علوم پایه هشتم

جانوران چگونه می توانند باعث هوازدگی فیزیکی شوند؟علوم هشتم

فکرکنیدعلوم هشتم

جانوران چگونه می توانند باعث هوازدگی فیزیکی شوند؟

جانورا ن حفار باعث خرد شدن فیزیکی سنگها شده ومانند مورچه موش صحرایی وانسان نیز با جاده سازی واستحراج معادن باعث خرد شدن سنگ ها می شوند.

هوازگی فیزیکی چیست؟

هوازدگی فیزیکی سنگ را به قطعات کوچک تر می شکند. ترکیبات این قطعات کوچک تر درست مثل همان سنگ بزرگ است. در هوازدگی فیزیکی ترکیب سنگ تغییر نمی کند فقط سنگ شکسته و خرد می شود. به این ترتیب قطعات کوچک تر همان مواد معدنی سنگ بزرگ را دارند. عامل اصلی هوازگی فیزیکی آب، یخ و باد است.

 یخ زدگی به عنوان یکی از عوامل اصلی هوازدگی چگونه کار می کند؟

سنگ ها می توانند از راه های زیادی به قطعات کوچک تر تبدیل شوند. یخ زدگی در جایی شایع است که دمای آب به بالا و پایین نقطه انجماد می رود. بنابراین یخ زدگی می تواند در زمستان در عرض های جغرافیایی میانه و یا در فصل تابستان در آب و هواهای سردتر اتفاق بیفتد. یخ زدگی در مناطق کوهستانی شایع است.

گیاهان و حیوانات چگونه باعث هوازدگی می شوند؟

گاهی اوقات عوامل بیولوژیکی باعث هوازدگی مکانیکی می شوند. این کار به آهستگی روی می دهد. ریشه های یک گیاه ممکن است در داخل شکاف یک سنگ رشد کند. همانطور که ریشه ها بزرگتر می شوند، شکاف را باز می کنند. حیوانات نقب زن یا جانورانی که زیر زمین لانه می سازند نیز می توانند باعث هوازدگی شوند. آنها در هنگام جست و جوی غذا حفاری می کنند یا برای زندگی کردن سوراخ ایجاد می کنند و به این وسیله سنگ ها را تکه تکه می کنند. امروزه انسانها نیز به میزان زیادی هوازدگی مکانیکی انجام می دهند. انسان ها با حفاری یا منفجر کردن سنگ ها برای ساخت خانه، جاده، تونل و یا برای دستیابی به سنگ های معدنی این کار را انجام می دهند/.

سنگ های شکسته شده یا رسوبات حاصل از هوازدگی ممکن است مدتی طولانی در یک مکان نمانند. آنها ممکن است با باد، آب جاری یا یخ در حال حرکت به جایی دیگر حمل شوند.

تحقیق در مورد جانوران چگونه می توانند باعث هوازدگی فیزیکی شوند

جواب فکرک نید علوم هشتم در مورد جانوران چگونه می توانند باعث هوازدگی فیزیکی شوند

نظر شما در مورد این مطلب چه بود نظر بزارید ممنونم

این مطلب اختصاصی بوده و کپی برداری در سایت یا کانال تلگرام شما بدون ذکر منبع و ادرس سایت حرام است و پیگرد قانونی دارد

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا