با دوام و گران قیمت و برندها هم می شود. برندهایی ‏که به زودی دور ریخته می شوند. ‏

خطرات مصرف‌گرایی
‏- مصرف را می توان به نظر جیمسون یک افیون تلقی کرد. آدم مصرف گرا هر روز به دنبال این است که چه چیزی جدید آمده ‏و چه چیزهایی را باید بخرد و چه چیزهایی را دور بریزد. مصرف می تواند ما را از نقد نظام سرمایه داری غافل کند و فرصت نقد ‏و نگاه نقادانه را از ما می گیرد. بنابراین مصرف تبدیل به افیون می شود.‏
‏- مصرف گرایی مانعی برای توسعه است چون باعث می‌شود واردات مانع تولیدات داخلی شود.

کلام آخر

مصرف به خودی خود موتور محرکه اقتصاد و جامعه است و رواج مصرف تا حد بهینه و با رعایت موازین شرعی و در حد اعتدال امری پسندیده است اما زمانی که مصرف هدف زندگی قرار گرفت و فرد به اسراف و تبذیر دچار شد امری مذموم و ناپسند است.

نهایت اینکه اصلاح الگوی مصرف و منطقی کردن آن در سطح کلان، هماهنگی و تناسب بین امکانات یک جامعه با نیازها و خواست‌های افراد آن، کسب استقلال، اقتصادی و دستیابی به عزت و سرافرازی را ممکن می‌سازد و در سطح فردی، پرهیز از مصارف غیرضروری و تجملی و متوازن ساختن درآمدها و هزینه‌ها، آرامش روحی و روانی را به همراه می‌آورد.

اصلاح الگوی مصرف، تنها اصلاح مصرف نیست، بلکه اصلاح نحوه‌ای از زندگی است که مصرف در آن جایگاه ویژه‌ای دارد. بنابراین لازم است پیامدهای مصرف‌گرایی که نوعی آسیب اجتماعی است برای اصلاح آن برنامه‌ریزی شود.

مصرف گرایی چه آسیب های اخلاقی برای مردم ایجاد می کند

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا