علوم پایه هفتم

درباره منابع آلوده کننده دریاها و دریاچه ها و تاثیر آنها بر محیط زیست

گفت و گو کنید علوم هفتم :

درباره منابع آلوده کننده دریاها و دریاچه ها و تاثیر آنها بر محیط زیست

جواب فکر کنید علوم هفتم :

آلودگي نفتي:

هيدروكربن‌هاي نفتي از راه‌هاي مختلفي به دريا راه يابند كه بيشترين ميزان آلودگي مربوط به چاههاي نفت، دكل‌ها و سكوهاي بهره‌برداري نفت مي‌باشد.

اثرات زيستي فلز سرب در آبهاي آلوده:

سرب عنصري خاكستري رنگ و نرم است كه عليرغم كميابي نسبي آن در پوسته زمين يكي از شناخته‌ترين عناصر است،

كل توليد جهاني سرب حدود 43 ميليون تن در سال است و تقريباً 10 درصد توليد جهاني سرب به شكل افزودني‌هاي بنزيني همانند تترا اتيل سرب مورد استفاده قرار گرفته و به طور وسيعي به داخل اتمسفر راه مي‌يابد.

آئروسل‌هاي سرب توسط برف و باران و در سطح گسترده‌اي به زمين راه مي‌يابند با آغاز انقلاب صنعتي و افزايش چشمگير وسايل صنعتي و اتومبيل‌ها شاهد افزايش آلودگي‌هاي سربي در جهان هستيم.

سيانور :

سيانور و تركيبات آن فقط در آبهاي صنعتي و يا معدني كه از اين عنصر استفاده مي كنند يافت مي شود زماني كه ph آب برابر 8 يا پايين تر باشد به صورت هيدروژن سيانيديا اسيد سيانيدريك در مي آيد كه براي آبزيان در مقايسه بايون آن به مراتب سمي تر است. اكثر تركيبات سيانور براي موجودات زنده كشنده اتس و سيانيد آب را مي توان قبل از ورود به رودخانه ها از طريق اعمال شيميايي حذف نمود

فاضلاب‌ها و ضايعات صنعتي:

تخليه پساب‌هاي صنعتي در آبها مي‌تواند آلودگي‌هاي زيادي را ايجاد نمايد از جمله اينكه:

1-     گازهاي سمي و بد بو را وارد آب نمايد.

2-     اسيديته آب را بالا ببرد

3-     چربي، روغن و مواد معلق و مواد راديو اكتيو را داخل آبها نمايد.

مواد معلق نظير چربي، روغن و مواد رنگي در مقادير بالا مي‌توانند با ايجاد لايه نازكي بر سطح آب علاوه بر بد منظره كردن جريانها و مصرف اكسيژن محلول در آب براي اكسيداسيون مواد آلي مانع عمليات فتوسنتز يا اكسيژن‌گيري آبها شوند.

ورود سيانور و املاح فلزات سنگين نظير مس، كرم، روي و غيره به آبها با توجه به خاصيت مسموميت اين تركيبات براي آبزيان و انسان علاوه بر مردن يا كوچ نمودن اين موجودات متأسفانه در بدن آبزيان به شدت تغليظ گرديده و ورود آنها از طريق مصرف آبزيان باعث مسموميت شديد انسان خواهد شد.

مرگ و ميرهاي ناشي از اين مسموميت‌ها در دنيا به كرات اتفاق افتاده و مرگ و مير دسته جمعي آبزيان نيز مانند ماهي‌ها در اكثر جريانات آب دريا كه دريافت كننده پاسبهاي صنعتي مي‌باشد پيش آمده است. حرارت و مواد راديو اكتيو ممكن است

از طريق فعاليت‌هاي صنعتي وارد آبها شود علاوه بر آلوده ساختن آنها اكسيژن محلول در آب را نيز به شدت تقليل مي‌دهد. تخليه پسابهاي صنعتي ممكن  است باعث آلودگي آب توسط ميكروارگانيزم‌هاي بيماري‌زا باشد.

آلودگي ناشي از مواد راديواكتيو در دريا:

مواد پرتوزا يكي ديگر از آلاينده‌هاي محيط زيست و آبها مي‌باشند آزمايش سلاح‌هاي اتمي، حمل و نقل مواد راديواكتيو خطرناك و سوانح و حوادث كشتي‌هاي حامل اين مواد در درياها، حمل و نقل مواد راديواكتيو خطرناك و سوانح و حوادث كشتي‌هاي حامل اين مواد در درياها، باران راديواكتيوي اتمسفر راه‌هاي ورود اين مواد به آبها هستند

اين مواد نيمه عمر طولاني داشته و اثرات آنها در دراز مدت است شناسايي و تعيين اثر اكولوژيك مواد راديو اكتيو در دريا مشكل است زيرا صدمه حاصله بر روي موجودات زنده مدتي پس از تماس با تشعشعات بروز مي‌كند و صدمات ژنتيكي زير حدكشنده تا نسل‌هاي بعدي قابل رديابي نمي‌باشد

تحقیق کنید درباره منابع آلوده کننده دریاها و دریاچه ها و تاثیر آنها بر محیط زیست

جواب فکرکنید علوم هفتم در مورد درباره منابع آلوده کننده دریاها و دریاچه ها و تاثیر آنها بر محیط زیست

نظر شما در مورد این مطلب چه بود نظر بزارید ممنونم

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا