انشا پایه دوازدهم

انشا در مورد آداب و رسوم شهر اصفهان پایه دوازدهم

انشا در مورد آداب و رسوم شهر اصفهان پایه دوازدهم

انشا در مورد آداب و رسوم شهر اصفهان پایه دوازدهم

مقدمه:

آداب و رسوم،پایه و اساس ما و پیرامون ما آن است که بنابه شرایط خاص و متنوع به آن جاه و جلال داده می شود.

تنه انشاء:

آیین شب چله در اصفهان به دو نام چله زری و عمو چله تقسیم می شود،اما چرا چنین اسامی برای آن نام گذاری شده است؟! چله زری نام جنس مونث و عمو چله نام جنس مذکر است. اصفهانی ها دو شب را به عنوان چله برپا می کنند. آئین این شب اینگونه است که خانواده دور همدیگر جمع شده،سفره ایی پهن کرده و هندوانه به عنوان مهم ترین میوه بر سر این سفره قرار می گیرد و سمبل خورشید محسوب می شود.

بنابراین همگی رخت خواب هایشان را در هوای آزاد و در مقابل خورشید با هدف خوش آمدگویی به عمو چله و چله زری،پهن می کنند و به عنوان غذای اصلی از غذاهای سنتی و اصیلشان مثل کوفته گندی و پلو ماهی استفاده می کنند.

در این شب خانواده با دور هم جمع شدن و به پا داشتن سور و ساتی هرچند کوچک و ساده اما اصیل و قدیمی به نسل آینده که فرزندان و نوه های خودشان است اینگونه می آموزند که بن و ریشه یکی از اصلی ترین وجوه زندگی است و ارزش قائل شدن برای خانواده و زمین و خورشید و شکرگزاری از خداوند برای دقیقه های باهم بودن و شاد بودن از جنبه های مهم زندگی است که با هیچ قیمت و زمانی قابل بازگشت و قابل خریداری نیست. پس دقیقه هایش را هم غنیمت شماریم تا از آن به نیکی یادکنیم.

نتیجه گیری:

بهانه های کوچک و بزرگ برای غمگین بودن زیادند اما مهم آن است که بهانه های شادبودن را از میان آن همه غم بیرون کنید، ولا آن ها کاممان را شیرین و دلهایمان را همچون زاینده رود زلال سازیم.

انشا در مورد آداب و رسوم شهر اصفهان پایه دوازدهم

منبع: سایت انشا باز  و گروه سحم

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا