جواب تمرین های علومعلوم پایه هفتم

در مورد انواع سلول های خونی و اصطلاح RBC و WBC تحقیق کنید علوم پایه هفتم

در مورد انواع سلول های خونی و اصطلاح RBC و WBC تحقیق کنید علوم پایه هفتم

اطلاعات جمع آوری کنید علوم پایه هفتم

الف( در مورد تعداد انواع سلو ل های خونی تحقیق کنید و گزارش خود را به

کلاس ارائه دهید.

در شمارش کامل سلول های خونی یا CBC اطلاعات مفیدی در مورد تعداد و نوع سلول های خونی به دست می آید مثل گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت ها.

ب( در گزارش های آزمایش خون دو اصطلاح. RBC و WBCدیده می شود. درباره آن ها تحقیق کنید و نتیجه را به کلاس  گزارش دهید؟

WBC :
این سه حرف مخفف « سلول های سفید خون » و نشان دهنده گلبول های سفید است. اندازه گیری مقدار گلبول های سفید خون یکی از روش های اصلی تعیین وجود عفونت در بدن است چون این سلول ها که جزو سیستم دفاعی بدن هستند در شرایط بیماری های عفونی و غیر عفونی واکنش های مختلفی از خود نشان می دهند.
چه چیزهایی باعث کاهش RBC می شود؟
لکوپنی یا کاهش گلبول سفید به مقادیر زیر 4 هزار گفته می شود که معمولا در نتیجه نارسایی مغز استخوان، مسمومیت دارویی عفونت بسیار زیاد، سوء تغذیه، بیماری های خود ایمنی، ایدز، به وجود می آید. در بسیاری از انواع نارسایی مغز استخوان هم این مقدار کاهش می یابد.
چه چیزهایی باعث افزایش RBC می شود؟
افزایش گلبول سفید، لکوسیتوز نام دارد و به مقادیر بالاتر از 10 هزار گفته می شود. که به طور معمول نشان دهنده عفونت، التهاب، تخریب بافت بدن و یا لوسمی یا سرطان خون است. ضربه و جراحت، استرس و تب هم مقدار WBC را افزایش می دهند.
RBC
RBC  مخفف کلمه سلول قرمز خون است. این سلول های قرمز یا گلبول های قرمز در واقع اصلی ترین قسمت خون و عامل رنگ قرمز آن هستند. خود این رنگ قرمز به دلیل وجود ماده ای به نام همو گلوبین است که کمک می کند گلبول قرمز، اصلی ترین وظیفه خود یعنی حمل و نقل اکسیژن و دی اکسیدکربن را انجام دهد

مطالب پیشنهادی :  دود سیگار چه اثری بر سلامت فرد سیگاری و اطرافیانش دارد

چه چیزهایی باعث کاهش RBC می شوند؟
خون ریزی های گوارشی یا خون ریزی های واضح از محل زخم، سوء تغذیه و فقر آهن یا کمبود ویتامین 12B شکستن سلول های خونی یا همولیز در اثر بعضی بیماری های خاص مثل فاوسیم، بعضی مشکلات ژنتیکی مثل گلبول های قرمز سلول داسی شکل و مشکلات مغز استخوان باعث پایین آمدن مقدار گلبول های قرمز می شوند. نارسایی و بعضی مشکلات کلیوی، بیماری های مزمن و تومورهای سرطانی و همچنین بیماری های روماتویید هم باعث از بین رفتن RBC های خون و کاهش این عدد در برگه آزمایش می شوند.

چه چیزهایی باعث افزایش RBC می شود؟
مقدار بالای گلبول قرمز می تواند نشان دهنده ظرفیت بالای حمل اکسیژن باشد. در بعضی ورزشکاران و همچنین زندگی در ارتفاع به خاطر کمبود اکسیژن در هوا باعث افزایش RBC خون می شود. بیماری های ریوی یا کلا هر نوع بیماری ای که هیپوکسی مزمن ( کمبود اکسیژن طولانی مدت در بدن ) ایجاد می کند، مثلا بیماری مادرزادی قلبی، هم باعث تولید بیشتر RBC می شوند.

تحقیق در مورد دو اصطلاح. RBC و WBC

اطلاعات جمع اوری کنید علوم پایه هفتم در مورد دو اصطلاح. RBC و WBC

نظر شما در مورد این مطلب چه بود نظر بزارید ممنونم

این مطلب اختصاصی بوده و کپی برداری در سایت یا کانال تلگرام شما بدون ذکر منبع و ادرس سایت حرام بوده و پیگرد قانونی دارد

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا