سلامت و بهداشت پایه دوازدهم

برای پیشگیری از عوامل خطرساز ابتلا سرطان را بنویسید

برای پیشگیری از عوامل خطرساز ابتلا سرطان را بنویسید

۱. از فیلتر تصفیه‌ی آب استفاده کنید

با استفاده از فیلتر تصفیه‌ی آب، و محدود کردن تماس خود با مواد شیمایی سرطان‌زا و مخل هورمون‌ها، امکان ابتلا به سرطان را تا حد زیادی کاهش می‌دهید. استفاده از شیر تصفیه برای آب بسیار مفیدتر از مصرف آب‌های معدنی است.

2.بادقت بنزین بزنید

وقتی باک بنزین پر شد، شلنگ را سر جایش بگذارید و از چند قطره بنزین اضافه بگذرید. چون در غیر این صورت، سوخت روی زمین می‌ریزد و سیستم بازیابی بخار پمپ مسدود می‌شود. این سیستم در پمپ بنزین‌ها طوری طراحی شده است که مانع از ورود مواد شیمیایی سمی و سرطان‌زایی همچون بنزن به هوا و محیط زیست می‌شود. تماس این مواد با پوست نیز خطرناک است و برای شش‌ها هم ضرر فراوانی دارند.

۳.گوشت را مزه‌دار کنید

گوشت سرخ‌شده، فرآوری شده یا زغالی می‌تواند حاوی مواد سرطان‌زا باشد. در دمای پخت بالا یعنی با کباب کردن یا سرخ کردن گوشت، آمین‌های هتروسیکلیک به‌وجود می‌آیند که ممکن است برای انسان خطر سرطان روده‌ی بزرگ، لوزالمعده و پستان را به همراه داشته باشند.

۴. کافئین مصرف کنید

طبق پژوهش‌ها، کسانی که روزانه ۵ فنجان قهوه‌ی کافئين‌دار مصرف می‌کنند، در مقایسه با کسانی که قهوه نمی‌نوشند یا خیلی کم مصرف می‌کنند، تا ۴۰ درصد از خطر ابتلا به سرطان مغز مصون می‌مانند. نوشیدن حد‌اقل ۵ لیوان قهوه در طول روز خطر سرطان‌های مختلفی نظیر سرطان حنجره و دستگاه گوارش را به شدت کم می‌کند.

۵.زیاد آب بنوشید

مصرف زیاد آب از ابتلا به سرطان مثانه جلوگیری می‌کند. با نوشیدن آب، مواد سرطان‌زا از ادرار خارج می‌شوند. هر چه بیشتر آب بنوشید این مواد زودتر و راحت‌تر از مثانه بیرون می‌روند. مصرف حداقل ۸ فنجان مایعات در روز به‌شدت به شما توصیه می‌شود.

۶. سبزیجات مصرف کنید

کلروفیل که عامل سبزیِ رنگِ گیاهان است، منبعی غنی از منیزیم است. طبق مطالعات، منیزیم خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ را در زنان کاهش می‌دهد. منیزیم به‌طور عمده درون سلول‌هاست و برای اعمال متابولیک ضروری است.

7.این‌قدر از تلفن استفاده نکنید

8. دور خشک‌شویی را خط بکشید

9. به تراکم بافت پستان توجه کنید

10.غذای سالم بخورید

۱1.مصرف کلسیم را بیشتر کنید

۱2. دردهای بدن را جدی بگیرید

۱3.از سیتی‌اسکن بی‌مورد پرهیز کنید

۱4. چاق نشوید و چاق نمانید

برای پیشگیری از عوامل خطرساز ابتلا سرطان را بنویسید

جواب فعالیت  صفحه 62 سلامت و بهداشت پایه دوازدهم

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا