پیام های آسمانی هفتم

شکر واقعی نعمت چیست؟

شکر واقعی نعمت چیست؟

جواب فعالیت های صفحه 21 پیام های اسمانی هفتم

این است که از نعمتها در راه حرام استفاده نکنیم . امام صادق ( ع ) می فرمایند : شکر نعمت آن است که از آنچه خداوند حرام کرده است دوری کنی .

 شکر نعمت نعمتت افزون کند   کفر نعمت ، از کفت بیرون کند .

حقیقت شکر تنها تشکر زبانى یا گفتن الحمد لله و مانند آن نیست ، بلکه شکر داراى سه مرحله است نخستین مرحله آن است که به دقت بیندیشیم که بخشنده نعمت کیست ؟ این توجه و ایمان و آگاهى پایه اول شکر است ، و از آن که بگذریم مرحله زبان فرا مى‏ رسد ، ولى از آن بالاتر مرحله عمل است

تعریفی دیگر :

س شكر يك معني دقيقي دارد و آن عبارت‏ است از قدرداني ، اندازه شناسي ، حق شناسي . لهذا ” شكر ” هم درباره‏ بنده نسبت به خدا و هم خدا نسبت به بنده به كار مي‏ رود .

به كار بردن شي‏ء در راهي كه به خاطر آن آفريده شده . آيا شكر مثلا چشم كه خدا به‏ ما داده اين است كه بگوييم : خدايا شكر كه به من چشم دادي؟ نه . عقل ، فكر ، عاطفه ، احساسات، فرزند ، مال ، سلامت ، و هر نعمتي كه داري ، اگر اين نعمت را از مسير خودش منحرف نكني و در مسير ديگر استفاده نكني ، شاكري . مثلا زبان را خداوند عبث نيافريده است .

با اين زبان مي ‏شود حقايق را قلب كرد ، دروغ‏ گفت ، به مردم آزار رسانيد ، دشنام داد ، بدي هاي مردم را پخش كرد ، اشاعه فحشاء كرد ، جعل كرد ، ولي واقعا بايد حساب بكنيم آيا دست خلقت‏ زبان را براي همين به ما داده : تهمت ، غيبت ، دشنام؟ يا اينكه مقاصد خود را به ديگران بفهمانيم . فهماندن مقاصد خود به ديگران ، تعليم ، ارشاد ، نصيحت ، شكر زبان است . پس بايد هميشه نعمتها را در راه خودش‏ مصرف كرد .

شکر واقعی نعمت چیست؟

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا