جواب تمرین های علومعلوم پایه نهم

تحقیق درباره انواع ماهی های خاویاری و طرز تهیه آن

جمع آوری اطلاعات درباره انواع ماهی های خاویاری و طرز تهیه خاویار

ماهی های خاویاری دریای خزر، مرغوب  ترین خاویار جهان را تولید می کنند. درباره انواع ماهی های خاویاری و طرز تهیه آن اطلاعاتی را جمع آوری کنید و به کلاس گزارش دهید؟

تحقیق درباره انواع ماهی های خاویاری و طرز تهیه آن

خاویار نوعی ماده ی غذایی بسیار قوی است که از نوعی ماهی از گروه ماهیان اوزون بورون (Sturgeons) و از نوع ماده آن ها به دست می آید و در واقع تخم این ماهیان ماده است. از ویژگی های این نوع ماهی داشتن استخوان های نرم و غضروفی و نداشتن دندان است. دانه های خاویار کروی و بسته به نوع ماهی اوزون بورون از طلایی، قهوه ای، خاکستری تا سیاه متغیر است و طعم تند و مطبوع و حتی طعم دانه فندق را ممکن است داشته باشند. خاویار را از ماهی زنده و پس از بی حس کردن آن، پاره کردن شکم ماهی و فشار دادن آن با دست، از شکم ماهی خارج می کنند سپس به آن نمک اضافه می کنند و روی توری ظریفی می گسترانند تا آب آن ها گرفته و خشک شود./

ماهی بلوگا : یکی از قدیمی ترین، شگفت انگیزترین و کمیاب ترین انواع بازمانده از هزاران سال پیش است. این ماهی با جثه قوی و سنگین و دهان بزرگی که دارد به دنبال شکار خود از جایی به جای دیگر می رود. خاویار این ماهی مرغوب ترین نوع خاویار جهان است. بلوگا بزرگ ترین ماهی اوزون بورون است و تخم آن ارزشمندتر از دو نوع دیگر اما کمیاب است. خاویار آن به رنگ خاکستری روشن و درشت است.

مطالب پیشنهادی :  تحقیق درباره تفاوت سیاره و ستاره ها علوم پایه نهم

ماهی استرا : این اوزون بورون اندازه ی متوسط، بینی برجسته و طویل و 4 برجستگی گوشتی در سطح پایین بینی دارد و به آسانی می تواند موجودهای کوچک و زنده دریا را ببلعد. خاویار به دست آمده از این ماهی به رنگ قهوه ای و دارای طعم دانه های گیاهی مانند قندق است.

ماهی سوروگا : ماهی کوچکی است که فلس های منشوری شکل قسمت خارجی بدنش، مشخصه اصلی او به شمار می رود. این ماهی فراوان ترین نوع اوزون بورون است و خاویار کوچک به رنگ خاکستری تیره یا سیاه رنگ را تولید می کند.

طرز تهیه و فرآوری خاویار:

خاویار تازه را دانه دانه از تخم اوزون بورون ماده به دست می آورند. این ماهی ها را پس از صید به وسیله تور، به صورت زنده به آزمایشگاه مخصوص می برند و بدون این که آن ها را بکشند ، کیسه های حاوی تخم را خالی می کنند. به این ترتیب که ماهی گیرها با مهارت به یک نقطه ی مشخصی در پایین سر ماهی ضربه می زنند و او را بی هوش می کنند و سپس با یک چاقوی تیز پهلوی ماهی را شکافته و کیسه های حاوی تخم را خارج می کنند.

تحقیق علوم در مورد درباره انواع ماهی های خاویاری و طرز تهیه آن

اطلاعات جمع اوری کنید علوم در مورد درباره انواع ماهی های خاویاری و طرز تهیه آن

نظر شما در مورد این مطلب چه بود نظر بزارید ممنونم

این مطلب اختصاصی بوده و کپی برداری در سایت یا کانال تلگرام شما بدون ذکر منبع و ادرس سایت حرام است و پیگرد قانونی دارد

مطالب پیشنهادی :  تحقیق درباره برق گیر و نقش آن در جلوگیری از آسیب به ساختمان
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا