جواب مطالعات هفتم

خاک چه اهمیتی در زندگی موجودات زنده دارد صفحه 83 مطالعات هفتم

خاک چه اهمیتی در زندگی موجودات زنده دارد صفحه 83 مطالعات هفتم

تقریبا زندگی همه ی جانداران به خاک بستگی دارد. خاک برای کشاورزی لازم است، بدون وجود خاک که لازمه ی رشد غذا، میوه و گیاهان است، زندگی انسان و بسیاری از موجودات دیگر ناممکن به نظر می رسد. اکنون می خواهیم بدانیم این خاک زندگی بخش چگونه تشکیل می شود؟

خاک در نتیجه تخریب و خرد شدن سنگ ها به وجود می آید. فرآیند خرد شدن سنگ ها سالیان دراز به طول می انجامد. این زمان حدود 100 تا 1000 سال زمان برای تشکیل یک سانتی متر خاک متغیر است. در حقیقت خاک محصول نهایی هوازدگی و نتیجه تخریب فیزیکی و شیمیایی سنگ ها است.

 سنگ مادر: در واقع منظور همان سنگ اولیه ای است که در اثر خرد شدن آن خاک یه وجود آمده است. 
زمان، هرچقدر که زمان تخریب سنگ ها بیشتر باشد، تغییرات سنگ های خرد شده کامل تر و بهتر انجام می شود.

محل تشکیل خاک: در نقاطی که صاف و مسطح هستند، سنگ های خرد شده فرصت بهتری برای انجام و تکمیل فعل و انفعالات لازم برای تبدیل به خاک را دارند، ولی در نقاطی که دارای شیب تند هستند، وجود آب و باران می تواند باعث جا به جایی خاک و سنگ های خرد شده شود.

..

اگر ما خاک را آلوده کنیم، این آلودگی مستقیما از طریق گیاهان  و به طور غیرمستقیم از طریق علوفه ای که توسط دام مصرف می شود و گوشت و فرآورده های حیوانی را آلوده می کند به بدن ما می رسد و موجب می گردد که طعام رنگارنگ سفره ما، ظاهری فریبنده و درونی آلوده داشته باشد.

به جرات می توان گفت بسیاری از بیماریهای ما ریشه در خوراک ما دارند. ما در تغذیه خود به عناصری گوناگون از جمله آهن، کلسیم، روی، مس و غیره نیاز داریم تا زنده باشیم، شاداب باشیم، عصبی نباشیم، به خوبی بتوانیم فکر کنیم و هزار کار دیگر انجام دهیم.

خاک چه اهمیتی در زندگی موجودات زنده دارد صفحه 83 مطالعات هفتم

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا