تحقیق دانش اموزی

اب سخت و اب نرم چیست ؟ تحقیق کنید

اب سخت و اب نرم چیست ؟ تحقیق کنید

اب سخت و اب نرم

یک تکه گچ را بوسیله سنگی بسایید و پودر گچ درست کنید . این پودر را به ظرف شیشه ای پر از آب اضافه کنید . مخلوط را خوب به هم بزنید . سپس از یک دستمال به عنوان صافی استفاده کرده ، مخلوط را از آن عبور دهید تا صاف شود

. نیمی از مخلوط صاف شده را داخل ظرف دیگری بریزید و یک قاشق سود شستشو (ترکیب قلیائی نظیر کربنات سدیم یا نمک قلیا ) و یا محلول بوراکس در آن حل کنید . اکنون مقداری پودر صابون به هر دو ظرف اضافه کنید و آنها را تکان دهید .

مشاهده خواهید کرد :

در آبی که به آن سود اضافه کرده اید ، کف بیشتری از صابون تولید می شود .

توضیح :

شما با اضافه نمودن گچ ( و یا سنگ آهک ) آب سخت درست می کنید اما بعد با حل کردن سود در قسمتی از آن ، گچ ها را از بین برده و به اصطلاح آب را نرم می کنید . مواد مشخصی مثل سنگ آهک ( و یا گچ ) آب را « سخت » می کنند . صابون در آب سخت خوب حل نمی شود در حالی که به راحتی در شیشه آبی که به آن ماده قلیائی اضافه گردیده حل می شود

نام آب سخت در خلال جنگ داخلی آمریکا مطرح شد ، آنهم زمانی که سربازان متوجه شدند لوبیاهایشان پس از پختن در نوعی آب خاص سفت تر می شود ، از این رو اسم آن را آب « سخت » گذاشته اند .
آیا شما هم آب سخت سراغ دارید؟ می توانید آب لوله کشی منزل خود را امتحان کنید. مقداری صابون در آن حل کنید و کف آن را با کف صابونهایی که در آبهای سخت و نرم این آزمایش حل کرده اید مقایسه کنید .

اب سخت و اب نرم چیست ؟ تحقیق کنید

منبع: سایت انشاء باز

نظر شما در مورد این مطلب چه بود نظر بزارید ممنونم

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا