جواب مطالعات نهم

اثار و پیامد های جنگ جهانی اول در ایران را بنویسید صفحه 91 مطالعات نهم

اثار و پیامد های جنگ جهانی اول در ایران را بنویسید صفحه 91 مطالعات نهم

در جریان ۴ سال جنگ اول جهانی ایران دست کم ۱۵ بار شاهد ظهور و سقوط کابینه‌های مختلف کم‌دوام بود و عمر متوسط هر دولت تحت تاثیر هرج و مرج سیاسی ناشی از جنگ، از ۱۰۰ روز تجاوز نمی‌کرد. در اوایل دی ‌ماه ۱۲۹۶ ایران وضع آشفته‌ای داشت. بخش اعظم شمال ایران هنوز تحت اشغال سربازان روس بود

پس در واقع اولین تأثیر جنگ جهانی اول خود به قسمت‌های متعدد تقسیم می‌شود:

الف) لطمه خوردن اقتصاد كشاورزی: طی جنگ سرزمین ایران صحنة درگیری‌های قوای روسیه از شمال، عثمانی از غرب، و بریتانیا (انگلیس) از جنوب شد . جنگ تأثیر مستقیم و مخربی بر اقتصاد ایران داشت. چرا كه ارتش‌های متخاصم، محصولات كشاورزی، دامی و حتی خود دام‌ها را مصادره می‌كردند و برای ارتزاق خود مردم را در مناطق مختلف بالاخص در روستاها تحت فشار قرار می‌دادند.

ب) توقف توسعه صنعتی: جنگ باعث شد توسعة صنعتی دستخوش وقفه گردد، محدوده فعالیت‌های صنعتی كه به خصوص بعد از ورود برخی مستشاران خارجی در اواخر دوره قاجار آغاز گردیده بود دچار تزلزل گردید.

ج) تورم، فقر و قحطی: در شهرها تورم بطور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته، و قحطی شدیدی بروز كرد. تلفات انسانی ناشی از قحطی و جنگ بین یكصدهزار تا دو میلیون نفر برآورد شده است یعنی مردم ایران برای جنگی كه خود نقشی در آن نداشتند بهایی این چنین سنگین پرداخت كردند.

د) تزلزل در حكومت و كابینه‌های آن: این وضعیت باعث شد كه دولت مركزی در زمان سلطنت احمدشاه وضعیت نومیدكننده‌ای پیدا كند چرا كه وضع سیاسی اجتماعی ایران بر اثر ورود نیروهای متفقین و متحدین و اشغال خاك ایران و بروز قحط غذا و گرسنگی و بیماری‌های مسری در ایران فوق‌العاده بحرانی بود و لذا سرنوشت مردم به دست عواطف و احساسات خودشان سپرده شده بود.

هـ) فروریختن پایه‌های دموكراسی و آخرین روزنه‌های آن: صرف‌نظر از خسارت‌های اجتماعی ـ اقتصادی جنگ، بسیاری از سازمان‌های متشكل مشروطه از جمله احزاب و گروه‌های سازمان یافته تضعیف و یا بكلی مضمحل شدند و راه استیلای كامل انگلیس بر ایران هموار گردید كه در نهایت حضور خود را با كودتای ۱۲۹۹ تكمیل كرد.

مطالب پیشنهادی :  آثار و پیامد های جنگ جهانی دوم بر ایران را بنویسید صفحه 96 مطالعات نهم

جنگ باعث شد توسعة صنعتی دستخوش وقفه گردد، محدوده فعالیت‌های صنعتی كه به خصوص بعد از ورود برخی مستشاران خارجی در اواخر دوره قاجار آغاز گردیده بود دچار تزلزل گردید.

– نا امن شدن راه‌های مواصلاتی: در این جنگ بیشتر راه‌های مواصلاتی كشور یا مسدود شدند یا تخریب، راهزنی و ناامنی در پی تضعیف دولت و از هم پاشیدگی سیاسی گسترش یافت. شهرهای متعددی از نقاط مختلف كشور بر اثر دست به دست شدن مكرر میان دول متخاصم ویران گشت.

– تسلط كامل انگلیس بر ایران: هر چند كه در پی جنگ جهانی اول ایران از زیر یوغ روسیه رهائی یافت، اما بریتانیا تسط خود را بیشتر كرد و قراردادهای ننگین مثل قرارداد ۱۹۱۹ را تحمیل كرد و سال‌های متمادی با در اختیار گرفتن نفت، سیاست و اقتصاد ایران به سیطرة خویش تداوم بخشید.

اثار و پیامد های جنگ جهانی اول در ایران را بنویسید صفحه 91 مطالعات نهم

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا