سلامت و بهداشت پایه دوازدهم

اقدامات اولیه در زمان حمله قلبی و سکته مغزی را بنویسید

اقدامات اولیه در زمان حمله قلبی و سکته مغزی را بنویسید

کمک های اولیه در هنگام حمله‌ قلبی :

۱- بیمار را در حالت نیمه خوابیده شبیه به حرف (W) قرار دهید. به عبارت دیگر پشت بیمار زاویه ۷۵ درجه با زمین بسازد و زانوها در حالت جمع شده باشند.

۲- برای کمک با اورژانس تماس بگیرید.

۳- یک قرص آسپرین ۳۰۰ میلیگرم به بیمار بدهید و از او بخواهید به آهستگی آن را بجود، البته اگر بیمار به این دارو حساسیت قبلی ندارد و قرص دیگری برای بیماری قلبی استفاده نمی‌کند.

۴- اگر بیمار قرص یا اسپری خاصی برای بیماری قلبی اش دارد، به او کمک کنید که از آن استفاده کند.

۵- بطور مرتب تنفس و ضربان قلب بیمار را تا رسیدن اورژانس ثبت کنید.

۶- اگر بیمار ناهوشیار شد، کمک‌های اولیه مربوط به بیمار ناهوشیار را بکار ببرید

کمک‌های اولیه هنگام سکته مغزی
 
* اگر فرد در مراحل اولیه سکته است برای اطمینان از شرایط او می‌توانید از او بخواهید دندان‌هایش را نشان دهد. در صورت وقوع سکته مغزی احتمالا فقط قادر خواهد بود یک طرف صورت خود را حرکت دهد.
 
* با مراکز امداد و اورژانس (115) تماس بگیرید و تا رسیدن آنها خودتان دست به کار کمک‌رسانی شوید.
 
* اگر فرد بیهوش شده، سعی کنید امکان تنفس بهتر او را فراهم کنید؛ به‌عنوان مثال اگر لباسی پوشیده که یقه آن محکم است دکمه‌های یقه را باز کنید.
 
* در صورتی که فرد نفس نمی‌کشد، نبض او را کنترل کنید، به او تنفس مصنوعی بدهید و ماساژ دادن ناحیه سینه را براساس اصول احیای تنفسی آغاز کنید.
 
* چون امکان بلع یا فرو دادن مواد غذایی برای چنین فردی بشدت سخت و گاه ناممکن است از دادن مایعات یا مواد غذایی یا داروهایی که بیماران مبتلا به فشار خون مصرف می‌کرده‌اند امتناع کنید.
* اگر قصد داشتید فشار خون وی را کنترل کنید و در این بین متوجه بالا بودن آن شدید، جای نگرانی زیاد در این زمینه نیست، زیرا به طور معمول، در حین سکته مغزی، بدن برای مقابله با وضع پیش آمده و جبران کاهش خونرسانی به مغز به‌طور خودکار فشار خون را در رگ‌ها بالا می‌برد تا اکسیژن و مواد غذایی مورد نیاز خود را از این راه سریع‌تر به دست آورد.

اقدامات اولیه در زمان حمله قلبی و سکته مغزی را بنویسید

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا