مقالات دانشجویی

آیا آتشفشان ها محیط زیست را نابود می كنند

آیا آتشفشان ها محیط زیست را نابود می كنند

شكی نیست كه طی سالیان گذشته ، انسانها با بی مبالاتی و سهل انگاری از یكسو و از سوی دیگر توجه به رفاه و ساخت وسایل جدید با تولید دی اكسید كربن . گازهای گلخانه ای محیط زیست اطرافشان را به نابودی كشانده اند. اما حال سؤال این است كه چه كسانی دیگری تولید كننده دی اكسید كربن بودند ؟
بخش نسبتاً كوچكی از دی اكسید كربن وارد شده به جو زمین توسط انسان ها یا دستگاه هایی كه آنها ساخته اند نبوده و طبق تحقیقات صورت گرقته فوران آتشفشانی كه با خود گوگرد و گازهای سمی به همراه داشته اند از دیگر عوامل تأثیرگذار بوده اند . با همه اینها برخی در كمال تعجب به دنبال بررسی تئوری تازه ای هستند كه با تأثیر فوران های آتشفشانی بر گازهای گلخانه ای شناخته می شود.
«استیو شلمر» محقق ساكن لندن ، عقیده دارد دی اكسید كربن تولید شده توسط انسانها همانند یك قطره آب در برابر لیوانی پر از آب است كه تأثیری برآن ندارد . اما شواهد و آمارهای علمی چیز دیگری نشان می دهد . با این حال به نظر می آید گویی دانشمندان خیال ندارند كمی به عقب بازگردند و به بررسی شواهد و مدارك قدیمی بپردازند اما طبق نقشه برداریهایی كه سازمان ایالت متحده انجام داده تمامی آتشفشان های موجود و فعال چه روی زمین و چه زیر آب اقیانوس ها سالیانه 200 میلیون تن دی اكسید كربن به جو زمین وارد می كنند و این در حالی است كه طبق تحقیقات انجام گرفته از سوی سازمان كنترل هوا در ایالات متحده این مقدار برای خودروها و كارخانجات 24 میلیارد تن است . این اعداد و ارقام نشان می دهد كه آتشفشان ها در برابر دی اكسید كربن تولید شده توسط بشر سهم بسیار ناچیزی دارند وشاید این مقدار حتی به یك درصد هم نرسد.


یكی از دلایل كم جلوه دادن تأثیر مخرب بشر در تولید دی اكسید كربن و سپس گازهای گلخانه ای آن بوده كه سطح دی اكسید كربن موجود رد اتمسفر توسط ایستگاههای مركز كنترل آلودگی هوا اندازه گیری می شود . روزنامه نگاری كه در حیطه محیط زیست فعالیت دارد در این خصوص می گوید : اگر این مسئله صحیح باشد كه فوران آتشفشانی پیش از دی اكسید كربن های تولید شده توسط بشر بر گازهای گلخانه ای تأثیرگذار هستند پس باید در مناطقی كه دی اكسید كربن بیشتر در جو آن است تكه های گوگرد در هوا براحتی یافت شود . از این گذشته برخی دانشمندان معتقدند فوران های فراموش نشدنی آتشفشانی در سالهای 1980 و 1991 در سنت هلن و پیناتوبو در یك مقطع زمانی كوتاه تأثیر عمیقی بر خنك كردن (و نه گرم كردن) هوای زمین داشت زیرا ذره های خاكستر و مواد دیگر معلق شده در اتمسفر سبب آن می شد كه انرژی و گرمای منتشر شده از خورشد مجدداً به سمت جو انعكاس داده شود .
به این دلیل با به هم خوردن موازنه انرژی زمین سردتر از حالت عادی می شود . هنگامی كه به اسید سولفوریك مبدل و در اتمسفر داغ می گردد می تواند در یك پروسه طولانی زمانی و البته بعد از یك فوران آتشفشانی بر سرد شدن هوا تأثیر بگذارد . از طرفی دیگر دانشمندان می گویند فوران های آتشفشانی سال 1991 در فیلیپین به میزان 0/5 درصد بر سرد شدن كره زمین تأثیر گذار بوده كه البته افزایش گازهای گلخانه ای بروز سیل در ساحل اكوادور و پرو در آمریكای جنوبی در دوره زمانی بین سالهای 1991 تا 93 شد و هوا را گرم تر نمود و میزان تأثیر این كاهش دما را كم رنگ تر كرد .
سال گذشته محققان بریتانیایی در یك رفت و برگشت تاریخی مقاله ای را منتشر كردند كه بر پایه آن نشان داده می شد تحركات آتشفشانی بر آب شدن یخ های قطب تأثیر منفی داشته اند . در كنار این گفته ها و آمارهای علمی آقایان hugh corr و Vaughan دوتن از افراد سازمان حفاظت از قطب جنوب در انگلستان بر این باورند كه فعالیتهای آتشفشانی طی چند دهه گذشته بر پایین آمدن سطح یخ ها و بالا رفتن سطح آب اقیانوس ها مؤثر بوده و یكی از بزرگترین مسائلی كه سبب به صدا در آمدن زنگ خطر برای بشر شده بالا رفتن دمای زمین و گرم شدن هوا بوده كه انسانها را وادار كرده كمی به گذشته باز گردند و به جای مقصر دانستن فعالیتهای آتشفشانی خود را بیش از سایر عوامل محیطی مقصر بدانند . محیط زیستی كه امروزه پیرامون ما وجود دارد امانتی نزد ماست كه باید به سلامت آنرا به نسل آینده بسپاریم.

آیا آتشفشان ها محیط زیست را نابود می كنند

منبع: سایت انشاء باز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا