جواب مطالعات هفتم

عدم پیروی از قانون چه پیامدی هایی دارد

عدم پیروی از قانون چه پیامدی هایی دارد

اولین و ساده ترین تعریف قانون را در پاراگراف قبلی عنوان کردیم یعنی : قانون مجموعه ای از دستورالعمل ها و خط مشی هایی است که مردم در یک جامعه موظف به رعایت کردن آن هستند تا نظم و انضباط در جامعه حاکم باشد. اما همینجا می توانیم تعریف دیگری از قانون را نیز ارائه کنیم ، اگر نظم و انضباط یا همان بی قانونی در جامعه وجود داشته باشد

چه اتفاقی رخ می دهد ؟

در چنین حالتی رفتارهای انسانی حاکم بر جامعه از بین رفته و همه تبدیل به نوعی حیوان می شوند ، یعنی اینکه هر کسی که زورش بیشتر از یا پولش بیشتر است حکمرانی می کند ، محدودیت ها تنها بسته به میزان قدرت شما دارد  هر چقدر زور شما بیشتر باشد قلمرو شما بیشتر می شود و این دقیقا یعنی از بین رفتن تمدن انسانی

بنابراین این قانون است که باعث می شود تمدن به وجود بیاید ، تمدن یعنی پیروی کردن از قوانین ، قانون یعنی تفکیک کردن زندگی مدنی از زندگی غیرمدنی ، یعنی تبدیل کردن انسان وحشی به یک موجود متمدن و قانونمند … در نتیجه تمدن در یک مفهوم یعنی پدید آمدن قانون در زندگی انسان ها .

این قانون است که باعث به وجود آمدن عدالت در بین جوامع انسانی است و به همین دلیل است که در نوعی دیگر از تفاسیر از قانون به عنوان خط کش و معیار نیز نام برده می شود. قانون فراتر از مباحث اجتماعی و مذهبی است و در واقع وقتی صحبت از قانون می شود ما در خصوص مقرراتی صحبت می کنیم که توسط خود مردم یا نمایندگان آنها در چارچوب دولت های مدرن و دموکراتیک وضع شده است.

به این مردم یا نماینده های آنها که قوانین را تصویب می کنند در اصطلاح قانونگذار یا مرجع صالح قانونگذاری می گویند و هر اجرای هر قانونی بعد از تصویب و اعلام توسط این عده الزامی است.

عدم پیروی از قانون چه پیامدی هایی دارد

منبع: سایت انشا باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا