جواب مطالعات نهم

دلیل سیاسی و نظامی ضعف و فروپاشی حکومت صفوی را بیان کنید

جواب فعالیت صفحه 61 مطالعات نهم

دلیل سیاسی و نظامی ضعف و فروپاشی حکومت صفوی را بیان کنید

جواب فعالیت:

بی کفایتی شاهان بعد از شاه عباس

دور نگه داشتن و عدم تربیت صحیح شاهزادگان

مالیات های سنگین

حمله محمود افغان

خرافاتی بودن شاه سلطان حسین

دخالت درباریان سودجو در امور

مطلب مرتبط:

حکومت صفوی را به اوج قدرت رساند. او ازبکها و عثمانیان را شکست داد و تا پشت مرزهای ایران عقب راند. همچنین، پایتخت را از قزوین به اصفهان ــ در مرکز ایران ــ منتقل کرد و برای آبادانی آن بسیار کوشید.

حکومت صفوی در سراشیب سقوط: پس از مرگ شاه عباس اول چهار پادشاه دیگر روی کار آمدند. بعضی از آنها توانایی و لیاقت اداره کشور را نداشتند. سیاست کشتن و کور کردن شاهزادگان و جلوگیری از حکومت آنها بر والیتها، باعث شد تا آنان شیوه کشورداری را نیاموزند درنتیجه  چنین سیاستی، سلسله صفوی پس از شاه عباس اول تقریبا ز داشتن پادشاهی لایق و  توانمند محروم ماند.

در نتیجه  ضعف و بیلیاقتی شاهان، مقامهای کشوری و لشکری دچار اختالف و درگیری شدند و از انجام دادن مسئولیتهای مهم خود بازماندند. بنابراین، امور حکومت مختل شد و هرج و مرج کشور را فراگرفت. در چنین اوضاع نابسامانی، گروهی از افغانها در قندهار سر به شورش برداشتند و پس از پیروزی بر حاکم آن والیت، به سوی اصفهان حرکت کردند.

سلطان حسین صفوی که نمیتوانست با این گروه شورشی کوچک مقابله کند، پس از چند ماه ٔ محاصره، به ناچار تسلیم شد و به این ترتیب، محمود افغان، سردسته شورشیان، بر پایتخت و قسمتهایی از ایران مسلط شد.

مطالب پیشنهادی :  منظور از زنده نگه داشتن قیام ابا عبد الله چیست تحقیق کنید

صفویه که در ابتدای امر با تکیه بر قدرت خانقاه کار خود را آغاز کرده بود در میانه راه به مذهب تشیع روی می آورد و از عهد شاه اسماعیل یکم به بعد تلاش برای پویایی این مذهب را در دستور کار خود قرار می دهد که می توان گفت در این مورد تا حد قابل قبولی موفق عمل کرد و با استفاده از مذهب دیده شد که چطور به رشد و شکوفایی در عرصه اقتصاد و فرهنگ و تمدن نایل شدند و به پتانسیل غنی از مباحث فقهی و کلامی دست یافتند.

دلیل سیاسی و نظامی ضعف و فروپاشی حکومت صفوی را بیان کنید

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا