فرهنگ و هنر نهم

تفاوت بین آثار هنری ایرانی و آثار هنری مغرب زمین در چیست تحقیق کنید

تفاوت بین آثار هنری ایرانی و آثار هنری مغرب زمین در چیست تحقیق کنید

جواب فعالیت :

ترکیب بندی ایرانی اسلامی بیشتر از نوع قرین است و اشکال هندسی زیادی در آن به کار می‌رود ولی در بیشتر از ترکیب بدنی غیر قرینه استفاده می‌شود همچنین در ترکیب بندی غربی تاکید بر روی یک نقطه است در حالی که در آثار هنری ایرانی اسلامی تاکید بر تمام اجزا است.

جهان بینی ایرانی اساساَ و به طور تغییر نا پذیری خیالی است. از آنچه عجیب است لذت می برد وکاملاَ آمادۀ پذیرش موضوعات باور نکردنی است. نقاش ایرانی صحنۀ خود را برای لذت خوش و تماشاگر ترتیب می دهد. نقاشان ایرانی هیچگاه قصد رسیدن به واقع گرایی (رآلیسم) ندارند .

اگر در نقاشی ایرانی سایه نمی یابیم به دلیل آرمانگرایی خاصی است ،در این حالت صحنۀ نقاشی شده با تصویر واقعی که در چشم انعکاس می یابد ، یک گام فاصله دارد .چیزی است شبیه به تأ ثیر شعر در گفتگوی نمایشی و مهیج .در نقاشی ایرانی هنرمند که هیچ در فکر بازیابی دقیق طبیعت پیچیده نیست ، تمام هم و غم خود را صرف تأ کید بر زیبایی بیشترترکیب بندی نقاشی می کند و از هر چیز نقشی تزیینی می آفریند.. ..

با اين همه شيوه كه در هنر ايران باستان در هم آميخته اند اين عناصر گوناگون يك مجموعه واحدي را بوجود آورد كه كاملاً تازگي دارد ! ما هنر ايراني با وجود اينكه تأثيرپذير از تمدن هاي ديگر بوده مثل شياره دار كرده ستونها از شيوه يوناني ولي ستونهاي ايراني چيزي نيست كه انها از ساير ستون هاي مصري با يوناني اشتباه بگيريم ، هلن گارديز توضيح مي دهد ايرانيان براي ستايشي از دستاوردهاي نظامي و سياسي خويش و جاودانه كردن انها نه فقط ويژگي هاي و سجايايي از فرهنگهاي بيگانه و مغلوبي را در نظرشان به اين كار كمك مي كرد اقتباس مي كردند ، بلكه از سرزمين هاي مغلوب به همراه خود صنعتگراني آمدند كه بتوانند اين طرحهاي بلندپروازانه را تحقق بخشند در يك كتبه ساختماني كه از شوش بدست آمدهن است . از ايوانيان – سارديان – مادها – مصريان – بابليان در جمع كارگراني كه كاخ را ساختند آراستند نام برده مي شوند . اما اين گروه مخلوط با زمينه فرهنگي و هنري بسيار متنوعش به هدايت استادان صاحب نظر ايراني سبكي نوين آفريد كه تماماً براي بيان و نمايشي بلند پروازيهاي پادشاهان ايران مناسب بود.

آنچه كار هنرمندان اعصار اعصار مختلف را به هم پيوند مي دهد پيوند تشابه كلي است كه در روشهاي آنان براي بيان مفهوم خود به كار مي گيرد باتوجه هم آميزي اساطير و باورهاي مذهبي و تأثيرات متقابل فرهنگي هرگونه تشابه مضموني در آثار هنري مربوط به زمانها و مكانهاي مختلف پذيرفته مي شود .

تفاوت بین آثار هنری ایرانی و آثار هنری مغرب زمین در چیست تحقیق کنید

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا