جواب تمرین های علومعلوم پایه هشتم

تحقیق درباره گرفتگی ماهیچه،کشیدگی ماهیچه و درد ماهیچه علوم پایه هشتم

علوم هشتم گرفتگی ماهیچه،کشیدگی ماهیچه و درد ماهیچه

تحقیق و پژوهش

درباره گرفتگی ماهیچه،کشیدگی ماهیچه و درد ماهیچه، اطلاعاتی را جمع آوری کنید و به پرسش های زیر پاسخ دهید:

الف)چگونه می توان از موارد فوق جلوگیری کرد؟

ب)در صورت بروز هر کدام از موارد چه باید بکنیم؟

کشیدگی ماهیچه‌ /:

کشیدگی یا کشیدگی ماهیچه‌ای هر گونه آسیب در ساختار ماهیچه است که در چهار ناحیه می‌تواند ایجاد گردد:

+کشیدگی، بیشتر به علت نیروی کششی بیش از حد به بخش عضلانی-تاندونی ایجاد می‌گردد. گاهی انقباض شدید عضله‌ای که در برابر یک مقاومت بالا قرار می‌گیرد منجر به کشیدگی می‌گردد.

درجات کشیدگی ماهیچه‌ای/:

+کشیدگی ماهیچه‌ای یا عضلانی، که به آن «استرین» هم می‌گویند، یک عامل مهم در ایجاد دردهای عضلانی است. بسیاری از دردهای ناحیه کمری به علت صدمات عضلانی یا لیگامانی (اسپرین) به وجود می آید. استرین‌ها یا کشیدگی‌های ناتوان کننده عضلانی اکثراً در عضلات بزرگی همانند همسترینگ و چهارسر رانی (کوادری‌سپس) در اندام‌های تحتانی اتفاق می‌افتند.

شدت آسیب در کشیدگی‌های عضلانی سه درجه دارد که عبارتند از:

  . درجه ۱: میزان آسیب و درد کم بوده و تورم ماهیچه خفیف است.

 . درجه ۲: آسیب متوسط بوده و بنابراین درد و تورم وجود دارد. خونریزی بافتی ایجاد می‌شود.

 .درجه۳: پارگی بافتی که همراه با خونریزی است. فرد درد شدیدی را در لحظه آسیب حس می‌کند. تاندون ماهیچه دوسر بازویی و تاندون آشیل دو محل شایع پارگی هستند.

گرفتگی ماهیچه/:

+وقتی ماهیچه ای می گیرد, تمام تارهای آن با هم منقبض می شوند این حالت بیشتر وقتی که حرکتی ناگهانی می کنید یا ماهیچه را بیش از حد می کشید روی می دهد

مطالب پیشنهادی :  درباره گرفتگی ماهیچه کشیدگی ماهیچه و دردماهیچه ای اطلاعاتی را جمع آوری کنید

– چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

– درد و خشک شدن ماهیچه ظرف سه روز خوب نمی‌شود.

– اگر گرفتگی پشت یا گردن همراه با گزگز، کرختی، یا ضعف است، فوراً نزد پزشک بروید.

– گرفتگی ماهیچه نشانه چیست؟

+دولا می‌شوید که چیزی بردارید، گوشی تلفن را با چانه‌تان نگاه داشته‌اید، یا چیزی را بالای سرتان گرفته‌اید که ناگهان، دچار گرفتگی و حرکت دردناک ماهیچه‌ می‌شوید.

وقتی ماهیچه‌ای می‌گیرد، تمام تارهای آن با هم منقبض می‌شوند. این حالت بیشتر وقتی که حرکتی ناگهانی می‌کنید یا ماهیچه‌ را بیش از حد می‌کشید روی می‌دهد.

+درمان درد ماهیچه/:

اصول چهارگانه را رعایت کنید. ورزشکاران باید همیشه اصول چهارگانه (استراحت، یخ گذاشتن، بستن، و بالا گرفتن) را رعایت کنند، مخصوصاً بعد از اولین روز تمرین. وقتی درد ماهیچه شروع شود، لااقل ۴۸ ساعت به آن استراحت بدهید تا خود را ترمیم کند. در دورهٔ استراحت، بر روی آن یخ (که مؤثرترین عامل ضد التهاب است) بگذارید. یخ رگ های خونی را منقبض کرده، درد را تسکین بخشیده، و تارهای ماهیچه ای را شل می کند. هر بار مقداری یخ در دستمالی پیچیده و ۲۰ دقیقه روی ماهیچه بگذارید.

اگر ماهیچه های دست یا پا درد می کنند، آن را با نواری کشسان باندپیچی کنید. دراز بکشید و اندام دردناک را روی بالشی بالا بگیرید.

مسکن بخورید. خوردن آسپیرین یا ایبوپروفن ظرف نیم ساعت درد را تسکین می دهد. اگر با این مسکن ها درد آرام نشود، نزد پزشک بروید تا علت آن را بیابد.

آن را گرم کنید. اگر ماهیچه متورم نیست، می توانید حمام آب گرم بگیرید. گرما باعث بهتر شدن جریان خون در ماهیچه آسیب دیده شده و اسید لاکتیک (مادهٔ زاد حاصل از کار زیاد ماهیچه و عامل درد آن) را خارج می کند. اگر نمی توانید حمام بگیرید، کیسهٔ آب گرمی را به مدت ۱۵ دقیقه روی آن بگذارید. در دردهای طولانی مدت حمام بخار و سونا بهتر نفوذ می کند.

مطالب پیشنهادی :  درباره گرفتگی ماهیچه کشیدگی ماهیچه و دردماهیچه ای اطلاعاتی را جمع آوری کنید

ماساژ دهید. ماساژ دلیلی است برای اینکه چرا حیوانات زخم خود را می لیسند. عمل ماساژ درد را کم می کند. در انسان، ماساژ دادن ماهیچهٔ دردناک مسکن های طبیعی بدن (اندورفین) را زیاد می کند، با خشک شدن آن مبارزه می کند، و حرکت آن را باز می گرداند. برای نتیجهٔ بهتر، اول ناحیهٔ درد را گرم کنید و بعد آن را ماساژ دهید. اگر با این کار درد بیشتر می شود، آن را متوقف کنید.

تحقیق با موضوع گرفتگی ماهیچه،کشیدگی ماهیچه و درد ماهیچه

تحقیق علوم در مورد گرفتگی ماهیچه،کشیدگی ماهیچه و درد ماهیچه

نظر شما در مورد این مطلب چه بود نظر بزارید ممنونم

این مطلب اختصاصی بوده و کپی برداری در سایت یا کانال تلگرام شما دبون ذکر منبع و ادرس سایت حرام است و پیگگرد قانونی دارد

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا